کد خبر: ۱۴۸۲۴۳
۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
0
این روزها بازار مستاجران سازش ناکوک شده به طوری که هرچه قیمت خرید کاهش می‌یابد قیمت اجاره بالا می‌رود.
کاهش 3 درصدی قیمت خرید و افزایش 30 درصدی اجارهپول‌نیوز- این روزها وضعیت بازار مسکن به گونه‌ای شده که همه چیز بر خلاف تصور مستاجران پیش می‌رود و همه چیز برای آنها غیر قابل پیش‌بینی شده است.

بر این اساس؛ آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که قیمت مسکن در خرداد ماه نسبت به سال گذشته در همین ماه حدود 3 الی 4 درصد کاهش یافته، این در حالی است که قیمت اجاره بها نسبت به سال گذشته حدود 13 الی 14 درصد افزایش داشته است.

ضرب‌المثل هرچی سنگه ببرای پای لنگه، مصداق وضعیت مستاجران در این روزها است. مستاجرانی که هیچ راهی برای گریز از گرانی و یا پرداخت نکردن اجاره ندارند.

براساس این گزارش؛ آمارها حاکی از آن است که قیمت خرید مسکن حتی اگر به پایین‌ترین نرخ خود برسد ولی میزان نرخ اجاره نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه با افزایش قیمت چند برابری نیز روبرو می‌شود.

این در حالی است که به گفته عقبایی رییس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با اشاره به اینکه قیمت مسکن امسال نسبت به سال گذشته با ثبات روبرو بوده است، گفت: این موضوع باعث می‌شود که قیمت اجاره نیز تغییر نیابد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر قیمت اجاره را قیمت مسکن تعیین می‌کند بنابراین زمانی که قیمت ملک تغییر نکند قیمت اجاره نیز هیچ تغیری نمی‌یابد.

همچنین در این خصوص حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه یکی از دل مشغولی‌های مردم افزیش قیمت اجاره است، گفت: رصد قیمت از معاملات بازار مسکن حاکی از آن است که در فروردین ماه امسال تا سال گذشته 6 درهم درصد افزایش قیمت داشته که این در حالی است نرخ میزان نرخ تورم بالای 15 درصد بوده که این امر نشان می‌دهد قیمت واقعی کاهش یافته است.

وی افزود: در بازار اجاره نیز قیمت مسکن در فروردین ماه امسال نیز نسبت به سال گذشته افزایش نیافته و در مقایسه با نرخ تورم بوده است.

مظاهریان یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری بازار مسکن آرام باشد و در تمامی شاخص‌های قیمت‌ تغییری نخواهیم داشت.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بخش اجاره تحت تاثیر دو شاخص قیمتی است، گفت: این شاخص‌ها عبارتند از قیمت متر مربع و تورم عمومی کشور که درحال حاضر نرخ عمومی تورم 15.5 درصد است و در سال نیز این نرخ کاهش می‌یابد.

وی اظهار داشت: در بخش قیمت‌های واحدهای مسکونی نیز بیش از 3.6 دهم درصد در یک سال افزایش نمی‌یابد و در دو حوزه معاملات و بازار اجاره میزان افزایش قیمت کمتر از نرخ تورم است و شرایط برای خریداران متقاضیان واقعی فراهم خواهد بود.

مظاهریان یادآور شد: در نیمه دوم سال امکان دارد که قسمت‌ها کمی افزایش یابد و زمینه‌های خروج قطعی از بازار مسکن را شاهد خواهیم بود.

براساس این گزارش؛ این روزها برکت ماه رمضان نیز به  مستاجران نیز رسیده و باعث شده که قیمت‌ها کمی رنگ آرامش به خود گیرد ولی به نظر می رسد  که این آرامش چندان دوام نمی‌آورد و بعد از اتمام قیمت‌های اجاره دو برابر شود.

همچنین بسیاری از مشاروان املاک معتقد هستند که قیمت‌های اجاره امسال از همان اردیبهشت ماه با کاهش نرخ سود بانکی روند صعودی به خود گرفت و نسبت به سال گذشته بسیار تغییر کرده اند.

این گزارش نیز می‌افزاید: اگر کاهش نرخ سود بانکی برای بسیاری از مردم باعث  ایجاد تشویق برای ورود سرمایه‌ها به بخش تولید شده باشد ولی برای مستاجران جز دردسر و افزایش قیمت اجاره هیچ چیزی نداشت و این موضوع باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای متقاضیان شده است.

براساس این گزارش؛ حسام عقبایی در گفتگو با خبرنگار حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در  9 روز تیرماه در شهر تهران 4 هزار و 588 قرار داد خرید و فروش در تهران منعقد شده است، گفت: 7 هزار و 83 قرارداد اجاره و رهن نیز منعقد شده است.

وی در ادامه افزود: 12 هزار و 102 قرارداد در تهران و 56 هزار و 447  مجموع قراردادهای منعقد شده در کل کشور بوده است.

عقبایی اظهار داشت: 28 هزار و 123 قرار خرید و فروش و 25 هزار و 868 قرار داد اجاره در کل کشور طی 9 روز اول تیر ماه منعقد شده است.

وی خاطر نشان کرد: 17 هزار و 232 مبایعه نامه و 21 هزار و 199 قرارداد اجاره‌نامه در تهران منعقد شده است.

با وجود این میزان معاملات در حال حاضر نیز حسام عقبایی رییس اتحادیه املاک کشوری از افزیش 10 درصدی قیمت‌های اجاره خبر داده است این در حالی بود که در ابتدای سال تاکید می‌کرد که قیمت اجاره یک درصد هم افزایش نمی‌یابد.

حال باید منتظر باشیم و ببینیم نرخ اجاره که بسیاری از مسئولان ادعا می‌کردند افزایش نمی‌یابد بعد از ماه رمضان چند درصد بالا می‌رود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: