April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۳۳۵۵
۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
0
بسته شدن این سایت به‌طور کلی واردات خودرو به کشور متوقف شده است. هرچند این قضیه ممکن است موقتی باشد اما قطعا بر بازار خودروهای وارداتی تاثیرگذار خواهد بود.
پول‌نیوزروز گذشته و به‌دنبال دستورالعملی که از معاون اول رئیس‌جمهور به کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، ‌موسسات و شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، موسسات عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری‌های سراسر کشور ابلاغ شد تا به این وسیله نرخ ارز کنترل شود.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، طبق بند شش این ابلاغیه شرط ثبت‌سفارش خودرو و سایر کالاهای بادوام به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت منوط به داشتن نمایندگی مجاز و خدمات پس از فروش خواهد بود و ضروری است که در اسرع وقت واردات خودرو و کالاهای مشمول، بدون پیش‌شرط مذکور ممنوع شود.

این در حالی است که سایت ثبت‌سفارش خودرو، حتی برای خودروهای مجاز و دارای نمایندگی‌ هم بسته شده است. به این ترتیب و با بسته شدن این سایت به‌طور کلی واردات خودرو به کشور متوقف شده است. هرچند این قضیه ممکن است موقتی باشد اما قطعا بر بازار خودروهای وارداتی تاثیرگذار خواهد بود.

در همین زمینه کوروش مرشدسلوک، نایب‌رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه این دستورالعمل، یک دستورالعمل ضرب‌العجلی بود، به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «این دستورالعمل هم به‌واسطه آقای جهانگیری، معاون اول ریاست‌جمهوری ابلاغ شد. معمولا سیاست‌ها و تدابیری که دولت برای کنترل ارز پیش‌بینی می‌کند، معمولا به‌صورت خلق‌الساعه است.»

وی درخصوص اینکه چرا این تصمیمات خلق‌الساعه گرفته می‌شود، اظهار می‌کند:  «چون نمی‌توانند از قبل در مورد این موضوع صحبت و آن را باز کنند. به این دلیل که این مساله باعث ایجاد رانت می‌شود. برای همین دولت به‌اجبار و برای کنترل بازار ارز این تصمیمات را اتخاذ می‌کنند.»

وی می‌افزاید: « درنتیجه این تصمیمات به‌صورت خلق‌الساعه در دستورالعمل هم گفته شده است که طبق نظر وزارت صنعت و معدن. یعنی طبق نظر وزارت‌خانه در نحوه اجرای این دستورالعمل باز است و می‌توانند در این زمینه اعمال نظر کنند.»

مرشدسلوک در رابطه با بسته شدن سایت ثبت‌سفارش و همچنین دلیل وزارت صنعت برای بستن این سایت می‌گوید: «اولین کاری که وزارت صنعت در این خصوص انجام می‌دهد کلیه ثبت‌سفارش‌ها را می‌بندد. سپس این بخشنامه را ارزیابی و تحلیل و در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنند.»

نایب‌رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو با عنوان این مطلب که پیش‌بینی می‌شود تا دو روز دیگر سایت‌ها دوباره شروع به کار کنند و آقای نعمت‌زاده نیز درنهایت باید تصمیم خودشان در این‌باره را اتخاذ کنند، می‌گوید: «وزارت خانه باید درنهایت تحلیل و بررسی درباره نمایندگی‌ها انجام دهد و بگوید کدام‌ نمایندگی‌ها گواهی مربوطه را آورده‌اند و درنهایت می‌توانند در بخش ثبت‌سفارش سایت دوباره فعال شوند.»

وی با بیان اینکه تا به‌حال این‌کار بارها انجام شده است، می‌افزاید: «پس از بررسی‌های دقیق که ممکن است دو روز تا یک هفته به‌طول بینجامد، نمایندگی‌هایی را که به اصطلاح مجاز شده‌اند، دوباره فعال می‌کند. یعنی نمایندگی‌هایی که مجوزهای لازم را ارائه کرده‌اند، دوباره در سایت فعال می‌شوند. اما نمایندگی‌های دیگر با توجه به دستورالعمل از سایت کنارگذاشته می‌شوند.»

کنترل بازار ارز از طریق ممنوعیت واردات کالاهایی مانند خودرو ازجمله سیاست‌هایی محسوب می‌شود که دولت در پیش گرفته است. هرچند با ابلاغ این مصوبه قرار بر این بود تا ضمن کنترل نرخ ارز، از ورود خودروهایی که فاقد نمایندگی و خدمات پس از فروش هستند، جلوگیری شود و به‌نوعی حمایت از مصرف‌کننده در اولویت این تصمیم‌گیری بود اما با بسته شدن کلیه ثبت‌سفارش‌ها، به‌نظر می‌رسد دولت برای جلوگیری از خروج ارز راهکار دیگری مد نظر دارد.

مرشدسلوک در رابطه با نیت وزارت صنعت از بستن سایت و موضوع کنترل نرخ ارز نیز می‌گوید: «به‌طور قطع اگر نظرشان این باشد که با توقف ثبت‌سفارش از خروج ارز جلوگیری ‌شود، این امر می‌تواند دلیل دیگری بر بسته شدن سایت ثبت‌سفارش باشد. با حذف کسانی که دیگر امکان واردات خودرو را ندارند، در زمینه خروج و کنترل بازار ارز به این وسیله می‌توانند مدیریت داشته باشند. خروج ارز هرچه کمتر اتفاق بیفتد، عرضه در بازار بیشتر و قیمت ارز هم کمتر می‌شود.»

علی نقوی، اقتصاددان نیز با بیان اینکه این دستورالعمل و به تبع آن بسته شدن سایت ثبت‌سفارش باعث ایجاد بازار سیاه خواهد شد،  به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «این دستورالعمل برای جداسازی واردکنندگان مجاز از غیرمجاز خواهد بود و احتمالا پس از یک هفته بررسی این سایت دوباره فعال خواهد شد. این دستوری که از قبل وجود داشته است و واردکنندگان توقع داشتند که هجدهم‌ماه قبل اجرایی شود. متاسفانه این تصمیمات عجولانه و یک‌باره، بدون اینکه تاثیر منفی آن روی شرکت‌های خصوصی در نظر گرفته شود،  از سوی مدیریت دولتی گرفته می‌شود.»

وی می‌افزاید: «این تصمیمات شبهه‌برانگیز هستند و آیا پشت این تصمیمات منافعی برای گروهی وجود دارد یا خیر. می‌‌توان حدس زد این تصمیم برای کنترل قیمت دلار اتخاذ شده است اما درنهایت به هر دلیلی که این تصمیم گرفته‌شده باشد، تبعات آن را در بازار شب عید خودرو به‌صورت ایجاد بازار سیاه و گرانی خودرو حس خواهیم کرد.»

این اقتصاددان می‌گوید: «مشخص است بازار شب عید با یک افزایش تقاضا روبه‌رو خواهد شد و این تصمیم منجر به کاهش واردات می‌شود و به‌دنبال آن عرضه کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه با به هم خوردن این عرضه و تقاضا شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود. ضمن اینکه این امر باعث نگرانی از طولانی بودن مدت توقف ثبت‌سفارش  باعث می‌شود کسانی‌که قبلا ثبت‌سفارش کرده‌اند، خودروهایشان را به سکه و با قیمت بالا به‌فروش برسانند.»

وی درخصوص اینکه چه کسانی متضرر خواهند شد، اظهار می‌کند: «قطعا شرکت‌هایی که از قبل ثبت‌سفارش داشته‌اند با مشکلی روبه‌رو نمی‌شوند اما شرکت‌هایی که ثبت‌سفارش نداشته‌اند، با چالش جدی مواجه می‌شوند. هرچند معمول بر این است که شرکت‌ها ثبت‌سفارش برای 3 تا 4 ماه بعد را انجام می‌دهند اما قطعا این باعث تنش در بازار و افزایش قیمت خواهد شد.»

برچسب ها: ثبت سفارش خودرو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: