کد خبر: ۱۴۷۵۱۲
۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
0
یک مشاور شرکت های غربی گفت: هر کس فکر می‌کند که مذاکرات با ایران در مورد طرح های نفتی آسان تر از مذاکرات هسته ای است، کاملا در اشتباه است. ایران اصرار دارد که سهم خودش را در بازار با لغو تحریم ها بار دیگر به دست آورد حتی اگر این مساله منجر به مازاد نفت خام در بازار جهانی شود.
پول‌نیوز - روزنامه انگلیسی فایننشنال تایمز روز پنجشنبه نوشت: ایران در حال نهایی کردن یک سیستم قرارداد جدید به منظور تضمین جذب یکصد میلیارد دلار توافق در زمینه نفت و گاز با شرکت های غربی، در صورت لغو تحریم ها است.

این روزنامه انگلیسی افزود: این حرکت نشانه ای از تغییر بزرگ برای دولتی است که به طور سنتی نگران از مشارکت گروه های خارجی در بخش انرژی اش است.

فایننشنال تایمز اضافه کرد: مهدی حسینی، یکی از مشاوران وزارت نفت ایران که پیش نویس قرارداد جدید انرژی در دو سال گذشته را تهیه کرده است، می گوید: انتظار دارد دکتر «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران آن (قرارداد) را در ماه های آینده تایید کند.

این روزنامه با اشاره به مشکلات سیستم جاری (قراردادها) در زمینه امکان رزرو کردن ذخایر نفتی و میزان مشارکت با شرکت های ایرانی، افزود: این وضعیت سبب شده که حتی پیش از سخت تر شدن تحریم ها، شرکت های نفتی چند ملیتی تمایلی به سرمایه گذاری نداشته باشند.

فایننشنال تایمز اضافه کرد: تولید کنندگان بزرگ نفتی آمریکا که از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 میلادی در بخش انرژی ایران حضور نداشته اند، در صورت توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی، قادر خواهند بود برای قراردادهای نفتی ایرانی ها پیشنهاد ارایه کنند.

این روزنامه نوشت: جمهوری اسلامی ایران که بزرگترین ذخایر گازی دنیا را دارد و چهارمین کشور بزرگ به لحاظ ذخایر نفتی است، تصمیم دارد که ظرفیت تولید نفت خام خود را تا پایان دهه کنونی به 5 میلیون بشکه در روز برساند. این در حالی است که از سال 2012 میلادی به دنبال اعمال تحریم ها، تولید نفت خام این کشور در حدود یک میلیون بشکه در روز است.

فایننشنال تایمز افزود: جزییات قرارداد جدید نفتی ایران همچنان مبهم باقی مانده است، اما آقای حسینی می گوید این قرارداد بلحاظ هزینه ای دارای انعطاف بوده و خطرات ناشی از هر پروژه و نوسانات بازار را مورد توجه قرار داده است.

این روزنامه به نقل از حسینی افزود: تحت برخی شرایط می توان ذخایر را رزرو کرد اما شرکت های خارجی هنوز نمی توانند صاحب میادین نفتی شوند.

به نوشته فایننشنال تایمز، حسینی به این روزنامه گفته که ارزش این قراردادهای نفتی ممکن است به بیش از یکصد میلیارد دلار برسد.

وی افزود: کنفرانس لندن (مربوط به رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران) با جزییات ده ها طرح فلات قاره و بالادستی نفت و گاز به تاخیر افتاد و احتمال این تاخیر تا ماه دسامبر به دلیل ادامه مسایل مرتبط با تحریم ها، ادامه خواهد داشت.

یک مشاور شرکت های غربی می گوید که هر کسی فکر کند که مذاکرات با ایران در مورد طرح های نفتی آسان تر از مذاکرات هسته ای است، کاملا در اشتباه به سر می برد.

این روزنامه افزود: ایران اصرار دارد که سهم خودش را در بازار که از دست داده است، با لغو تحریم ها بار دیگر به دست آورد حتی اگر این مساله منجر به مازاد نفت خام در بازار جهانی شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: