April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۴۹۰۴۷
۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
۱
پول‌نیوز- در آستانه ورود هیئت اقتصادی این کشور به تهران، شنیده می‌شود که ایران و آلمان در همه زمینه‌های نفتی اعم از بالادستی و پایین دستی و همچنین صادرات متقابل تکنولوژی و محصولات پتروشیمی و گاز آماده همکاری هستند.

پس از توافق ایران و ٦ قدرت برتر جهانی مانع اصلی توسعه همکاری اقتصادی با غرب و اروپا به طور کامل برداشته شده است و اکنون سفر هیات عالی رتبه آلمان به تهران درحالی انجام می گیرد که قرار است در این سفر ضمن آشنایی شرکتهای خصوصی دو کشور با یکدیگر، درباره نحوه دریافت تکنولوژی از شرکتهای بزرگ آلمانی و همچنین صادرات محصولات پتروشیمی به آلمان مذاکراتی انجام شود.

بنا به گفته مقام‌های مطلع، شرکتهای آلمانی همچنین قرار است در بخش بالادستی پروژه های نفت ایران فعال شوند و گفته می‌شود باتوجه به این‌که آلمان شرکت بزرگ و قدرتمندی در بخش بالادستی نفت ندارد و آن‌ها نمی توانند در پروژه های بزرگی مثل آزادگان حضور پیدا کنند اما می توانند در پروژه های متوسط بخش بالادستی حضور داشته باشند.

همچنین در جریان سفر هیات آلمانی به تهران، دریافت تکنولوژی از آلمان و صادرات محصولات پتروشیمی ایران به این کشور مورد بررسی قرار می گیرد.

آلمان، پیش از تحریمها دومین شریک تجاری ایران بوده است. معاون سابق وزیر نفت در امور بین‌الملل که اکنون سفیر ایران در برلین است در این خصوص که آیا در این سفر درباره صادرات گاز به آلمان نیز مذاکراتی انجام شود، به پایگاه خبری وزارت نفت گفته است: احتمال صحبت در این زمینه وجود دارد؛ صادرات گاز به آلمان می تواند از دو طریق ال ان جی و خط لوله انجام شود.

درحالی که وزیر نفت چندی پیش در سفری خارجی گفته بود، گزینه صادرات گاز از طریق ال.ان.جی به اروپا باصرفه تر از صادرات با خط لوله است و درحالی که اکنون پس از لغو تحریمها پروژه های ال ان جی در ایران فعال می شود، صادرات گاز بوسیله خط لوله با توجه به زمانبر و طولانی بودن آن و همچنین با توجه به قیمت گاز در اروپا بعنوان آلترناتیو مطرح است که نیاز به عزم سیاسی دو کشور دارد.

هیئت ٦٠ نفره آلمانی به ریاست زیگمار گابریل، قائم مقام صدراعظم آلمان که همزمان وزیر اقتصاد و انرژی این کشور نیز هست، برای گسترش روابط سیاسی ،تجاری و اقتصادی و به دعوت بیژن زنگنه، وزیر نفت امروز (یکشنبه، ٢٨ تیرماه) وارد تهران می شوند.

لینده، زیمنس، مرسدس دایملر، باسف، فولکس واگن، جی آی زد (GIZ) و ده‌ها شرکت آلمانی، به‌عنوان نخستین هیئت بلند پایه اروپایی وارد تهران می شوند.

حسین اسماعیلی، مدیرکل اروپا، آمریکا و همسایگان دریای خزر وزارت نفت پیشتر با اشاره به سفر هیات آلمانی به تهران با بیان این که سفراین هیات، نخستین سفر یک هیات بلند پایه اروپایی بعد از توافق ایران و ١+٥ به تهران است، گفت: آلمانها بعنوان بزرگترین شرکای تجاری ایران قبل از تحریم، از توانمندی بالایی در زمینه های مختلف صنعتی برخوردار هستند.

وی با بیان این که در این سفر، ١٠ شرکت از بزرگترین شرکتهای آلمانی به همراه تعداد زیادی از شرکتهای کوچک حضور دارند، افزود: توانمندی این شرکتها در زمینه تکنولوژی و تامین تجهیزات بسیار بالاست.

اسماعیلی درباره برنامه این هیات در ایران هم اظهار کرد: همزمان با سفر این هیات تجاری، سیاسی، اقتصادی هماهنگی لازم با اتاق بازرگانی ایران، بخش خصوصی، بخش دولتی برای انجام مذاکرات سازنده انجام شده است و آنها قرار است با وزیر نفت، وزیر امور خارجه، وزیر صنعت، معدن، تجارت، وزیر نیرو، اعضای اتاق بازرگانی ایران دیدار و گفتگو کنند.

به گفته مدیرکل اروپا، آمریکا و همسایگان دریای خزر وزارت نفت، این سفر نقطه عطفی در روابط بین دو کشور که مدتی در روابط آنها خلل ایجاد شده بود، است.

اسماعیلی درباره این که آیا در این سفر قراردادی مابین دو کشور امضا خواهد شد؟ تصریح کرد: قطعا عقد قرارداد و شروع مذاکره نیازمند زمان است اما این سفر می تواند شروع خوبی برای آغاز همکاریها و عقد قرارداد باشد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: صاردات ، گاز ، ایران ، آلمان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
14:25 - 1394/04/28
بسیار عالی است
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: