May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
معاون اقتصادی از راه اندازی ۱۹ بنگاه اقتصادی در زمینه مواد غذایی خبرداد
کد خبر: ۴۱۲۵۷۰
۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
0
معاون اقتصادی منطقه آزاد ارس با اعلام راه اندازی ۱۹ بنگاه اقتصادی جدید در زمینه مواد غذایی، از جهش تولید در عرصه صنایع غذایی خبر داد.

چرخش کلید جهش تولید در قفل صنایع غذایی منطقه آزاد ارس

با وجود اظهار نظر‌هایی که در مورد بی خاصیت بودن تحریم‌ها صورت می‌گیرد، هرگز نمی‌توان تاثیرات مخرب تحریم‌ها را نادیده گرفت یا منکر آن شد. اگر واقعیت‌ها را انکار کنیم، در وهله اول به خودمان ضربه زده ایم. وقتی واقعیت تاثیر مخرب تحریم را انکار کردیم، در رویایی دروغین فرو می‌رویم که باعث می‌شود تلاش نکنیم، بدنبال راهکار نباشیم، به خودباوری نرسیم و یک باره شرایطی را تجربه کنیم که بیانگر شکستی بزرگ است. اما وقتی واقعیت‌های تهدید و تحریم را بپذیریم و بدنبال چاره اندیشی باشیم، می‌توانیم دستاورد‌های خوبی بدست بیاوریم.

اهمیت نامگذاری سال

برای آنکه کشور رو به جلو حرکت کند، نیازمند برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است. اما هر برنامه ریزی نیاز به سیاستگذاری دارد. اهمیت سیاستگذاری این است که در قالب یک اتحاد شکل بگیرد. با نگاهی به موازی کاری ها، برداشت‌های سلیقه ای، تصمیمات احساسی، کدورت‌ها و حتی کینه توزی ها، متوجه می‌شویم که دستگاه‌ها حتی در دولت تا چه اندازه همگام و همسو عمل نمی‌کنند. اما برای متحد کردن نظام مدیریتی کشور، سیاستگذاری کلان در قالب نامگذاری سال از سوی عالی‌ترین مقام کشور صورت می‌گیرد. بدلیل اهمیت اقتصاد و چالش‌های معیشتی، در تمامی سال‌های گذشته مباحث اقتصادی به ویژه تولید در نامگذاری سال جا خوش کرده و رهبر انقلاب بر اهمیت تولید تاکید کرده اند. اما امسال با سال‌های دیگر تفاوت ویژه‌ای دارد، زیرا رهبری جهش تولید تاکید کرده اند، صفتی که بر حرکت متفاوت در اندازه انقلابی خودنمایی می‌کند. بنابر این تمامی دستگاه‌های کشور باید نگاهی ویژه به تولید داشته باشند.

نقش مناطق آزاد در جهش

از آنجا که مناطق آزاد ظرفیت ویژه ا‌ی در رونق اقتصادی دارند و در تحقق رونق اقتصادی و جهش تولید می‌توانند مستقل عمل کنند، شاهد فعالیت‌های گسترده مناطق آزاد در زمینه تولید هستیم. یکی از مهمترین و بزرگترین مناطق آزاد کشور، منطقه آزاد ارس است. منطقه آزاد ارس در تمامی زمینه‌های اقتصادی از کشاورزی تا صنعت و گردشگری ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد که هر کدام از این بخش‌ها شکوفا شود، تحولات گسترده‌ای را رقم می‌زند.

بیشتر بخوانید:

مناطق آزاد زیر بار اتهام بانیان قاچاق


جایگاه مواد غذایی

اگر جهش تولید در هر بخشی اتفاق بیفتد، تاثیرات خود را بر رونق اقتصادی کشور برجای می‌گذارد، اما اهمیت مواد غذایی غیر قابل انکار است. اگرچه بسیاری از صنایع نقش تعیین کننده‌ای دارد، اما صنعت غذایی جذابیت‌های خاص خودش را دارد. به همین دلیل منطقه آزاد ارس با قدرت در عرصه تولید مواد غذایی ورود کرده و توانسته نقش تعیین کننده‌ای در این عرصه داشته باشد.

آسیب شناسی مواد غذایی

اگرچه در منطقه آزاد ارس کارخانه‌های بسیاری در صنایع گوناگون فعال است، اما استقبال خاصی از صنعت غذایی در منطقه آزاد ارس شاهد هستیم. بدلیل درک از نامگذاری سال و اهمیت صنعت غذایی، نشست جهش تولید با حضور تولیدکنندگان حوزه صنایع غذایی منطقه آزاد ارس برگزار شد. در این نشست معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد ارس گفت: هدف از برگزاری این رویداد آسیب شناسی مشکلات موجود در خوشه مواد غذایی منطقه آزاد ارس و ارائه راهکار جهت افزایش حجم تولید برای نقش‌آفرینی در تحقق فرمان سال است.

۱۷ واحد تولیدی غذایی

نکته جالب توجه تعداد بنگاه‌های اقتصادی فعال در زمینه مواد غذایی در منطقه آزاد ارس است که علی نوید در این رابطه گفت: در حال حاضر ۱۷ واحد تولیدی در این بخش در حوزه قند و شکر، برنج، گیاهان دارویی، خشکبار، روغن و... فعال هستند که علاوه بر این ۱۷ شرکت، ۱۹ شرکت دیگر در مرحله ساخت‌وساز و دارای جواز تاسیس هستند که امیدواریم بیشتر این واحد‌ها تا پایان ۱۴۰۳ وارد چرخه تولید شوند.

عقب ماندگی از ظرفیت اسمی

مهمترین چالشی که همواره صنایع کشور را تهدید می‌کند، فاصله معنادار ظرفیت اسمی از ظرفیت فعال استف معضلی که صنایع غذایی منطقه آزاد ارس را نیز تهدید می‌کند. معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد ارس که با هدف بررسی چالش‌ها نشست جهش تولید را برگزار کرده بود، با اعلام اینکه ظرفیت تولید اسمی ۱۷ واحد تولیدی فعال منطقه آزاد ارس در خوشه مواد غذایی ۲۹۸ هزار تن است گفت: درحال حاضر این واحد‌ها با تمامی ظرفیت فعالیت ندارند و هدف ما در سال ۱۴۰۳ کمک به افزایش میزان تولید این واحدهاست.

جایگاه ویژه صنایع غذایی

برای آنکه بتوان عملکرد بنگاه‌های اقتصادی فعال منطقه را بررسی کرد، باید عملکرد‌ها را با آمار و ارقام مورد بررسی قرار دهیم که معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس ارزش ریالی تولیدات واحد‌های صنعتی منطقه آزاد ارس را ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این مقدار۱۳/۳۷ درصد معادل ۲۰ هزار میلیارد ریال مربوط به تولیدات خوشه مواد غذایی است. وی میزان اشتغال اسمی واحد‌های تولیدی منطقه آزاد ارس در خوشه مواد غذایی را ۴۳۵ نفر اعلام کرد و گفت: میزان اشتغال واقعی در این واحد‌ها ۲۵۷ نفر و میزان اراضی واگذار شده به ۱۷ خوشه مواد غذایی ۶.۶ هکتار با زیربنای ۳.۲ هکتار است.

تحول آفرینی با بنگاه‌های جدید

برای آنکه به نقش منطقه آزاد ارس در جهش تولید پی ببریم، باید سیاستگذاری، برنامه ریزی و اقدامات انجام شده را مورد بررسی قرار دهیم که راه اندازی ۱۹ واحد تولیدی می‌تواند بسیار مهم باشد. در این رابطه علی نوید با اعلام اینکه ظرفیت تولید ۱۹ واحد تولیدی در حال ساخت خوشه مواد غذایی ۴۹ هزار تن به‌علاوه ۳ میلیون عدد است گفت: با بهره‌برداری از این واحد‌ها برای ۵۳۶ اشتغال‌زایی خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: