April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۸۵۳۲
۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۰
0
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، نخستین برداشت مکانیزه برنج از شالیزارهای این استان روز چهارشنبه این هفته با حضور مسوولان کشوری و استانی انجام می شود.
پول‌نیوز- نگرانی چهار ماهه شالیکاران مازندرانی از کم آبی و خشکسالی و کابوس گاه و بیگاه آنان در باره احتمال خشکیدن شالیزارها و از بین رفتن زحمات شبانه روزی سرانجام با طلایی شدن خوشه های شالی در مناطق مختلف به روزهای پایانی نزدیک شده است.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، نخستین برداشت مکانیزه برنج از شالیزارهای این استان روز چهارشنبه این هفته با حضور مسوولان کشوری و استانی انجام می شود.

آیین نمادین برداشت اولین خوشه های رسیده شالی در مازندران امسال قرار است با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و استاندار در یک و نیم هکتار از شالیزارهای روستای اسبوکلای شهرستان فریدونکنار برگزار شود.

همزمان با این آیین ، برداشت برنج در سایر نقاط استان نیز آغاز می شود.

** ابرهای خشک

کشاورزان شالیکار مازندران امسال یکی از سخت ترین سال های کاری خود را به خاطر کاهش شدید بارندگی و به دنبال آن کم شدن آبدهی رودخانه ها ، آب بندان ها و چاه ها تجربه کردند.

بر اساس اعلام هواشناسی ، میزان بارندگی در مازندران در سال زراعی جاری دستکم 45 درصد نسبت به میانگین مدت مشابه سال زراعی گذشته کاهش یافته است.

آمارهای اعلام شده از سوی شرکت آب منطقه ای مازندران هم حاکی از کاهش حدود 40 درصدی میزان آبدهی رودخانه های استان در فصل بهار سال جاری است.

اگر چه کاهش بارندگی مهم ترین دغدغه تمامی کشاورزان شالیکار مازندران در سه ماه گذشته بود ولی آثار آن در مناطق مرکزی و شرقی از جویبار تا گلوگاه مخرب تر بوده است.

گزارش شرکت آب منطقه ای مازندران هم نشان می دهد بیشترین میزان کاهش آبدهی تا حدود 75 درصد مربوط به رودخانه های تجن و نکا در مرکز و شرق استان بوده و رودخانه های هراز و بابلرود نیز با کاهش آبدهی 30 درصدی مواجه بودند.

سدهای استان نیز بر اساس همین گزارش با کاهش 62 میلیون متر مکعب ذخیره نسبت به مدت مشابه سال پیش مواجه شدند.

** نیش خشکسالی

به رغم اتخاذ تدابیر مختلف برای کاهش پیامدهای کم آبی و تلاش شبانه روزی کشاورزان برای رساندن آب به ریشه های شالی ، نیش خشکسالی آثارش را بر بدن نحیف شالیزارهای مازندران بر جای گذاشت.

بر اساس تازه ترین گزارش معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیش از 700 هکتار از شالیزارهای کشت شده استان به علت اثرگذاری عمیق خشکسالی و احیا ناپذیری ، رها شده است.

همچنین با توجه به این که شالیزارهای استان در مرحله رشد نهایی از پنجه دهی تا زایشی و ظهور خوشه قرار دارند ، تنش کم آبی همچنان حدود 25 هزار هکتار از این عرصه را تهدید می کند.

این در حالی است که کم آبی و خسکسالی در آغاز فصل کشت نیز سبب شده بود تا حدود یکهزار و 600 هکتار از شالیزارهای استان اصلا زیر کشت قرار نگیرد.

استان مازندران با تامین 42 درصد از برنج سفید مورد نیاز کشور ، رتبه اول را در سطح زیر کشت و تولید این محصول راهبردی در اختیار دارد.

بر اساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال 210 هکتار از شالیزارهای مناطق کوهستانی و دشت استان زیر کشت رفت که از این وسعت در 160 هزار هکتار ارقام محلی و 50 هزار هکتار نیز ارقام پر محصول کشت شده است.

به طور میانگین از هر هکتار شالیزار چهار و نیم تا پنج تن برنج محلی و شش و نیم تا هفت تن نیز برنج ارقام پر محصول برداشت می شود.

** کابوس قیمت

روند کشت برنج در مازندران از اواسط اسفند هر سال با خیساندن بذر و خزانه گیری آغاز می شود و با انجام نشاء به مرحله داشت می رسد.

اگر چه کاشت برنج پرمشقت ترین کار برای کشاورزان شالیکار است ، ولی داشت محصول که با نشاء از اواسط فروردین آغاز و تا رسیدن خوشه در نیمه دوم تیر ادامه می یابد ، حساس ترین و پر اضطراب ترین مرحله به شمار می رود.

برداشت برنج نیز بسته به زمان نشاء ، نوع بذر و منطقه کشت از نیمه دوم تیر ماه آغاز می شود و تا اوایل ماه مهر در مناطق کوهستانی ادامه می یابد.

کاشت و برداشت برنج تا چند سال پیش به صورت کامل دستی انجام می شد ولی در چند سال اخیر کشت و برداشت مکانیزه نیز آغاز شده و در حال گسترش است.

بر اساس اعلام جهادکشاورزی مازندران امسال حدود 60 هزار هکتار از شالیزارهای استان به صورت مکانیزه زیر کشت رفت و قرار است برداشت از سطح دستکم 50 هزار هکتار نیز به صورت مکانیزه انجام شود.

اگر چه کابوس خشکیدن شالیزارها برای کشاورزان مازندرانی به روزهای پایانی نزدیک می شود ولی هر ساله با آغاز برداشت کابوس کاهش قیمت برنج خودنمایی می کرد ، موضوعی که امسال هم در صورت رخ نمایی آخرین پس مانده های امید به ادامه کشت برنج را از بسیاری از شالیکاران سلب خواهد کرد.

امسال علاوه بر مشقت های ناشی از خشکسالی ، برنج کاران با افزایش همه جانبه هزینه ها و قیمت تمام شده محصول رو به رو بوده اند و امید دارند تا وعده مسوولان برای ممنوع کردن واردات و عرضه برنج خارجی همزمان با برداشت برنج داخلی اجرا شود.

بسیاری از کشاورزان قیمت کنونی برنج در بازار را در صورت ثبات طی ماه های آینده حداقل قابل قبول برای جبران هزینه های تولید و زحمات طاقت فرسا می دانند.

هم اکنون هر کیلوگرم برنج طارم محلی بین 68 هزار تا 71 هزار ریال در بازار معامله می شود و قیمت هر کیلوگرم برنج پرمحصول خزر نیز بین 58 هزار تا 63 هزار ریال است.

هر کیلوگرم برنج رقم فجر 57 هزار تا 60 هزار ریال، رقم شیرودی 54 هزار تا 56 هزار و 500 ریال و رقم ندا 52 هزار و 500 تا 55 هزار ریال در بازار خرید و فروش می شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: