April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۷۹۹۴
۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
0
مهمترین دلایل کاهش بهای نفت، بسته شدن بانک‌های یونانی و در نتیجه تقویت دلار در مقابل یورو، افزایش ذخایر نفت آمریکا و افزایش تولید نفت اوپک با وجود اضافه عرضه موجود در بازار بودند.
پول‌نیوز- نتایج بررسی بانک مرکزی از تحولات بازار جهانی نفت در هفته منتهی به 5 ژوئیه 2015-14 تیر 94 نشان می‌دهد که در این هفته متوسط بهای نفت خام جهانی در مقایسه با متوسط آن در هفته ماقبل کاهش یافت.

مهم‌ترین دلایل کاهش بهای نفت، بسته شدن بانک‌های یونانی و در نتیجه تقویت دلار در مقابل یورو، افزایش ذخایر نفت آمریکا و افزایش تولید نفت اوپک با وجود اضافه عرضه موجود در بازار بودند.

برهمین اساس، متوسط بهای نفت خام پایه آمریکا در هفته گذشته نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل، 3.56 درصد کاهش یافت. به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، بهای هر بشکه نفت خام پایه آمریکا در محدوده 59.47-56.93 دلار معامله گردید و متوسط هفتگی بهای هر بشکه در سطح 57.92 دلار قرار گرفت.

متوسط بهای نفت خام برنت دریای شمال در هفته گذشته 1.78 درصد نسبت به هفته ماقبل کاهش یافت. هر بشکه نفت خام برنت به نرخ‌های پایان وقت بازار مذکور در دامنه 63.59-62.01 دلار رسید.

به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، بهای هر بشکه نفت خام اوپک در محدوده 59.47-58.24 دلار معامله شد. متوسط هفتگی بهای این ماده خام در هر بشکه در سطح 58.87 دلار قرار گرفت که نسبت به هفته ماقبل 1.48 درصد کاهش داشت.

* نوسانات روزانه نفت در بازارهای جهانی در هفته گذشته

در ابتدای هفته گذشته پس از آنکه نخست وزیر یونان اعلام کرد بانک‌های این کشور برای جلوگیری از خروج سرمایه به مدت یک هفته بسته خواهند بود، دلار در مقابل یورو تقویت شد. این امر سبب شد بهای جهانی نفت خام حدود 2 درصد کاهش یابد.

سه‌شنبه بهای نفت برنت 2.6 درصد و بهای نفت آمریکا 2 درصد افزایش یافت. افزایش سفرهای تابستانی و احتمال رشد تقاضای سوخت مهم‌ترین دلیل افزایش بهای نفت بود. البته افت بهای نفت در روزهای قبل نیز به افزایش تقاضا در این روز کمک کرد.

چهارشنبه، قیمت نفت خام دوباره کاهش یافت. مؤسسه مطالعات انرژی آمریکا گزارش داد، پس از دو ماه برای اولین بار ذخایر نفت این کشور 2.4 میلیون بشکه افزایش داشته است. درحالی که به نظر می‌رسید با وجود افزایش سفرهای تابستانی، ذخایر نفت امریکا کاهش یابد. در این روز بهای نفت خام آمریکا 4.2 درصد و بهای نفت خام برنت 2.5 درصد کاهش یافت. در پی این نوسانات، روز پنجشنبه بازار بسیار آرام و کم نوسان بود. آمارهای اشتغال آمریکا تا حدودی ضد و نقیض بودند و نتوانستند تخمین از زمان دقیق افزایش نرخ بهره در آمریکا ارائه دهند.

جمعه و با وجود تعطیلی بازار آمریکا، در برخی از بازارهای نفت اروپایی قیمت نفت باز هم کاهش یافت. آمارهای اوپک نشان داد تولید نفت این سازمان به بالاترین سطح طی سه سال گذشته افزایش یافته است. به این ترتیب تولید جهانی نفت 2.5 میلیون بشکه بیش از تقاضای جهانی آن است.

البته در طول هفته گذشته گمانه‌زنی‌های مثبت درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 و احتمال افزایش صادرات نفت ایران به میزان قبل از اعمال تحریم‌های بین‌المللی از دلایل کاهش بهای نفت خام جهانی بود.

منبع: تسنیم
برچسب ها: نفت ، قیمت نفت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: