کد خبر: ۱۴۸۳۱۲
۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
0
شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران در خرداد‌ماه سال جاری به 235.9 رسید که 4.8 درصد در مقایسه با ماه قبل از آن کاهش دارد.
تورم کالاهای صادراتی کاهش یافتپول‌نیوز- تورم کالاهای صادراتی در خرداد ماه امسال 4.8 درصد کاهش یافت.

شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران در خرداد‌ماه سال جاری به 235.9 رسید که 4.8 درصد در مقایسه با ماه قبل از آن کاهش دارد. این در حالی است که این شاخص در اردیبهشت‌ماه 1.6 درصد نسبت به فروردین‌ماه افزایش یافته بود.

اما شاخص بهای کالاهای صادراتی در 12 ماهه منتهی به خرداد‌ماه یعنی تورم این گروه به 2.3 درصد رسیده است.

همچنین تورم نقطه به نقطه کالاهای صادراتی در خرداد‌ماه به 17.7 درصد رسیده که بیانگر کاهش شاخص کالاهای صادراتی در حدود 17.7 درصد در خرداد‌ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته است. شاخص بهای کالاهای صادراتی در بهار 1394 نسبت به سه ماهه اول سال گذشته 14.4 درصد کاهش دارد.

اما در بین گروه‌های اصلی صادراتی محصولات معدنی 19.3 بیشترین تورم ماهانه را در خرداد‌ماه به خود اختصاص داده است. این در حالی است که تورم نقطه به نقطه در این گروه به 41.1 درصد رسیده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، همچنین محصولات صنایع غذایی، نوشابه‌ها، توتون و چربی‌ها، روغن‌های حیوانی و نباتی، مواد نسجی و مصنولات این مواد و فلزات معمولی و مصنوعات آنها با حدود 0.5 درصد کمترین تورم را از اردیبهشت‌ماه تا خرداد‌ماه تجربه کرده است.

در خرداد‌ماه سال جاری شاخص قیمت تعدادی از اقلام نظیر بوتان مایع شده، متانول، شمس آلومینیوم، موم پارافین، پودرها و مایعات شوینده، موتورسیکلت و کاشی و سرامیک منجر به کاهش بهای کالاهای صادراتی نسبت به ماه قبل شدند.

در عین حال که شاخص برخی از اقلام نظیر زعفران، آمونیاک، پسته، سالمبور گوسفندی، سیمان و آبکرمکن با افزایش همراه بوده است.

شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران بر حسب ریال و برابری آن با نرخ ارز آزاد محاسبه و ارز حاصل از صادرات کالا با نرخ بازار آزاد عرضه می‌شود. این در حالی است که در خرداد ماه در مقایسه با اردیبهشت نرخ دلار 0.4 درصد و یورو 1.6 درصد کاهش داشته است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: