April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۲۲۵۶۸
۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰
0
شیرینی هایی مانند شیرینی‌ بهشتی ‌و نخودچی که درایام قدیم در کنج‌ خانه‌ها طبخ می شد. البته همه چیز هم به سفره هفت سین و خوراکی ها محدود نمی شود.
بازار داغ مشاغل عیدانهپول‌نیوز -در این ایام دربازار هیاهوی خاصی برپاست. مردم درحال آماده‌شدن برای‌گذ‌ر از سال95 وآغاز هرچه بهتر سال96هستند. این روزها، درکوچه وبازار ما با کسب‌وکارهایی روبه رومی‌شویم که ‌در ایام دیگرسال، آن ها را نمی دیدیم. کسب وکارهایی که ‌اگر از مقابل آنها ‌عبورکنیم، پاهایمان سست می شود ودل دل می‌کنیم.

 آخر سر هم به سمت بساطشان می رویم و وسایلی را می خریم. شاید برای شما هم جالب باشد که در مورد این مشاغل فصلی بیشتر بدانید و این که چرا بسیاری از مغازه ها در این ایام تغییر فاز می دهند و کسب و کار های عیدانه را جانشین شغل همیشگی خود می کنند.

این افراد معمولا کسانی هستند که ‌به‌دنبال کسب و کارهای کوتاه‌ مدت اما‌ با‌ درآمد ‌بالا هستند. برخی از این کسب وکارها ‌آن چنان درآمدی دارند که بعضی افراد کارثابت خود را که ‌در این ‌دوره رونق کمتری دارد‌‌، ‌رها کرده ودر پی ‌انجام این کسب‌وکارها هستند.

گشتی در کسب و کارهای شب عید
در جست و جوی کسب و کار های عیدانه با مشاغل متعددی روبه رو می شویم. مشاغلی که حول و حوش سفره هفت سین خانواده ها می گردند. از تامین سبزه و سمنو گرفته تا فروش ظروف هفت سین. حتی می توانید عروسک‌های ‌حاجی ‌فیروز، تخم‌مرغ ‌رنگی‌ ها و ماهی‌ قرمزها که مهمانان محبوس در تنگ بلوری خانه‌های‌ ما هستند را هم بیابید.

 از مواد سفره هفت سین که بگذریم، به شیرینی فروشی هایی می رسید که برخلاف بازاری های آن، خانگی هستند. شیرینی هایی مانند شیرینی‌ بهشتی ‌و نخودچی که درایام قدیم در کنج‌ خانه‌ها طبخ می شد. البته همه چیز هم به سفره هفت سین و خوراکی ها محدود نمی شود.

دسته دیگر کسب و کارهای شب عید به فروش پول نو مربوط می شود. عده ای از کمبود اسکناس های نو، حداکثر استفاده را می برند و پول رایج کشور را با قیمت بیشتری از آنچه هست به فروش می رسانند. اتفاقی عجیب که در شب عید تبلور پیدا می کند. بعضی از کسب و کارهای شب عید هم دردناک هستند از جمله این کسب‌ و کارهای‌ دردناک این‌ روزها که شاید هر یک ‌از ما با ‌آن‌ مواجه شویم، حاجی ‌فیروزهایی‌ هستند که در پشت چهره‌ سیاه‌ کرده‌ و شعرهایی‌ که می خوانند غم ‌و غصه ‌زندگی را پنهان می کنند و سعی دارند با آوردن ‌لبخندی ‌برلبان ‌رهگذران درآمدی کسب کنند.

سمنو فروشی؛ از پخت تا فروش
مصرف سمنو در شب عید به ناگاه با افزایشی شدید روبه رو می شود. سمنو که خوراکی مقوی است، در شب عید غیر خوراکی محبوب می شود. سمنو فروشان هر کیلو سمنو را ‌به طور عمده کیلویی ۶۰۰۰ تومان می خرند ولی به مشتری کیلویی ۱۲۰۰۰تومان تا۱۵۰۰۰تومان می‌فروشند. سود 6 تا 9 هزار تومانی در فروش هر کیلو، سود خوبی است که نصیب فروشندگان سمنو می شود. البته این سود بیشتر در جیب فروشندگان می رود تا سمنو پزان!

فروش عروسک های سال؛ امسال خروس
براساس تقویم 12 گانه حیوانی، هر سال با نام حیوانی شناخته می‌شود و باعث می شود که عروسک برخی از حیوانات پرفروش شود. عروسک هایی که با قیمت های مختلفی به فروش می‌رسد. از آن جایی که سال 1396 سال خروس است، عروسک ها و مجسمه های خروس در صدر قرار دارد. مجسمه این حیوان به طور عمده دانه ای ۳۵۰۰ تومان تهیه می شود اما به قیمت ۶۰۰۰ تومان تا۹۰۰۰ تومان فروخته می‌شود. علاوه ‌بر ‌عروسک‌ این حیوان، عروسک حاجی‌ فیروز در میان سفره‌ هفت‌سین هر یک از ایرانیان دیده می‌شود، که به طورعمده دانه ای ۱۰۰۰ تومان اما دانه ای ۲۰۰۰تومان تا ۴۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.

خرید گران، پول رایج کشور
درعید نوروز اسکناس‌های ‌نو، یادآورخاطرات شیرین و به یادماندنی درمیان خانواده ها است. عرضه بانکی این اسکناس‌ها ‌از ۲۲ اسفند آغاز می‌شود. به دلیل این که بانک به‌صورت لحظه‌ای این اسکناس‌هارا در اختیار ندارد، افرادی که نیازمند این اسکناس ها هستند، به بازارآزاد مراجعه می کنند. نرخ این اسکناس های نو متفاوت است اما یک وجه مشترک وجود دارد و آن بالاتر بودن قیمت آن نسبت به بازار است. در بازار مشهد، بسته های 100 تایی اسکناس 500 تومانی به قیمت 55 تا 58 هزار تومان به فروش می رسد.

یعنی یک بسته پول که باید 50 هزار تومان به دست مردم می رسید، با 5 تا 8 هزارتومان افزایش قیمت به خانه های مردم می رسد.گران فروشی پول رایج کشور در مورد سایر اسکناس ها نیز پابرجاست. بسته 100 تایی اسکناس هزارتومانی نیز با قیمت 112 تا 115 هزار تومان فروخته می شود. در مورد بسته 100 تایی اسکناس دوهزارتومانی نیز شرایط مشابه است و قیمت 212 تا 217 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

بسته 100 تایی اسکناس 5هزار تومانی تمیز 520 تا 525 هزار تومان قیمت گذاری می شود. اما این قیمت ها تا روزی است که عرضه اسکناس توسط بانک ها شروع شود. از آن روز به بعد نرخ کاهش پیدا می کند و روزهای پایانی سال بار دیگر افزایش قیمتی را مشاهده می کنیم.

تخم مرغ های رنگی
تخم مرغ های رنگی بخش دیگر سفره هفت سین را شکل می دهد که در بازار به فروش می رسد. اما خیلی از مردم ترجیح می دهند که آن را در خانه تولید کنند. آن طور که فروشندگان ابراز می کنند بسته های 80 عددی سفالی تخم مرغ ها به قیمت 2500 تومان خریداری می شود و برای مصرف کننده نهایی تا 5000 تومان هم به فروش می رسد. این مساله باعث شده که تخم مرغ های رنگی، بعضا برای فروشندگان آن ها طلایی باشند.

فروشندگان موقتی ماهی قرمز
ماهی قرمزها دربساط این افراد هرنوعی درهردبه دیده می شودکه براساس شکل وظاهرآن قیمت گذاری می‌شود و به فروش می‌رسد. ماهی قرمزهای کوچک ۲۰۰۰تومان، ماهی‌های‌متوسط ۳۰۰۰ تومان وماهی‌های‌سه دم ۵۰۰۰تومان فروخته می‌شود اما هزینه تمام شده این ماهی‌هابه ترتیب ۱۰۰۰تومان ،۲۰۰۰تومان و ۳۰۰۰تومان می باشد.

اگر فرد از هرنوع ازاین ماهی ها روزانه ۷۰ عددبفروشد در ۱۵ روز 42۰۰۰۰ تومان سود به دست می آورد. این مساله باعث شده است تا مغازه دارهای زیادی به این حوزه روی بیاورند.مغازه هایی که از شغل اصلی خود ناامید هستند با امید بستن به ماهی های قرمز سعی دارند سودی به جیب بزنند.

شیرینی های خانگی
شیرینی خانگی در انواع گوناگون و با قیمت‌های مختلف در بازار عرضه‌می‌شود، به طوری‌که این شیرینی‌ها ازکیلویی ۲۵۰۰۰تومان تا۱۰۰۰۰۰تومان در بازارها وجود‌ دارد. شیرینی‌ های‌ مارمالادی‌ و زنجبیلی ارزان‌ترین قیمت یعنی کیلویی۲۵۰۰۰ را دارند‌ و شیرینی‌ های‌ نخودچی‌ و بهشتی کیلویی۴۰۰۰۰ تومان و شیرینی‌ آجیلی‌ بیشترین قیمت را دارند و کیلویی ۱۰۰۰۰۰ تومان طبخ و عرضه می‌شوند.البته آنچه در مورد شیرینی های خانگی اهمیت زیادی دارد عرضه بهداشتی آن هاست که معمولا رخ نمی دهد.

ستون شما
سوالات و تجربیات خود را برای ما ارسال کنید
2000999-09033337010*خانم حبیبی معلم بازنشسته ابتدایی است، او درباره خرید ماهی قرمز امسال خود می‌گوید که به دلیل عمر کوتاه این ماهی، امسال تصمیم دارد بر سر سفره هفت سین خود این مهمان کوچک را نداشته باشد چرا که بعد از عید بیشتر ماهی قرمزهایی که این روزها در آکواریوم های فروشندگان می بینیم مرده اند.

خانم حبیبی می گویدکه وجود ماهی قرمز بر سر سفره هفت سین جزو سنت های اصیل ایرانیان نیست و حدود 100 سال است که به شیوه تحریفی توسط چینی ها درسنت نوروزی ایرانیان جای داده شده است.

*رضا جوانی است که در این ایام برای کسب درآمد دست به هرکاری می زند از جمله: پهن کردن بساط وسایل هفت سین و سیاه کردن صورتش و حاجی فیروزشدنش، اما باز هم از درآمدش رضایت کافی ندارد. او ادعا می کند سال پیش درآمد بیشتری داشته است. می گوید شاید سود خوب باشد اما به میزان سالیان پیش نیست.

او به امید دو روز مانده به سال تحویل است چرا که هر سال دو روز مانده به سال تحویل درآمد بیشتری کسب می کند و بازار نیز رونق بیشتری دارد. لابد با این همه دردسر سود خوبی از این کار عایدش می‌شود که این همه سختی را تحمل می‌کند.

*آقای رسولی از وضع نابسامان دلالان اسکناس نو اعتراض می کند. او بیان می‌کند که تمام اسکناس‌ های نوی موجود در دست دلالان، با باندرول و آرم بانک مرکزی عرضه می‌شود و به نظر می‌رسد اسکناس‌ها به طور مستقیم از بانک مرکزی به شعبه‌های بانک‌های توزیع‌کننده و از آنجا به واسطه حلقه دلالان، به شکل دست نخورده به دست مشتری در بازار آزاد رسیده است و معلوم نیست چگونه این اتفاق هر سال تکرار می شود.

وی همچنین می گوید بانکها اگر بتوانند برای هر متقاضی میزان مشخصی اسکناس نو در نظر بگیرند قطعا دیگر دلیلی برای تشکیل بازارهای دلالی وجود نخواهد داشت، چرا که بانک مرکزی می تواند بر اساس اسکناسهای منتشر شده نیاز متقاضیان بسیاری را پاسخگو باشد.



منبع:خراسان
برچسب ها: شب عید ، بازار ، خرید ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: