به گزارش خبرنگار پول نیوز، از سال ۹۶ تصمیمات عجیب و غریب برای واردات خودرو، زیانهای هنگفتی را برای تجار ایرانی و البته خریداران این مدل خودرها به ارمغان آورده است و متاسفانه دولت و سایر مجموعههای درگیر در این مورد سکوت کرده و حتی نشانی از تفکر برای رفع این مشکل در ایشان دیده نمیشود.
یک روز تصمیم گرفته میشود که خودروهای مانده در گمرک را با دریافت هزینه گمرکی و در یک زمان معین تحویل دهند. یک روز تصمیم میگیرند اساسا از ورود این خودروها به بازار ایران جلوگیری کنند و یک روز نیز تصمیم میگیرند این خودروها را به سازمان اموال تملیکی بسپرند تا تکلیفشان روشن شود!
خودروهایی که بخش اعظم آنها قبلا پیش فروش شده و مشتریان وخریداران آنها مدت هاست که منتظر دریافت خودروی خود هستند حال سازمان اموال تملیکی این وسط چه میگوید را باید از وزارت صمت و وزیر آن پرسید.
در ابتدای سال ۹۸ اعلام شد واردکنندگان خودرو میتوانند نسبت به خارج کردن خودروهای خود از گمرک البته با واریز مبالغی هنگفت، مبادرت نمایند که بخشی از واردکنندگان این مهم را انجام و بخشی انجام ندادند و حال پس از گذشت ۳ ماه از آخرین تاریخ برای خروج خودروها از گمرک، مدیران دولتی خواب جدیدی برای این خودروهای در گمرک مانده دیده اند.
چندی پیش رئیس کل گمرک اعلام کرد که خودروهای دپو شدهای در گمرک باقی ماندهاند که ممکن است متروکه اعلام شوند. حال چگونه خودروهایی که صاحب دارند و شناسنامه واردات برای آنها صادر شده قرار است متروکه اعلام شود را باید گمرکیها در مورد آن توضیح دهند اما؛ معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران صراحتا اعلام کرده است که احتمال واگذاری این خودروهای وارداتی به سازمان اموال تملیکی و فروش وجود دارد.
اینکه این ادعا یک تهدید برای به جنب و جوش افتادن واردکنندگان و پرداخت پول به گمرک است یا یک تصمیم واقعی را باید در آینده نظاره کرد و دید که کدام یک از این موارد اجرایی میشود اما؛ ماجرای حدود ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرک که به دلیل تغییر شرایط ارزی و تخلف در ثبت سفارش، ترخیص آنها متوقف شد قصه جذابی است که گویی تمامی ندارد و اینکه در این ممانعت برای واردات چقدر خودروسازران داخلی نقش دارند نیز سوالی است که بی جواب مانده است.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: وزارت صمت ناتوان از ترخیص خودروهای دپو شده
در ادامه مهدی دادفر در واکنش به خبر فرستادن خودروهای دپو شده در گمرک به سازمان اموال تملیکی میگوید: بالغ بر ۵ هزار دستگاه خودرو همچنان منتظر ورود به کشورند. از این تعداد ۱۰۴۸ دستگاه خودرو گواهینامه گمرکی دریافت کرده اند، بالغ بر ۱۰۰۰ دستگاه به گمرکات کشور اظهار شده است و مابقی یعنی حدود ۳ هزار دستگاه نیز دارای قبض انبار هستند و هنوز به گمرک اظهار نشده اند.
دبیر انجمن واردکنندگان با بیان اینکه شرکتهای دارای نمایندگی به دلیل برنامه ریزی منسجمتر توانستند، در مهلت شش ماههای که دولت برای ترخیص خودروها داده بود، خودروهای خود را ترخیص کنند، میافزاید: بیشتر خودروهایی که هم اکنون در گمرکات باقی مانده، مربوط به شرکتهای غیرنمایندگی است.
وی افزود: نکته دیگر این که حتی در مهلت شش ماههای که دولت برای ترخیص خودروها داده بود، وزارت صمت توانایی انجام مراحل ترخیص خودورها را نداشت و این در حالی است که وزیر صمت طی مصاحبهای گفته بود، صاحبان خودروها خودشان به دنبال ترخیص خودروها نرفته اند!
دادفر در مورد دلیل ناتوانی وزارت صمت در مدیریت این موضوع میگوید: این وزارتخانه مشکلاتی را با دارایی، استاندارد و سایر ارگانهای درگیر داشت و به همین دلیل از مدیریت این مهم ناتوان بود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد صاحبان خودروهای مانده در گمرک و دلیل دخالت انجمن در این مورد گفت: متأسفانه مشخص نیست که این خودروها دقیقا مربوط به کدام شرکتهاست اما؛ این خودروها بیشتر متعلق به شرکتهای غیرنمایندگی است که دارای تعداد اندکی خودرو بوده و انسجام کافی را جهت پیگیری موضوع ترخیص خودروهای خود ندارند، از این جهت انجمن ورود پیدا کرده است.
خودتان را آماده کنید بعد نگویید نمیدانستیم