کد خبر: ۱۴۹۱۲۴
۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
0
مالزی امیدوار است میزان صادرات این محصول به ایران بدنبال توافق جامع هسته ای ایران و گروه 1+5 در هفته گذشته و لغو تحریم ها افزایش یابد.
پول‌نیوز - گروه شرکت های بزرگ صادرات روغن خام نخل (پالم) مالزی امیدوار است میزان صادرات این محصول به ایران بدنبال توافق جامع هسته ای ایران و گروه 1+5 در هفته گذشته و لغو تحریم ها افزایش یابد.

تارنمای روزنامه استار روز دوشنبه اعلام کرد سرمایه گذاران اکنون بر معاملات و قراردادهای آینده روغن خام پالم و مشتقات آن در بورس مالزی نظارت دارند و انتظار می رود برخی تحولات در قیمت روغن خام تاثیرگذار باشد .

ایران یکی از کشورهای واردکننده روغن پالم از مالزی است، اما آمار شورای روغن نخل مالزی نشان می دهد میزان واردات روغن پالم ایران از مالزی در شش ماهه نخست امسال به 128 هزار و 304 تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34.94 درصد کاهش نشان می دهد.

ایران در شش ماهه نخست سال گذشته میلادی 197 هزار و 202 تن روغن خام پالم از مالزی وارد کرد.

دست اندرکاران صنعت کشاورزی روغن پالم مالزی به رغم هشدارهای وزارت بهداشت کشورمان برای کاهش واردات روغن پالم از جهان، امیدوارند میزان صادرات این محصول استراتژیک کشورشان به ایران افزایش یابد.

گروه شرکت های ارشد روغن نخل مالزی امیدوار است 'قیمت روغن خام پالم با تحولات پیرامون ایران و افزایش صادرات' روند صعودی پیدا کند.

قیمت این محصول در مالزی در تعطیلات عید فطر از دو هزار و 100 رینگیت (هر 3.8 رینگیت برابر با یک دلار آمریکا) در هر تن به دو هزار و 120 رینگیت رسید.

صادرکنندگان روغن خام پالم در حالی امید به افزایش صادرات این محصول استراتژیک مالزی به ایران دارند که 'رسول دیناروند' رییس سازمان غذا و داروی کشورمان اخیرا تاکید کرد: به هیچ عنوان در سال 94 افزایش واردات روغن پالم را در کشور نخواهیم داشت و سیاست وزارت بهداشت کاهش جهشی واردات روغن پالم بوده و به کاهش سقف واردات این روغن در سال 93 رسیده است.

آمار شورای روغن نخل مالزی نیز نشان می دهد واردات روغن پالم ایران از این کشور در شش ماهه نخست سال جاری کاهش یافته و از 197 هزار و 202 تن سال گذشته به 128 هزار و 304 تن رسیده است.

این در حالی است که مقایسه آمار پنج ماهه نشان می داد ایران در حال افزایش واردات روغن پالم است، اما روند واردات در یک ماه به شدت کاهش یافت.

ایران در سال 2013 میلادی 635 هزار و 258 تن روغن خام پالم از مالزی وارد کرد و این میزان در سال گذشته میلادی با توجه به سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به 447 هزار و 58 تن کاهش یافت.

رییس سازمان غذا و دارو کشورمان تاکید دارد میزان واردات روغن پالم ایران در سال جاری به میزان سال گذشته خواهد بود و هیچگونه افزایشی در میزان واردات روغن پالم نخواهیم داشت.

برخی آمار نشان می دهد 30 درصد نیاز روغن وارداتی به کشور می تواند روغن پالم باشد.

مقامات مالزی اسفند ماه سال گذشته به کاهش واردات روغن پالم ایران واکنش نشان دادند و تاکید کردند با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در آینده ای نزدیک مذاکره و تیم تحقیقاتی به منظور معرفی ارزش غذایی روغن پالم و ماهیت واقعی آن برای ایرانیان تشکیل می دهند.

'عمار داگلاس یوگاه امباس' وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی مدعی بود تبلیغات منفی در خصوص مسائل بهداشتی پالم در ایران شکل گرفته و بر واردات ایران از مالزی تاثیر گذاشته است.

روغن پالم محصول استراتژیک مالزی است که زندگی حدود 10 درصد از مردم این کشور به طور کامل به آن وابسته است و جایگاه آن به مرحله ای رسیده که ایجاد هرگونه چالش در مسیر توسعه تجارت این محصول به مساله امنیت ملی گره می خورد.

مالزی در حال حاضر پنج میلیون و 400 هزار هکتار مزارع پالم دارد و سالانه حدود 20 میلیون تن روغن پالم تولید می کند و 250 هزار کشاورز در این کشور 30 میلیون نفری در این تولید نقش ایفا می کنند.

زندگی حدود دو میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت 30 میلیون نفری این کشور نیز از نظر اقتصادی به روغن پالم وابسته است، از این رو شرایط ثبات بازار پالم برای این جمعیت از اهمیت خاصی برخوردار است.

برچسب ها: مالزی ، روغن پالم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: