کد خبر: ۳۲۴۶۱۷
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
0
پول نیوز - قانون هدفمند کردن یارانه در زمستان ۱۳۸۷ به صورت لایحه از سوی دولت نهم ارائه شد که پس از کش و قوس‌های فراوان در ۲۷ آذرماه سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید و یارانه نقدی به حساب اقشار مختلف مردم واریز شد.

درمان و تحصیل رایگان انتخاب مردم بجای یارانه

 

به گزارش خبرنگار پول نیوز، همه ما بار‌ها ضرب المثل «به جای ماهی، به مردم ماهیگری یاد بدهیم» را از زبان کارشناسان اقتصادی و مسوولان وقتی صحبت از پرداخت یارانه نقدی و سبد معیشتی می‌شود، شنیده‌ایم. سال ۱۳۸۹ که اولین مرحله پرداخت یارانه نقدی شروع شد، قرار بود به تدریج مشمولان با درآمد‌های بالا حذف شوند که در سال‌های گذشته به گفته کارشناسان به دلیل برخی ملاحظات سیاسی و نبود ساز و کار‌های لازم برای شناسایی دهک‌های بالای جامعه همچنان یارانه نقدی به ۷۸ میلیون خانوار پرداخت می‌شود.


نهایتا در آبان ماه سال جاری با افزایش قیمت بنزین، مقرر شد درآمد حاصل از این محل پس از حذف سه دهک‌های بالای جامعه، به مشمولان واقعی و شناسایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ۶۰ میلیون نفر پرداخت شود. پس از واریز مرحله نخست و حذف ۱۸ میلیون نفر از سبد معیشتی دولت اعتراض‌ها نسبت به شاخص‌های اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بالا گرفت.


در حالیکه جامعه به سمت شفاف سازی نسبت به تعیین دهک‌های بالای درآمدی حرکت می‌کرد و برنامه‌ریزی‌ها برای واریز سبد معیشتی دولت در زمان‌بندی مشخص اجرایی می‌شد، کمسیون تلفیق مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده خبر از واریز سبد معیشتی به حساب خانوار‌های یارانه‌بگیر داد.


هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس هفتم بهمن ماه درباره آخرین مصوبات این کمیسیون گفت: ضمن بررسی ردیف ۲۳ تبصره ۱۴ ماده واحده لایحه بودجه سال آینده کشور مقرر شد در تقسیم مبلغ مورد نظر برای طرح یارانه معیشتی که بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد تومان می‌شود، تجدید نظر صورت گرفته و ۸۰ درصد از این مبلغ به صورت یکسان میان تمامی ۷۸ میلیون ایرانی که یارانه نقدی دریافت می‌کنند، توزیع شود.

 

بیشتر بخوانید:

ثبت نام خودرو یارانه ۷۲ هزارتومانی

عرضه محصولات ۱۰ هزار کشاورز در بازار با روش جدید تأمین مالی

 

پول نیوز در خصوص نحوه گرفتن یارانه نظرسنجی را برگزار کرده است که به شرح زیر است:
با کدام روش موافقید؟

پرداخت یارانه ۷۲ هزارتومانی

پرداخت کمک معیشتی

حذف یارانه و رایگان کردن درمان و تحصیل

بازگشت به دوران قبل از حذف یارانه‌ها

افزایش مالیات پردرآمد‌ها و معاف کردن سایرین از پرداخت مالیات

در این نظر سنجی ۴۴.۵۸ درصد از مردم بر این باور بودند که حذف یارانه‌ها و رایگان کردن درمان و تحصیل بهترین راه کار موجود است چراکه موجب بالا کیفیت زندگی و افزایش راندمان کاری می‌شود.


این نکته نیز حائز اهمیت است که در اغلب کشور‌های اروپایی تحصیل و درمان افراد جامعه کاملا رایگان است و هیچ هزنیه‌ای برای مردم ندارد در این گونه موارد افرادد زندگی ارام‌تر و بهینه‌تر را تجربه می‌کنند اما؛ در ایران هزینه‌های درمان افزایشی بوده و با این نوع درآمد‌ها درمان آخرین گزینه زندگی افراد می‌شود و چه بسا گاهی افراد از تحصیل جا می‌مانند تنها بخاطر افزایش هزنیه ها.


دومین انتخاب مردم با ۲۱.۶۹ درصد از آرا بازگشت به دوران قبل از حذف یارانه‌ها بوده است. چراکه برخی معتقدند با وجود گرانی‌ها در آن دوره اما؛ کیفیت زندگی بهتر بالاتر بود و زندگی مردم جامعه با آرامش در جریان بود.

سومین مردم نیز افزایش مالیات پردرآمد‌ها و معاف کردن سایرین از پرداخت مالیات است. برخی از مخاطبان پول نیوز بر این اعتقادند که افراد پردرآمد باید مالیات بیشتری بددهند و همچنین افراد کم درآمد و افرادی که درآمد متوسطه دارند از لیست مالیات دهندگان معاف شوند.


در کشور ما باتوجه به کیفیت و امکانات موجود در جامعه مالیات زیادی پرداخت نمی‌شود البته این مالیات کفاف خرج دولت برای جامعه را می‌دهد اما؛ باتوجه به افزایش سهم مالیات در بودجه ۹۹ این حذف مالیات کمی دور از ذهن است و امکان تصویب این مورد یک در هزار است.


انتخاب بعدی مخاطبان پول نیوز، با ۹.۶۴ درصد از آرا پرداخت یارانه ۷۲ هزارتومانی است که احتمال تحقق این مورد احتمال ۹۹.۹۹ درصدی دارد چراکه یارانه نقدی و یارانه بنزین باهم تلفیق شده در نهایت مبلغ ۷۲ هزارتومان به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.


در نهایت آخرین انتخاب مردم در این نظرسنجی پرداخت کمک معیشتی است قراربود هرماه پرداخت شود اما؛ باتوجه به مصوبه دولت این گزنیه ناکارآمد محسوب می‌شود و در سال آینده تنها یارانه ۷۲ هزارتومانی به مخاطبان پرداخت می‌شود.


نتیجه گیری این نظرسنجی این است که بیش از ۴۴ درصد مردم تنها موافق حذف یارانه و رایگان کردن تحصیل و درمان است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: