April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۸۲۶۶
۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
0
دانشمندانی که مریخ و ساختارهای آن را دنبال می کنند این نظریه را مطرح کرده اند که رطوبت موجود در اتمسفر مریخ می تواند فاکتور تعیین کننده ای برای امکان ادامه یافتن حیات در سیاره سرخ باشد،
کشف مناطق ویژه در مریخ با قابلیت ادامه حیاتپول‌نیوز- گرچه مریخ سیاره ای خشک و متروکه به نظر می رسد اما دانشمندان خبر خوشحال کننده ای دارند. آنها می گویند می توان به استفاده از رطوبت اندک اتمسفر این سیاره برای ادامه حیات در آن امیدوار بود.

دانشمندانی که مریخ و ساختارهای آن را دنبال می کنند این نظریه را مطرح کرده اند که رطوبت موجود در اتمسفر مریخ می تواند فاکتور تعیین کننده ای برای امکان ادامه یافتن حیات در سیاره سرخ باشد، البته به این شرط که اندک آب موجود در اتمسفر این سیاره قابلیت تغییر شکل به توده های آب قابل جمع آوری شدن را داشته باشد.

انجام چنین کاری در ساعات اولیه صبح امکانپذیر است.

با این حال نباید این حقیقت را نادیده گرفت که رطوبت موجود در مریخ بسیار اندک است. جان رامل از دانشگاه کارولینای شرقی می گوید: شرایط حاکم بر مریخ را می توان با بخشهای خشک و سوزان صحرای آتاکاما در شیلی مقایسه کرد.

این محقق مدتهاست که بر روی نقاطی از مریخ تحقیق می کند که عنوان «مناطق ویژه» را برای آنها برگزیده است، نقاطی که ظرفیت بالایی برای امکان ادامه حیات ارگانیسمها در آنها وجود دارد.

وی در خلال این بررسی ها موفق به کشف نقطه ای خاص در مریخ شده که احتمال تکثیر و ازدیاد ارگانیسمهای زمینی در آن وجود دارد.

به طور کلی آب مایع به عنوان عنصر اصلی حیات در زمین در نظر گرفته می شود اما ثابت شده که در سطح مریخ آب مایع به مقدار بسیار اندک وجود دارد، هرچند در گذشته این سیاره جریانهای آبی قابل توجهی وجود داشته است.

اما وقتی صحبت از آسمان مریخ است با داستان دیگری روبرو هستیم. به عقیده رامل رطوبت موجود در اتمسفر مریخ با نوسانات زیادی همراه است به طوریکه در شب هنگام میزان آن بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد خواهد بود تا آنجاکه از دیدگاه علمی دربرخی موارد اتمسفر این سیاره کاملا از رطوبت اشباع می شود.

منبع: مهر
برچسب ها: مریخ ، دانشمندان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: