April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
روز گذشته در میان بهت و ناباوری فعالان بازار اتفاق افتاد
کد خبر: ۲۱۵۸۱۰
۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵
0
اين كار به‌معناي توقف فعاليت افراد غيرنماينده در امر واردات خودرو است.
پول‌نیوز - ثبت‌سفارش هزاران دستگاه خودروكه توسط اشخاص حقيقي و حقوقي غير از نمايندگي‌ها برای واردات  از مرداد تا نيمه دي‌ماه صورت گرفته بود، دیروز توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت باطل شد.

به گزارش روزنامه «دنياي‌خودرو» اشخاص حقيقي و حقوقي غيرنماينده از صبح ديروز ديگر نمي‌توانند خودرو وارد كشور كنند.

براساس اين گزارش از اين ميان،  تنها افرادي كه در اين مدت خودروهاي ثبت‌سفارش‌شده را خريداري  كرده، به گمرك آورده و قبض انبار دريافت كرده‌اند، استثنائا درصورت پرداخت ٣درصد ارزش خودرو به شركت معتبر موجود در كشور بابت گارانتي، مي‌توانند محموله‌هاي خود را ترخيص و شماره‌گذاري كنند. اين كار به‌معناي  توقف فعاليت افراد غيرنماينده در امر واردات خودرو است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت  دو روز پيش در رسانه ملی اعلام كرده بود واردات خودرو دیگر به‌هیچ عنوان از طریق نمایندگی‌های غیررسمی و البته واردکنندگان شخصی ممکن نيست. به‌عبارت دیگر تنها نمایندگاني که به‌طور رسمی موفق به اخذ گواهی و نامه از شرکت مادر شده‌اند، می‌توانند ادامه فعالیت دهند و از این پس علاوه‌بر واردكنندگان شخصي هیچ شرکت غيرنماينده حتي آنهايي كه نمایندگی خود را به‌صورت واسطه اخذ كرده‌اند و تاکنون نيز  با اجازه موقت وزارت صنعت به فعالیت می‌پرداخته‌اند، اجازه فعالیت نخواهند داشت.

این امر ديروز باعث شد تا قيمت‌ها در بازار خودروهاي خارجي به‌رغم رسيدن به ثبات در هفته گذشته  دوباره نوسان پيدا كند. وزارت صنعت، معدن و تجارت از ديروز تنها ثبت‌هایی را مجاز دانسته است که واردکننده پس از اخذ گواهی، به نمایندگی مراجعه و اقدام به پرداخت 3درصد گارانتی كرده باشد.

در گذشته واردکننده‌ها ابتدا باید به نمایندگی‌ها مراجعه مي‌كردند و پس از پرداخت هزینه گارانتی و امضای قرارداد، موفق به اخذ ثبت سفارش از وزارت صنعت می‌شدند ولی در ماه‌های اخیر با توجه به تغییر دستورالعمل واردکنندگان، در مرحله اول فقط بايد  اقدام به اخذ ثبت‌سفارش و تنها هنگام ترخیص خودروی خود به نمایندگی مراجعه و هزینه 3درصد گارانتی را پرداخت می‌كردند.

از آنجا که در چند ماه اخیر این روش عموما توسط واردکنندگان اجرا می‌شد،  لذا کمتر واردکننده‌ای وجود دارد که در ٦ ماه اخير 3درصد هزینه گارانتی را پرداخت كرده باشد. در نتیجه می‌توان گفت بالای 80درصد ثبت‌سفارش‌های انجام‌شده توسط واردکنندگان حتی ثبت‌هایی که قبل از دی‌ماه سال جاری انجام شده‌اند نيز مشمول قانون ابطال خواهند شد.

به‌عنوان مثال ديروز قيمت برخی خودروهاي خارجي نظير ب‌ام‌و در بازار افزایش ١٠درصدی را  نسبت به قیمت دو روز پیش خود تجربه کردند؛ اتفاقی که مجددا باعث التهاب در بازار خودروهای وارداتی کشور شد.با این حال  آن‌دسته از اندک واردکنندگان که ثبت‌های‌شان به مرحله ورود خودرو به گمرك رسيده و ابطال نشده است، می‌توانند خودروهای خود را ترخيص کنند و در بازار با قيمت‌هاي جديد به‌فروش برسانند. البته آنها به‌خوبی مي‌دانند شاید ديگر هیچگاه نتوانند مانند گذشته دست به واردات خودرو بزنند.

با اين ابلاغ، نمایندگان غیررسمی نیز تا زمان اخذ مجوز رسمی از شرکت مادر  نمی‌توانند در سایت، ثبت سفارش داشته باشند، بنابراین برندهایی نظیر ب‌ام‌و که فعلا به‌طور موقت با تعهد به اخذ نمایندگی رسمی در آينده نزديك در سایت حضور دارند چنانچه تا پایان امسال نتوانند این تعهد را به سرانجام رسانند، بايد  از سایت ثبت سفارش خداحافظی کنند.

در پی این اتفاق، شب گذشته رئیس انجمن صنفی کارفرمایان واردکنندگان خودرو با انتقاد شدید از حذف ثبت‌سفارش‌های انجام‌شده واردات خودرو اعلام کرد: «با این کار بازار خودروهای وارداتی به‌صورت انحصاری در اختیار شرکت‌‌هایی مانند پژو، سیتروئن و بنز قرار خواهد گرفت که این اتفاق به ضرر دولت خواهد بود، زیرا تعرفه واردات خودرو به‌صورت CBU برای خودروهای مونتاژی به‌رقم پایینی در حد تعرفه CKD خواهد رسید.»

میثم رضایی در ادامه با اشاره به مصوبه قبلی مربوط به ثبت‌سفارش واردات خودرو گفت: «طبق این مصوبه ثبت‌سفارش باید در دو مرحله انجام شود، به‌طوری که در مرحله اول مشخصات خودروهای وارداتی ثبت می‌شود و در مرحله دوم شماره شاسی خودرو ارائه خواهد شد.» وی افزود: «بر این اساس بسیاری از شرکت‌ها نسبت به ثبت‌سفارش اولیه اقدام کردند اما حالا با حذف ثبت‌سفارش خود روی سایت روبه‌رو شده‌اند. این در حالی است که برای پیش‌‌خرید خودروها در خارج از کشور اقدام کرده بودند.»

رئیس انجمن کارفرمایی واردکنندگان خودرو با بیان اینکه بخشی از ثبت‌سفارش انجام‌شده توسط شرکت‌های متفرقه هفته پیش از روی سایت حذف شده بود، گفت: «در مراجعه‌ای که امروز واردکنندگان متفرقه به سازمان توسعه تجارت داشتند، توجیه قابل‌قبولی برای این کار ارائه نشد و فقط یک بخشنامه قدیمی به واحد واردکنندگان ارائه کردند.» وی ادامه داد: «ب‌‌ام‌‌و، تویوتا و بنز ازجمله خودروهایی هستند که ثبت‌سفارش واردات آنها از روی سایت حذف شده است.»

وی اظهار کرد: «ثبت‌سفارش‌های حذف‌شده از جمله مواردی بود که کار آنها تا مراحل پایانی انجام شده و شرکت‌ها کد 8 رقمی واردات را نیز دریافت کرده بودند. علاوه‌بر این، مبالغ کلانی از پول مردم توسط این شرکت برای ثبت‌سفارش‌ خودروها به حساب شرکت‌های خارجی واریز شده بود که حالا با تصمیمات ناگهانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابهام روبه‌رو شده است.»

رضایی در پایان با اشاره به مصوبه قبلی هیات دولت در مورد لزوم واردات خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی گفت: «این مصوبه با اصل 44 قانون اساسی مغایرت دارد، زیرا باعث انحصار برای شرکت‌های خاص خواهد شد.» وی ادامه داد: «در این مورد انجمن کارفرمایی واردکنندگان خودرو شکایتی را به دیوان عدالت اداری ارائه کرده است که 50 شرکت نسبت به آن معترض شده‌اند.»
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: