کد خبر: ۱۴۹۳۵۸
۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳
0
پول‌نیوز- دبير شوراي مسكن استان تهران كه ماه گذشته با حكم معاون وزير راه‌و‌شهرسازي به سمت رياست هيات مديره شهر جديد پرند منصوب شد، ديروز اعلام كرد: براي «پرند» مجموعه تازه‌اي از برنامه‌هاي شهري در دو سطح «مرتبط با تهران» و «مختص مناطق پرند» طراحي شده كه با استفاده از ظرفيت‌هاي فعلي پايتخت، از ماه آينده در اين شهر جديد به اجرا گذاشته مي‌شود.

فريبرز واحدي در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» از برقراري ارتباط چند لايه بين دستگاه‌هاي خدماتي- دولتي استان تهران و شهر جديد پرند براي ترميم سريع تنگناهاي سكونتي در اين شهر خبر داد و افزود: در حال حاضر مشكل اصلي شهر جديد پرند فارغ از «چالش‌هاي مسكن‌مهر»، خلأ مراكز مكمل محله‌هاي مسكوني همچون خدمات تفريحي، رفاهي، ورزشي، تجاري و مراكز خريد فرامحله‌اي و شهري است كه براي ايجاد آنها در سطح سرانه‌هاي استاندارد بايد از امكانات بالقوه پايتخت و ساير شهرهاي استان تهران -با هدف جذب سرمايه‌گذار بخش خصوصي- استفاده شود. مديركل اداره راه‌و‌شهرسازي استان تهران تصريح كرد: به همين منظور، ظرفيت‌هاي اداره راه‌و‌شهرسازي و همچنين ساير دستگاه‌هاي عضو شوراي مسكن استان تهران براي «پرند» به‌عنوان شهر جاذب جمعيت سرريز پايتخت، به خدمت گرفته مي‌شود تا در كوتاه‌ترين زمان ممكن، وضع موجود اين شهر متناسب با موقعيت تعريف‌شده براي آن، ارتقا پيدا كند.

پرند با مساحتي معادل 2700 هكتار، در حال حاضر جمعيتي حدود 50 هزار خانوار «ساكن شب» را در خود جا داده كه 20 تا 25 هزار خانوار در محله‌هاي غير مسكن‌مهر و بقیه در ساختمان‌هاي مسكن‌مهر افتتاح‌شده مستقر هستند. تا پيش از شروع طرح مسكن‌‌مهر، در پرند حدود 10 هزار واحد مسكوني وجود داشت كه عمدتاً خالي از سكنه رها شده بودند، اما از سال 88 برنامه سال 86 مبني بر احداث نزديك به 100 هزار واحد مسكوني مهر بعد از دو سال وقفه رسما كليد خورد و امروز علاوه بر اينكه بيش از 30 هزار واحد مسكوني مهر تحويل متقاضيان شده، ساير پروژه‌هاي اين طرح بيش از 70 درصد پيشرفت‌فيزيكي دارد و به مراحل انتهايي ساخت و ساز نزديك شده‌ است.

براي شهر جديد پرند يك طرح شهرسازي ويژه از بابت افزايش مساحت محدوده شهر از 2700 هكتار فعلي (1400 هكتار از مساحت فعلي پرند را زمين‌هاي 99ساله و محله‌هاي مسكن‌مهر تشكيل مي‌دهد) به حدود 6هزار هكتار، تعريف شده است كه قرار است در بلندمدت و در سطح تقسيمات كشوري و با هماهنگي شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور، اين توسعه فيزيكي محقق شود.

فريبرز واحدي، دبير شوراي مسكن استان تهران درباره جزئيات عمليات ويژه براي «پرند» به «دنياي‌اقتصاد» گفت: شهر جديد پرند قابليت شهرستان شدن را دارد و ساختار اداري آن بايد تقويت شود كه براي اين منظور، مي‌توان مراكز جديدي در سطح انتظامي، راهور و... در اين منطقه داير كرد. واحدي دومين عمليات ويژه تدارك ديده شده براي شهر جديد پرند را «واگذاري سايت‌ها و محله‌هاي مسكن‌مهر به شهرداري» عنوان كرد و گفت: براي افزايش كيفيت زندگي در محله‌هاي مسكن‌مهر و بهبود محيط شهري اين محله‌ها، طبق مصوبه شوراي مسكن‌ استان، بنا داريم تمامي سايت‌هاي مسكن‌مهر را بعد از افتتاح و تحويل به متقاضيان، از بابت نگهداري و خدمات شهري، در اختيار شهرداري پرند قرار دهيم. براي جلب همكاري مديريت شهري پرند نيز يكسري اقدامات انگيزشي همچون تامين بخشي از هزينه‌هاي مورد نياز فضاي سبز، آسفالت و خدمات شهري از طريق تهاتر زمين يا پرداخت مستقيم يارانه‌ دولتي، در دستور كار داريم.

فرصت 30 روزه به پيمانكاران مسكن‌مهر

رئيس هيات مديره شهر جديد پرند درباره چالش مسكن‌مهر اين منطقه نيز گفت: گزارش كاملي از آخرين وضعيت پروژه‌هاي نيمه‌تمام، متوقف و در آستانه تكميل مسكن‌مهر شهر جديد پرند در حال تهيه است و همزمان، ريز عملكرد چهار پيمانكار و سازنده بزرگ‌مقياس فعال در پرند را زير ذره‌بين گذاشته‌ايم.

واحدي افزود: بخشي از عمليات ويژه كه مختص پرند است، به تعيين تكليف پروژه‌هاي مسكن‌مهر مربوط مي‌شود كه به اين منظور با هماهنگي كامل هيات مديره شهر جديد پرند، بنا شده عمليات اجرايي كليه ساخت‌وسازهاي مسكن‌مهر اين شهر جديد تا پايان سال 94، به اتمام برسد.

دبير شوراي مسكن استان تهران افزود: زياده‌خواهي و تعيين تكليف‌هاي يكطرفه برخي پيمانكاران مسكن‌مهر كه باعث تعطيلي يا نيمه‌تعطيلي كارگاه‌هاي ساختماني شده، به دقت مورد بررسي قرار گرفته و مهلت 30 روزه براي شروع به كار مجدد به آنها داده شده است در غير اين‌صورت، براي حل اين پروژه‌ها به نفع متقاضيان، اقدام خواهد شد.

واحدي مهم‌ترين مشكل مسكن‌مهر را «تعاوني»ها اعلام كرد و گفت: در قراردادهاي سه‌جانبه، مشكلات به مراتب كمتر از تعاوني‌هاي مسكن‌مهر است. به گزارش «دنياي‌اقتصاد»، جمعيت شهر جديد پرند تا يك‌سال آينده از نيم ميليون نفر عبور مي‌كند اما عمده ساكنان اين شهر میهمانان روز شهر تهران هستند كه براي حضور در مراكز شغلي خود، مجبور هستند بيشتر ساعات را در پايتخت اقامت كنند.

جمعيت شب تهران نزديك به 9 ميليون نفر است اما به‌واسطه خوابگاهي بودن نقاط شهري اطراف تهران، 3 ميليون نفر در طول روز از مناطق اطراف وارد پايتخت مي‌شوند و از امكانات و خدمات محدود و تكميل‌ظرفيت تهران استفاده مي‌كنند. از جمله اقدامات ميان‌مدت و بلندمدت براي شهر جديد پرند، تسهيل حمل و نقل بين اين شهر و تهران از طريق تكميل عمليات احداث مترو است تا زمان مُرده ناشي از مسافرت روزانه ساكنان پرند تا حد امكان كاهش يابد.

منبع: دنیای اقتصاد
برچسب ها: شهر جدید پرند ، مسکن
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: