کد خبر: ۳۱۶۰۵۸
۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
0
بيش از 90 درصد گردشگران در ايران،‌داخلي هستند. اعداد به ما مي‌گويند كه جامعه گسترده‌اي در داخل وجود دارد كه مي‌توان با فراهم كردن شرايط براي آن‌ها و مديريت درست روزهاي تعطيل به درآمدزايي كلان توسعه محور از آن‌ها رسيد.

پول‌نیوز - طرح تطابق تعطيلات ما با ساير جهان در مجلس راي قفل شده است. نمايندگان مردم بر اين باورند كه نبايد تعطيلات ايران مانند يهودي‌ها باشد و اين تعصب موجب شده كه ايران، نپال و بوتان، كشورهايي كه به سختي روي نقشه پيدا مي‌شوند، تنها كشورهايي باشند كه ساز مخالف زده‌اند.


اختلافي كه در روز تعطيلات پايان هفته براي ايران (پنج‌شنبه و جمعه)با ساير كشورها (شنبه و يكشنبه) وجود دارد، موجب ايجاد يك گپ چهارروزه شده كه گره در كار فعال‌هاي اقتصادي ايران مي‌اندازد. اگرچه كسي نمي‌تواند منكر زيان هنگفت تعطیلات بر تولید ناخالص داخلی شود اما مدیریت صحیح تعطیلات و تمركز روي درآمدزايي از آن‌ها به واسطه توسعه گردشگري داخلي مي‌تواند به منزله ایجاد فرصت برای اشتغال، تولید و توسعه نواحی کمتر توسعه‌یافته باشد.


آتش تعصب مجلسي‌ها بر دامن فعالين اقتصادي

نتيجه بعضي از تحقيقات نشان مي‌دهد كه پس از عبور از سطح استاندارد اشتغال (40 ساعت در هفته) تولید به ازای هر ساعت کاری اضافه شده به‌شدت افت کرده و راندمان كاري افراد پايين مي‌آيد. زياد كار كردن به معناي مفيد بودن نيست. محسن مهرعليزاده عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران در اين باره به پول نيوز مي‌گويد: اختلاف تعطيلات ما با ساير كشورهاي جهان و عدم تطابق آن چه به لحاظ روز، چه به لحاظ تعداد، براي فعالان‌ اقتصادي ما مشكلات متعددي رقم زده است. فعاليت‌هايي مثل مراجعه به بانك، ارسال و دريافت حوله‌جات، مراجعه به گمركات در ايران با مشكل مواجه مي‌شود و عملا تعداد روزهايي كه ما با آنسوي مرزا مشتركا سر كار هستيم به سه روز مي‌رسد.

تعطيلات در ايران كم است


بر خلاف آنچه بين مردم باب شده، ايراني‌ها از نظر تعداد تعطيلات از كشورهاي ديگر جهان پيشي نگرفته‌اند. محاسبه اين ادعا چندان سخت نيست. در مجموع ما 52 روز به شكل رسمي و جمعه‌ها تعطيل هستيم. به جز جمعه‌ها، ما 26 روز ديگر به مناسبت‌هاي مختلف و به شكل پراكنده تعطيل هستيم. اين عدد در نهايت از تعداد تعطيلات بسياري از كشورهاي پيشرفته كمتر است و حتي اگر با آن‌ها برابري مي‌كند، به خاطر پراكندگي اين روزهاي سرخ تقويم در ماه‌ها و روزهاي مختلف، سودي به حال اقتصاد كشور ندارد.


خسارت يك تعصب


محسن مهر عليزاده مي‌گويد: در عالم تجارت سرعت حرف اول را مي‌زند. در حال حاضر براي برقراري ارتباط در حوزه تجارت خارجي با جهان، چهار روز گپ داريم كه اگر تغييرات‌ داخلي كشورمان به جمعه و شنبه تغيير كند حداقل بخشي از اين خسارت جبران مي‌شود. حتي افغانستان‌ هم كه تعطيلات مشابهي با ما داشت اخيرا نسبت به تغيير آن و هماهنگ شدن با جهان اقدام كرده است.


نمايندگان اتاق بازرگاني توضيح مي‌دهد: ما با وجود تعطيلات مخالف نيستيم. همه مي‌دانيم كه تعطيل بودن دو روز در هفته جز نيازهاي غير قابل انكار بشري است. حتي بارها به دولت و مجلس نامه نوشتيم و درخواست كرديم پنج‌شنبه‌ها را از حالت نيمه تعطيل به تعطيل رسمي تغيير دهد.


تعطيل شدن شنبه‌ها گردشگري را توسعه مي‌دهد


مشكل ديگر كشور ما در اين حوزه، بلاتكليفي در پنج‌شنبه‌هاست. مهرعليزاده مي‌گويد: حالت بينابيني تعطيلات براي پنج‌شنبه‌ها گردشگري داخلي را كاهش مي‌دهد. اگر دو روز در پايان هفته تعطيل باشد، مي‌توان روي تقويت درآمدهاي ناشي از گردشگري و حتي هويت ملي جوانان حساب كرد. همچنين هتل‌هاي ايران امروز ظرفيت‌هاي خالي بسياري دارند كه مي‌توان با افزايش تعداد تعطيلات براي آن‌ها درآمدزايي و اشتغالزايي كرد. اما امروز پنجشنبه‌ها نه تعطيل است نه روز كاري. هر كس با شيوه خودش پيش مي‌رود.


آتش تعصب مجلسي‌ها بر دامن فعالين اقتصادي


گفتني است بيش از 90 درصد گردشگران در ايران،‌داخلي هستند. اعداد به ما مي‌گويند كه جامعه گسترده‌اي در داخل وجود دارد كه مي‌توان با فراهم كردن شرايط براي آن‌ها و مديريت درست روزهاي تعطيل به درآمدزايي كلان توسعه محور از آن‌ها رسيد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: