April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۸۷۲۷
۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
0
مظلومی افزود: لازمه ارتقا صنعت بیمه این است که روح سیاست های ابلاغی بتواند در قالب قوانین کاملا اجرایی و عملیاتی شود و نخواهند که مانند برنامه های قبلی کم وکسری بخش های دیگر اقتصاد را بر صنعت بیمه تحمیل کنند. این سیاست ها فرصت خوبی ایجاد کرده است که صنعت بیمه و مسئولین آن از این فرصت استفاده کنند و در تدوین این قانون نقش موثر تعیین کننده ای داشته باشند.
دولتي بودن؛ عامل عدم ايجاد رقابت در صنعت بيمهپول‌نیوز- دکتر یونس مظلومی مدیرعامل بیمه رازی و عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه گفت: با وجود شرکت های بیمه دولتی و شبه دولتی، بازار بیمه رقابتی نمی شود.

به گزارش گروه بانک و بیمه پول‌نیوز، در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه کشور اشارات خوبی شده است و در بند 7 آن «ارتقاء کیفی و کمّی نظام جامع صنعت بیمه و ابزارهای آن (بازارهای رقابتی، بیمه‌‌ی اتکایی و...) با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی به‌ منظور توسعه‌ی سرمایه‌گذاری و ثبات و پایداری و کاهش خطرپذیری فعالیت‌های تجاری و اقتصادی کشور» به عنوان یک تکلیف بیان شده است.

یونس مظلومی عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه و مدیرعامل شرکت بیمه رازی در گفتگو با سایت تحلیلی - خبری آیین با اشاره به جایگاه صنعت بیمه در دیگر کشورها گفت: بسیاری از کشورها عمده درآمدشان از بخش خدمات مالی است. مثلا در کشور انگلیس، درآمد بخش خدمات مالی نسبت به بقیه بخش ها قابل توجهه است و بیمه هم یکی از بخش های مهم درآمدهای مالی است. مااگر بتوانیم جایگاه صنعت بیمه را در کشور ارتقا دهیم می توانیم در بخش خدمات مالی، صادرات انجام دهیم و در صورت ارتقا جایگاه صنعت بیمه، می توانیم قبولی اتکایی خارجی داشته باشیم، این می تواند در واقع یک درآمد قابل توجهی را برای کشور ما ایجاد کند.

وی در ادامه افزود: لازمه ارتقا صنعت بیمه این است که روح سیاست های ابلاغی بتواند در قالب قوانین کاملا اجرایی و عملیاتی شود و نخواهند که مانند برنامه های قبلی کم وکسری بخش های دیگر اقتصاد را بر صنعت بیمه تحمیل کنند. این سیاست ها فرصت خوبی ایجاد کرده است که صنعت بیمه و مسئولین آن از این فرصت استفاده کنند و در تدوین این قانون نقش موثر تعیین کننده ای داشته باشند.

مظلومی استفاده از قوانین کشورهای پیشرو در صنعت بیمه را لازمه تصویب قوانین مناسب در صنعت بیمه را دانست و تاکید کرد: قوانین دیگر کشورها در حوزه صنعت بیمه، بر اساس وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور بومی سازی شود و از این طریق جایگاه صنعت بیمه در کشور بهبهود یابد.

عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه خاطر نشان کرد: در کشورهایی که از لحاظ بیمه ای توسعه یافته هستند؛ موسسات بیمه و شرکت های بیمه رتبه بندی می شوند و این رتبه بندی توسط موسساتی مانند اس اند پی و مودیز انجام می شود. هنگامی که شرکتی رتبه دار شد آنوقت می تواند از خارج از کشور قبولی اتکایی داشته باشد.

وی افزود: ما در طول 80 سال گذشته در صنعت بیمه، همیشه واردات خدمات بیمه داشتیم؛ یعنی حق بیمه اتکایی به خارج از کشور داده ایم ولی حدودا از هیچ ریسکی از خارج از کشور نگرفته ایم و در داخل ایران بیمه کنیم. با توجه به اینکه سرمایه های قابل ملاحظه ای در صنعت بیمه وجود دارد و هم می تواند تزریق شود، می توانیم با استفاده از موسسات رتبه بندی بین المللی و رتبه دار شدن شرکت های بیمه، خدمات بیمه ای به خارج صادر کنیم.

مظلومی عدم وجود انحصار را از الزامات رقابت در صنعت بیمه دانست و گفت: الان با توجه به وجود شرکت بیمه دولتی و تعدادی از شرکت های بیمه شبه دولتی، اصولا بازار نمی تواند رقابتی باشد. بازار زمانی رقابتی است که شرکت ها در شرایط مساوی برای رقابت قرار گیرند ولی الان اینطور نیست و اگر رقابتی شود هم منافع برای بیمه گذار خواهد داشت از این جهت که می تواند خدمات بهتر و با کیفیت تر و با حق بیمه پایین تر دریافت کند. رقابتی شدن لزوما به معنای کاهش حق بیمه نباید تعبیر شود.

وی همچنین یاد آور شد: می توانیم به سمت رقابت کامل پیش برویم ولی لازمه آن این است که شرکت ها از مولفه های یکسانی برخوردار باشند و اینکه بخش از صنعت بیمه دولتی بماند، احتمالا این نمی تواند باعث رقابت کامل بشود.
برچسب ها: بیمه رازی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: