کد خبر: ۲۷۲۴۹۷
۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
0
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: تجربه بشر در دنیا نشان می‌دهد که منابع طبیعی عامل اصلی برای رشد اقتصادی پایدار در کشور نیست، این منابع درآمد ایجاد می‌کند؛ اما نمی‌تواند مولد باشد.
سهم دولت در خودروسازی‌ها بیش از 20 درصد است
پول‌نیوز - رضا انصاری در خصوص اقتصاد بدون نفت و نقش درآمدهای معدنی در این زمینه، اظهار داشت: یکی از جایگزیین‌های مهم درآمدهای نفتی در اقتصاد کشور می‌تواند معادن و توسعه معادن و صنایع معدنی باشد به این معنا که هم معادن و هم صنایع معدنی توسعه پیدا کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید بر روی بحث اکتشاف به لحاظ ساختاری و منابع مالی سرمایه‌گذاری ویژه‌ای داشته باشیم، گفت: باید ساختاری به عنوان هماهنگ کننده در برنامه ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و فعالیت‌ها حوزه اکتشاف در درون وزارتخانه ایجاد کنیم، در حال حاضر مقداری پراکندگی وجود دارد که باید انسجام پیدا کند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از پیشنهادهایی که ما در کمیته معدنی کمیسیون صنایع و معادن داریم و در بحث نقشه راه توسعه راه معادن و معدنی آن را دنبال می‌کنیم این است که شورایی برای هماهنگی و برنامه‌ریزی در بحث اکتشاف تهیه کنیم، ادامه داد: همینگونه باید منابع مالی به بخش اکتشاف تزریق شود.

دولت منابع متمرکز بر بخش اکتشاف را تامین کند

وی با تاکید بر اینکه دولت و به‌صورت خاص سازمان برنامه و بودجه باید بر اساس برنامه ششم توسعه کشور که در آن به سرمایه گذاری در بخش اکتشاف توجه شده عمل کنند، عنوان کرد: دولت باید منابعی که در قانون برنامه ششم توسعه برای توسعه بخش معدن با تمرکز بر بخش اکتشاف دیده شده را تامین کند.

منابع طبیعی عامل اصلی برای رشد اقتصادی پایدار در کشور نیست


این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم که در بلند مدت نمی‌توان تنها به معادن و صنایع معدنی برای تامین نیازهای اقتصاد کشور تمرکز کنیم، تصریح کرد: تجربه بشر در دنیا نشان می‌دهد که منابع طبیعی عامل اصلی برای رشد اقتصادی پایدار در کشور نیست، این منابع درآمد ایجاد می‌کند؛ اما نمی‌تواند مولد باشد.

انصاری با اشاره به اینکه باید در کشور علاوه بر توسعه معدن و صنایع معدنی به سراغ راهکارهای جدیدی برای خلق ثروت حرکت کنیم، اضافه کرد: به صورت مثال کره جنوبی در دهه 60 میلادی به فکر توسعه صنعت فولاد افتاد، صنعت فولاد این کشور اگر چه رشد پیدا کرده اما آنچه که باعث رشد این کشور و کشورهای مشابه شده این است که به دنبال ایجاد بنگاه‌ها توسط بخش خصوصی برای خلق ثروت حرکت کردند.

عصر حاضر به‌عنوان اقتصاد مبتنی بر دانش نام‌گذاری شده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دنیا در حال حاضر شرکت‌هایی مانند آمازون وجود دارند که ارزش آن 10 برابر درآمد ارزی صادرات نفت ایران است، تصریح کرد: در عصری به سر می‌بریم که از سال 1995 به بعد به‌عنوان اقتصاد مبتنی بر دانش نام‌گذاری شده، از اقتصاد مبتنی بر منبع به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش حرکت شده است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید به دنبال تکنولوژی و خلق بنگاه‌های که توانایی تولید محصول یا ارائه خدمات مبتنی بر تکنولوژی و رقابت‌پذیر در سطح بین‌الملل حرکت کنیم، ادامه داد: بنگاهی مانند سامسونگ سالانه بالغ بر 200 میلیارد دلار فروش، ارز حاصل از صادرات نفت به کشور حدود 40 میلیاد دلار است که به قیمت نفت بستگی دارد که می‌تواند به 50 میلیارد دلار برسد.

عدم خصوصی‌سازی بزرگترین آسیب صنعت خودرو کشور

وی با تاکید بر اینکه اگر در زمینه اقتصاد بدون نفت قصد داریم گام برداریم باید زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کنیم تا بنگاه ایجاد و مدیریت کنند، عنوان کرد: در حال حاضر بزرگترین آسیب صنعت خودرو کشور ما این است که در اختیار بخش خصوصی نیست و هر لحظه وزیر صنعت اراده کند مدیرعامل ایران خودرو تغیر پیدا می‌کند زیرا از 5عضو هیات مدیره این شرکت 4 عضو در اختیار دولت است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم شرکت‌های خودروساز موفق باشند باید کاری کنیم سهام دولت در این مجموعه ها زیر 20درصد باشد، ادامه داد: در حال حاضر برروی کاغذ سهم دولت زیر 20 درصد است اما در عمل اینگونه نیست زیرا شرکت‌هایی در دل ایران‌خودرو ایجاد کرده‌اند که آنها سهام ایران‌خودرورا تصاحب ساخته‌اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: باید برای دست یافتن به اقتصاد بدون نفت از مزیت‌های نسبی مانند معادن و صنایع معدنی در کنار نفت استفاده بهینه کنیم و همچنین از طریق بنگاه‌های توانمند با توان رقابتی بالا توسط بخش خصوصی زیت رقابتی ایجاد نماییم و دولت حمایت کننده و سیاست‌مدار باشد.
منبع: خانه ملت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: