کد خبر: ۲۸۵۵۳
۱۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۷
0
جشن نکوداشت سال و روز جهانی دریانورد با حضور سه نسل از دریانوردان کشور و چهره‌های علمی، فرهنگی و هنری کشور برگزار شد.
پول‌نيوز - جشن نکوداشت سال و روز جهانی دریانورد با حضور سه نسل از دریانوردان کشور و چهره‌های علمی، فرهنگی و هنری کشور پنج‌شنبه‌شب در تالار‌ حرکت تهران برگزار شد.
 
به گزارش پول‌نيوز از انجمن دریانوردان تجاری ایران، رییس هیأت مدیره انجمن دریانوردان تجاری ایران و دبیر این جشن در آغاز این جشن با تبریک سال و روز جهانی دریانورد گفت: سال 2010 از سوی سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) با هدف ایجاد انگیزه و علاقه برای حضور در دریا به‌عنوان سال دریانورد انتخاب شده است.

محمد وافری ادامه داد: با توجه به عدم رعایت استانداردهای لازم از سوی دولت‌ها در نکوداشت چنین مناسبت‌هایی، سازمان بین‌المللی دریانوردی NGOها را به برگزاری مستقل مراسم نکوداشت دریانوردان توصیه کرده است.

وی سپس بخش‌هایی از پیام مترو پولوس، رییس سازمان بین‌المللی دریانوردی را برای حضار قرائت کرد که در آن سلامت و امنیت جهان منوط به رفتن انسان‌ها به دریا و کاهش ریزش دریانوردان دانسته شده است.

رییس انجمن دریانوردان، از همکاری اصناف خانه سینما و خانه موسیقی در برگزاری جشن نکوداشت دریانورد و به‌منظور فرهنگ‌سازی در حوزه دریایی برای مردم خبر داد و افزود: با وجود برخورداری کشور ما از سه‌هزار کیلومتر مرز دریایی هنوز قانون کار دریایی نداریم و همواره در دو سه قرن اخیر قانون نانوشته‌ای دولت‌ها و حکومت‌ها مرکزی را از توجه به حوزه‌های دریایی جنوب غافل نگاه داشته است.

وافری عدم توجه دولت به موضوع دریا را در قانون برنامه پنجم نمایان خواند و گفت: در لایحه پیشنهادی برنامه پنجم متاسفانه حتی یک گزاره دریایی وجود ندارد و این در حالی است که بسته پیشنهادی ارگان‌ها و کارشناسان دریایی برای برنامه پنجم پس از 8 ماه کار مستمر به دولت ارائه شده بود.
 
پیام مستندسازان به دریانوردان
در ادامه این جشن محبوبه هنریان، مستندساز موفق کشور به روی صحنه آمد و پیام جامعه مستندسازان ایران را خطاب به جامعه دریانوردان قرائت کرد.

در این پیام با تبریک سال و روز جهانی دریانورد ابراز امیدواری شده بود که مستندسازان بتوانند در راستای پایداری و توسعه حضور دریانوردان ایرانی در عرصه مناسبات دریایی بین‌الملل ایفای نقش کنند.

همچنین محمدرضا مقدسیان، دیگر مستندساز باسابقه کشور به نیابت از جامعه مستندسازان، آغاز اولین جشنواره فیلم و عکس دریانوردان را اعلام و بیان داشت: نتایج این جشنواره که همراه با جشنواره فیلم کوتاه دریانورد و جشنواره وبلاگ دریانورد برگزار می‌گردد، در روز 26 آذر مصادف با روز حمل ونقل اعلام و تندیس دریانورد در آن روز به برگزیدگان اعطا خواهد شد.
 
نکوداشت چهره‌های ماندگار
پس از اجرای یک برنامه موسیقی طنز، نوبت به نکوداشت چهره‌ ماندگار دریانوردی رسید. در این بخش پس از نمایش کلیپی درباره هر یک از این چهره‌ها تقدیر شد و پیش از همه کاپیتان حسین معرب، جایزه خود را از آهنگساز مطرح کشور ـ دکتر محمد سریر ـ دریافت کرد.

وی پس از دریافت جایزه در سخنانی کوتاه گفت: در هر کاری عشق حرف اول را می‌زند و در این حرفه هم اول باید عاشق دریا بود.

معرب با اشاره به تخصص خود ـ ناوبری نجومی و کار با نقشه ـ و عضویتش در آکادمی نجوم افزود: من طی 25 سال 600 ناخدا آموزش دادم و معتقدم باید از حضور پیشکسوتان برای یادگیری بهره برد و برای این 600 نفر جایگزین تعریف کرد.

وی با تأکید بر وظیفه رسانه‌هایی چون صدا و سیما در توجه دادن مردم به مقوله دریانوردی و توسعه آموزش در این راستا گفت: دریانوردی مثل خدمت در نیروی هوایی نیست که هر سه سال یک درجه‌ای اعطا کنند و برای هر ارتقایی نیاز به تحصیلات آکادمیک دارد و تنها 15 سال تا ناخدا شدن زمان می‌برد.

در پایان سخنان کاپیتان معرب، دکتر سریر اضافه کرد: تنها در دریا چنین انسان‌های والا و بی‌آلایشی پرورش می‌یابند.

در ادامه این مراسم از سه چهره‌ پیشکسوت دیگر؛ کاپیتان علی‌اصغر قبادی، کاپیتان توفیق صدر موسوی و کاپیتان اسدالله قطب رزمجو تقدیر به عمل آمد.

کاپیتان قبادی پس از دریافت لوح خود گفت: اکنون که روی آب نیستم و هواشناسی تدریس می‌کنم، می‌فهمم که فضای دریا تا چه اندازه پاک‌تر و بی‌پیرایه‌تر از فضای خشکی است.

کاپیتان صدر موسوی نیز با اشاره به این‌که در سال 1347 کمتر از 50 نفر اولین دوره آموزشی دریانوردی را آموختند، افزود: آن زمان تنها دو کشتی کوچک رازی و ابن سینا را داشتیم و اکنون پنج‌هزار دریانورد و 150 کشتی داریم.
 
نکوداشت اساتید و دانشجویان نمونه
در ادامه این مراسم از سیدسجاد نوربخش و مهدی بردبار به‌عنوان دانشجویان نمونه رشته دریانوردی تقدیر شد. همچنین مهندس قربان به‌عنوان استاد نمونه و مهندس محمد وافری به‌عنوان پژوهشگر نمونه مورد تقدیر قرار گرفتند.

پس از تقدیر از خبرنگاران و عکاسان نمونه از جمله نرگس رسولی و بابک اخوت‌پور نیز، ماهنامه «ترابران» و سایت «مارین‌نیوز» به‌عنوان رسانه برگزیده در پرداختن به مسائل حوزه دریانوردی اعلام شد.

در این بخش از آقایان ملک‌پور، بهنوا و زنوزی مدیران عامل رده‌بندی آسیا، دفتر منطقه‌ای و یادآوران مهرگان به‌عنوان حامیان مالی جشن نیز تقدیر به عمل آمد.
 
معرفی دریانورد نخبه و سفیر مهر دریانوردان
در بخش بعدی مراسم، مهندس علی فرخنده به‌عنوان دریانورد نخبه، لوح و جایزه خود را از سرمهندس بهزاد ماجدی که در سال قبل به همین عنوان برگزیده شده بود، دریافت کرد.

سپس فاطمه معتمدآریا به‌عنوان سفیر مهر خانواده‌های دریانوردان معرفی شد . در کلیپی زیبا نیز گفتگوی با وی پخش شد که به محض ظاهر شدن تصویر معتمد آریا روی پرده سالن مورد تشویق حاضران قرار گرفت و در پایان به‌خاطر حضور معتمد آریا در صحنه فیلمبرداری فیلم با وی تماس تلفنی برقرار شد که در سالن مجری مراسم بطور مستقیم با وی گفت‌وگو کرد و صحبت‌های معتمد آریا چندین بار مورد تشویق و ابراز احساسات حضار قرار گرفت و این مسأله باعث منقلب شدن معتمد آریا در پشت خط تلفن شد.
 
دریانوردان نمونه
در ادامه مراسم هیأت مدیره انجمن دریانوردان تجاری ایران بر روی صحنه حضور یافتند و از دریانوردان نمونه؛ کاپیتان فرید رحیمی، بهناز برادری، عباس کاظمی و منصور ملکی‌نیا تقدیر به عمل آوردند.

کاپیتان فرید رحیمی، دبیر انجمن دریانوردان پس از دریافت جایزه آن را به کمک‌ سرملوان مسلم جونقانی که جان خود را در حین خدمت بر روی دریا از دست داد، تقدیم کرد و از برگزارکنندگان خواست تا هماهنگی لازم برای رسیدن جایزه به دست خانواده این دریانورد فقید را فراهم آورند.

مجری برنامه نیز به هنگام معرفی خانم بهناز برادری به‌عنوان دریانورد نمونه گفت: نخستین فرمانده زن نیروی دریایی در جهان یک زن ایرانی به نام آرتمیس بود که 480 سال پیش از میلاد مسیح، حکم فرماندهی خود را از خشایارشاه دریافت کرد و به‌خاطر رشادت‌ها و تدابیرش مفتخر به دریافت بالاترین نشان دریاسالاری نیز شد.

وی افزود: در آن زمان ایران یک‌هزار و دویست ناو جنگی و ترابری داشته است.
 
پس از اجرای یک برنامه موسیقی سنتی، از حمید سهیلی و دبیر کل کانون دریانوردان خبره نیز تقدیر به عمل آمد.
 
کاپیتان رزمجو دبیر کل کانون دریانوردان خبره نیز پس از دریافت لوح خود بیان داشت: فرمان داریوش کبیر مبنی بر حفر کانال سوئز، نشان از پیشینه‌ی بسیار خدمات ایرانیان به صنعت دریانوردی دارد اما هنوز حقوق دریانوردان ایرانی احقاق نشده و داشته‌های مادی و معنوی آنان به خواست‌های مدیران این صنعت بستگی دارد.

وی افزود: در مجمع تصویب و امضای کنوانسیون کار دریایی در سازمان جهانی کار در سال 2006 تنها ایران و اتیوپی به دلیل نداشتن نماینده کارگری دریانوردی، حق رأی نداشتند و این در حالی بود که این مشکل بارها توسط دریانوردان به سازمان بنادر اعلام شده بود. البته با پی‌گیری‌های مداوم نمایندگان جامعه دریانوردی ایران سال گذشته لایحه الحاق ایران به کنوانسیون کار دریایی در مجلس به تصویب رسید اما تاکنون شرایط لازم برای اجرایی شدن آن به‌وجود نیامده است.

صدای پای آب
با پخش کلیپ سوئیت سمفونی آب نوبت به تقدیر از دکتر محمد سریر، سازنده این سمفونی رسید.

دکتر سریر که عضو هیأت مدیره خانه موسیقی و خانه سینما و مدیرعامل خانه موسیقی و سال‌ها عضو هیأت داوری ژنو بوده است، جایزه خود را از دست مهندس همایون خرم آهنگساز برجسته و باسابقه کشور دریافت کرد.

در پایان مراسم نیز رییس هیأت مدیره انجمن دریانوردان تجاری ایران و دبیر این جشن اعلام کرد از این پس جایزه کاپیتان حاج‌ولیلی به چهره برگزیده سال اهدا خواهد شد و برای تأسیس این جایزه شاخص‌ها را به آموزش عالی اعلام کرده‌ایم.

وی در پایان از کارگردان این جشن، احد صادقی و آقایان ملکی، حمید برزگر و مهدی برزگر تشکر کرد.
 
بعدالتحریر
تأکید رییس انجمن دریانوردان تجاری ایران بر برگزاری جشن نکوداشت سال و روز جهانی دریانورد به شکلی استاندارد، تأکید به‌جایی بود که جشن باید به‌راستی جشن باشد.

این جشن، نگارنده را به یاد مراسم دومين جشنواره فيلم كمدي «گل آقا» (شب كمدين‌ها) انداخت که اهالی سینما آن را متفاوت از تمام جشنواره‌های سینمایی دانستند.
 
در آن جشن که ما (مؤسسه گل‌آقا) دست‌اندرکار آن بودیم، اصغر فرهادي، کارگردان سینما هنگام دريافت جايزه‌اش گفت: «نمردیم و براي اولين بار به معناي واقعي در اين مملكت ديديم كه یک جشنواره چه‌طور مي‌تواند اختتاميه داشته باشد.»

این جمله برای جشن نکوداشت سال و روز جهانی دریانورد هم مصداق داشت!
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته:
نظرات بینندگان
علی امامی
19:24 - 1389/08/28
با سلام و تشکر به خاطر زحماتی که میکشید
خیلی دوست دارم بدونم کاپتان فرید رحیمی چند سال به عنوان کاپتان دریا تشریف بردن و سختی ها و مشکلات کاپتانی رو عهده دار بودن که امسال به عنوان کاپتان نمونه شناخته شدن؟

پول نیوز: در این مورد با سایت ایرما نیوز (http://irmanews.net/) تماس حاصل نمایید.
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: