April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۸۴۸۶
۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱
0
مالک رحمتی در نشستی با اصحاب رسانه اظهار داشت: تولید سنگ تزئینی و ساختمانی ایران طی دوره سه ساله 93- 1391 بطور متوسط 15 میلیون تن و میزان صادرات هم چهار تا پنج درصد تولید بود.
پول‌نیوز- نایب رئیس انجمن سنگ ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در حالی که بعد از چین و هند سومین تولیدکننده سنگ های تزئینی و ساختمانی در جهان محسوب می شود، از نظر صادرات در جایگاه دوازدهم دنیا واقع شده است.

مالک رحمتی در نشستی با اصحاب رسانه اظهار داشت: تولید سنگ تزئینی و ساختمانی ایران طی دوره سه ساله 93- 1391 بطور متوسط 15 میلیون تن و میزان صادرات هم چهار تا پنج درصد تولید بود.

وی اضافه کرد: بالاترین میزان سنگ تزئینی صادراتی ایران بالغ بر 600 هزار تن و ارزش آن 400 میلیون دلار برآورد می شود.

رحمتی گفت: چین 85 درصد سنگ خام صادراتی ایران را جذب می کند و پس از آن ایتالیا و ترکیه از دیگر واردکنندگان اینگونه سنگ های ایران هستند.

وی افزود: آمارهای منتشر شده حاکی است، عراق با سهم 36 درصدی بالاترین میزان جذب کننده سنگ های تزئینی فرآوری شده صادراتی کشورمان را داشته و پس از آن ترکیه، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان قرار گرفته و قاره اروپا نیز 6 درصد سنگ تزئینی فرآوری شده ایران را در سال گذشته جذب کرد.

به گفته این متخصص سنگ، ذخیره سنگ تزئینی و ساختمانی ایران بالغ بر هشت میلیارد تن ارزیابی شده که از این رقم 2.3 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

وی یادآور شد: بررسی ها نشان می دهد از مجموع هفت هزار و 800 معدن فعال و غیرفعال کشور، شمار معادن سنگ تزئینی ایران یکهزار و 930 معدن است.

رحمتی افزود: امروز رویکرد دولت مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی در معادن است و اکنون 90 درصد معادن سنگ در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.

وی واردات سنگ تزئینی را به زیان تولید داخل دانست و گفت: سال گذشته در مجموع 20 میلیون تن سنگ تزئینی وارد کشور شد که ایتالیا، ترکیه و چین مبادی اصلی وارداتی در این زمینه بوده اند.

نایب رئیس انجمن یادشده اظهار داشت: ایران درحالی که سومین کشور تولیدکننده سنگ تزئینی و ساختمانی را دارد و در منطقه رتبه اول را دارد، نتوانسته سهم متناسبی از این ماده معدنی را داشته باشد، اما چین امروز بالغ بر 6 میلیارد دلار ارزش صادرات این بخش را به خود اختصاص داده و ایتالیا نیز حدود 30 درصد سهم چین را دارد.

قرار است هفتمین نمایشگاه بین المللی سنگهای تزئینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوطه از 29 تیر تا یکم مرداد ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران با مشارکت 130 شرکت داخلی و خارجی برپا شود.
منبع: ایرنا
برچسب ها: ایران ، سنگ
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: