کد خبر: ۱۴۹۲۵۷
۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
0
به نوشته گاردین، ایران و آمریکا پس از سه دهه و نیم روبه‌روی یکدیگر نشستند و سرانجام راه حلی برای دشوارترین مسایل بین المللی پیدا کردند.
پول‌نیوز - روزنامه گاردین چاپ انگلیس نوشت: در پی تصویب توافقنامه هسته ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد که راه را برای لغو تحریم های اعمال شده علیه تهران هموار می کند، شرکت های اروپایی برای جلب فرصت های تجاری در ایران به رقابت با یکدیگر پرداختند.

گاردین از رأی مثبت اعضای شورای امنیت سازمان ملل به توافقنامه هسته ای ایران به عنوان شروع پایان تحریم هایی یاد کرد که اقتصاد این کشور را در تنگنا قرار داده بود.

این روزنامه با اشاره به سفر هیأت آلمانی تحت ریاست «زیگمار گبریل» معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان به همراه نمایندگان شرکت هایی مانند مرسدس بنز، زیمنس و فولکس واگن به تهران برای دیدار با مقامات عالیرتبه ایران، از آلمان به عنوان پرچمدار کشورهای اروپایی در ورود به بازار ایران یاد کرد.

گاردین افزود: رامین ربیعی، مدیر اجرایی گروهی که به تسهیل روند سرمایه گذاری در ایران کمک می کند، شمار شرکت های علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران را غیرقابل باور خواند و گفت؛ در گذشته یک تا دو ایمیل در ماه داشتیم اما، در ماه های اخیر دستکم 10 تا 20 ایمیل در هفته به دست ما رسیده است.

وی به گاردین گفت: در 15 ماه گذشته میزبان بیش از یکصد هیأت سرمایه گذاری خارجی بودیم که 90 درصد آنها اروپایی و عمدتاً از کشورهای اسکاندیناوی، انگلیس، آلمان، ایتالیا و حتی آمریکا بودند. توافقنامه هسته ای امضا شده در وین باعث بازگشتن صنایع به ظرفیت اسمی شان و افزایش اعتماد مصرف کنندگان و در نتیجه، سود کلانی برای اقتصاد ایران می شود.

به گفته ربیعی، این (توافقنامه) یک زمین لرزه ژئوپلیتیکی است؛ واقعیت این است که ایران و آمریکا پس از سه دهه و نیم روبه‌روی یکدیگر نشستند و سرانجام راه حلی برای دشوارترین مسایل بین المللی پیدا کردند. این دستاوردی بزرگ است و احتمالاً باعث شکل گیری عصری جدید در همکاری و رابطه ای است که می تواند به ایجاد آرامش بیشتر در منطقه کمک کند.

ربیعی با اشاره به وابستگی اقتصاد ایران به نفت، گفت، بسیاری از شرکت های بزرگ مانند «انی»، «شل» و «توتال» به دنبال فرصت های نفتی و گازی در ایران هستند.

گاردین به نقل از «اسفندیار باتمان قلیچ» که در حال سازماندهی دومین نشست اروپا و ایران در ماه سپتامبر در ژنو به منظور گرد آوردن صاحبان حرف ایران و سرمایه گذاران خارجی از جمله آلستوم فرانسه است، نوشت، با لغو تحریم ها، ظرف یکسال سرمایه های خارجی شروع به آمدن به ایران خواهند کرد.

گاردین در ادامه به نقل از «امیر علی هنجانی» مدیر انرژی که تجربه کار در منطقه خاورمیانه دارد، نوشت، قبل از ارزیابی توافقنامه هسته ای ایران از سوی کنگره معلوم نمی شود که آیا ایران شاهد لغو ملموس تحریم ها خواهد بود یا خیر. مؤسسات بزرگ مالی بین المللی یا غول های چندملیتی تا تصویب این توافقنامه در کنگره آمریکا صبر می کنند.

به گفته هنجانی، احتمالاً ایران بزودی قادر به فروش نفت خام می شود. این حوزه بیش از سایر حوزه ها شاهد لغو فوری محدودیت ها خواهد بود. ایرانی ها برای گرفتن سهمی که در مقایسه با همسایگان خود در خلیج فارس در بازار نفت از دست دادند، بشدت رقابت خواهند کرد. ورود نفت ایران به بازار قیمت نفت را که در زمان حاضر پایین آمده است، پایین تر خواهد برد.

برچسب ها: توافق هسته‌ای
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: