کد خبر: ۱۴۸۹۰۵
۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
0
فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس بابیان اینکه دولت دیوید کامرون درصدد است تا از شرکت هایی که قصد تجارت با ایران دارند حمایت کند، تصریح کرد: حل مساله روادید، زمینه افزایش مناسبات دو کشور را فراهم خواهد ساخت که پس از حصول توافق باید به آن پرداخته شود.
پول‌نیوز - فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس بعدازظهر چهارشنبه در نشست ویژه مجلس عوام، با ابراز امیدواری نسبت به بازگشایی سفارت این کشور در تهران تا پایان سال جاری میلادی، گفت: دولت کامرون درصدد است از شرکت های انگلیسی که قصد تجارت با ایران دارند، حمایت کند .

وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به سوالات نمایندگان تصریح کرد: این کشور به بازگشایی سفارتخانه اش در تهران بلافاصله پس از حل شدن مسایل کنونی پایبند است اما چندین مساله فنی وجود دارد که باید حل وفصل شود.»

وی افزود:« عزم واقعی برای این کار وجود دارد و من به طور مستقیم با همتای ایرانی خود برای برطرف کردن موانع در ماه های آینده کارخواهم کرد.»

فیلیپ هاموند با تاکید بر تأثیرات گسترده توافق هسته ای وین بر مناسبات میان ایران و انگلیس، به افزایش تجارت، ارتباط مردم با مردم و بازگشایی سفارت دو کشور به عنوان بخشی از این تاثیرات یاد کرد.

وی بابیان اینکه دولت انگلیس درصدد است تا از شرکت هایی که قصد تجارت با ایران دارند حمایت کند، تصریح کرد: حل مساله روادید، زمینه افزایش مناسبات دو کشور را فراهم خواهد ساخت که پس از حصول توافق باید به آن پرداخته شود.

هاموند همچنین یادآوری کرد که در طول زمان و اعتمادسازی میان ایران و جامعه بین الملل می توان از ظرفیت ایران برای مبارزه با تروریسم و گروه تروریستی داعش نیز استفاده کند.

وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به سووالی درباره ضمانت اجرای تعهدات طرف ایرانی، تصریح کرد: بر اساس مفاد توافق وین ، قرار است بازرسی های سخت گیرانه ای از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گیرد که تضمین کننده این اطمینان هست.

وی در پاسخ به سووالی درمورد زمان برداشته شدن تحریم ها و اینکه چطور می توان از عدم تمایل ایران به ساخت سلاح هسته ای اطمینان حاصل کرد، گفت: تا زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی را منتشر نکند، تحریم ها برداشته نخواهد شد.

وزیر خارجه انگلیس همچنین در پاسخ به این سووال که چطور می توان جامعه انگلیس را نسبت به کارآمد بودن توافق هسته ای مطمئن ساخت، گفت: ما ماه ها درباره موضوعات فنی این توافق صحبت کردیم تا توانستیم به آن دست یابیم.

وی خاطرنشان ساخت که مفاد مندرج در توافق وین دربرگیرنده نگرانی های جامعه بین الملل هست.

فیلیپ هاموند همچنین در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه تا چه میزان دولت انگلیس ازحسن نیت مقامات ایران برای عدم دستیابی به سلاح هسته ای اطمینان دارد، تصریح کرد: من اطمینان دارم زمانی که آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران و آقای روحانی رییس جمهور این کشور، می گویند که سلاح هسته ای نمی خواهند، قطعاً چنین است.

وی یادآور شد: ' البته ممکن است برخی جریانات تندرو در ایران همچنان خواستار دستیابی به سلاح هسته ای باشند. '

هاموند در پاسخ به سووالی درباره نگرانی های کشورهای حوزه خلیج فارس از توافق هسته ای گفت: ما باید بتوانیم آن ها را از منافعی که این توافق می تواند برای منطقه به ارمغان بیاورد، آگاه کنیم.

وزیر خارجه انگلیس همچنین در پاسخ به سووال یک نماینده مخالف توافق هسته ای که عنوان کرد توافق با ایران مورد تائید رژیم صهیونیستی نیست، گفت: البته رژیم اسرائیل توافق با ایران را نمی خواهد؛ پس چه توافقی خوب است؟

هاموند ادامه داد: ایران نیز همچون سایر کشورها ممکن است مفاد توافق را نقض کند که به همین خاطر ما (گروه پنج به علاوه یک) بند بازگشت تحریم ها را در توافق لحاظ کرده ایم.

وی خاطرنشان ساخت: ما باید به این توافق خوش بین باشیم و تلاش کنیم ایران را به جامعه جهانی بازگردانیم.

ریچارد بیکن، یکی از روسای گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران نیز در این جلسه به وزیر خارجه انگلیس که قرار است اواخر روز چهارشنبه برای دیدار با نخست وزیر رژیم صهیونیستی به سرزمین های اشغالی سفر کند، گفت: آیا شخص وزیر بنا ندارد که به نخست وزیر رژیم اسرائیل یادآوری کند که رییس موساد بر این عقیده است که شکست در حل بحران فلسطین تهدیدی به مراتب بیشتر از ایران اتمی برای امنیت ملی این کشور است؟

هاموند پاسخ داد: حالا که شما گفتید به طور حتم این را در دستور کارم قرار خواهم داد.

وی در خصوص نگرانی برخی از نمایندگان از آنچه نقض قوانین حقوق بشر در ایران خواندند ، گفت: ما نگران وضعیت حقوق بشر ایران هستیم اما باید با ایران تعامل کنیم.

وزیر خارجه انگلیس یادآور شد که توافق هسته ای صرفاً دربرگیرنده راهکارهای فنی برای رفع نگرانی جامعه جهانی از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هست اما می تواند در ابعاد گسترده تر و به مرور زمان با اعتمادسازی، تأثیرات گسترده تری را داشته باشد.

هاموند همچنین در واکنش به اظهارات یک نماینده مجلس عوام که در مورد نحوه خرج شدن پول های آزاد شده ایران بعد از توافق هسته ای، از سوی این کشور، ابراز نگرانی کرده بود، گفت: ما از چگونگی هزینه آن اطلاعی نداریم. بی شک سپاه پاسداران همچون سایر نهادهای ایرانی نسبت به شیوه خرج این اعتبار، نظرشان را خواهند داد، اما با توجه به برخی مشکلات اقتصادی فکر می کنیم که ایران می تواند از این اعتبار برای تقویت زیرساخت های اقتصادی اش استفاده کند.

وی تصریح کرد: اما ما باید حسن نیت خود را به ایران ثابت کنیم.

هاموند همچنین به برداشته شدن برخی تحریم های دانشگاهی از سوی آمریکا برای شهروندان ایرانی اشاره کرد و افزود: این مساله می تواند تأثیرات به سزایی درروند اعتمادسازی میان ایران و جامعه جهانی داشته باشد.

وزیر خارجه انگلیس با اشاره به اینکه قشر قابل توجهی از ایرانیان زیر 35 سال دارند که علاقه مند به تحصیل در خارج از کشور هستند خاطرنشان ساخت که دولت انگلیس تلاش خواهد کرد تا زمینه های تعامل آموزشی را میان دو کشور فراهم سازد.

وی در پایان با مثبت ارزیابی کردن توافق هسته ای وین و تعهدی که دولت انگلیس در اجرای تعهداتش به موجب این توافق خواهد داشت گفت: تنها مشکلی که اکنون با آن موجه هستیم احتمال مخالفت کنگره آمریکا است که البته آقای اوباما وعده داده است تا آن را وتو کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: