کد خبر: ۳۲۴۸۱۸
۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
0
پول نیوز - یک مقام مسئول گفت: ممکن است کارخانه‌ای از تمامی ظرفیت بالقوه خود استفاده نکند اما هم اکنون می‌تواند با ارائه مدارک ظرفیت بالقوه خود، از سامانه بهین یاب سهمیه مواد اولیه با حجم بالایی بگیرد و در بازار آزاد بفروشد؛ این ایرادها باید رفع شود.

آمار غیر واقعی در سامانه «بهین یاب»

 

به گزارش پول نیوز، امیرحسین کاوه در خصوص وضعیت بهین یاب گفت: درگاه اطلاعات و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت که به بهین یاب معروف است، اهداف متفاوتی را به عنوان یک مرکز آمار و اطلاعات دنبال می کند، این در حالی است که متاسفانه در برخی موارد دارای نواقصی است که تا این نواقص برطرف نشود، نمی توان گفت که این سامانه به اهداف خود رسیده است.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در خصوص چگونگی ثبت اطلاعات روی سامانه بهین یاب وزارت صمت گفت: اطلاعاتی مانند جواز صنعتی و صدور پروانه ها و ... که در اختیار دولت است، مشکل آنچنانی ندارد اما در مورد اعلام آمار واحدهای تولیدی، طراحی به صورتی است که خود واحد تولیدی می تواند اطلاعات را به استان ارائه داده و آن ها روی سایت قرار دهند.

* آمارهای غیرواقعی

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی با اشاره به وجود اختلاف در آمار ارائه شده و آمار واقعی تولید شرکت ها در این سامانه ادامه داد: با توجه به وجود این اختلاف‌ها، به نظر می رسد آمار و اطلاعات بهین یاب آنچنان قابل اعتماد و اعتنا نیست، چراکه در این سامانه به عنوان ملاک گرفتن سهمیه مواد اولیه، بعضا اطلاعاتی وجود دارد که به مراتب بالاتر از میزان تولید شرکت هاست.

کاوه تاکید کرد: زمانی که چنین مشکلاتی به وجود می‌آید، اطلاعات باید راستی ‌آزمایی شود، این در حالی است که برای اطلاع از صحت این اطلاعات، از سازمان صنایع استان ها باید برای بازدید واحدها اقدام کنند؛  البته این اقدام، عملی فیزیکی است در حالیکه قرار بود، بهین یاب از هرگونه اقدام فیزیکی دوری کند.

* تشکیل کارگروهی 3 جانبه

این فعال بازار فولاد اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که در بحث راستی‌آزمایی آمار، تشکل هایی که کارخانه ها زیر نظر آنهاست وارد عمل شوند. در همین راستا در حال حاضر کارگروهی با حضور نماینده سندیکای لوله و پروفیل، وزارت صمت و تولیدکننده های مواد اولیه از جمله فولاد مبارکه تشکیل شده تا روند تولید کارخانه‌ها به صورت علمی و سختگیرانه ظرفیت‌سنجی واقعی شود؛ در حقیقت با این اقدام ظرفیت حقیقی آن ها اندازه‌گیری می شود، نه ظرفیت بالقوه ای که روی کاغذ درج شده است.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی افزود: ممکن است کارخانه ای ظرفیت بالقوه داشته باشد اما قسمتی از کارخانه به هر دلیلی فعال نیست، این تولیدکننده هم اکنون می تواند با ارائه مدارک ظرفیت بالقوه خود، از سامانه بهین یاب سهمیه مواد اولیه با حجم بالایی بگیرد اما در بازار آزاد بفروشد؛ با این حساب می توان گفت که بهین یاب به عنوان یک سامانه که ملاک وزارت صمت برای توزیع سهمیه در نظر گرفته شده، اطلاعات درستی ندارد، به عبارت بهتر سامانه بهین یاب وزارت صمت، اول ملاک و مرجعی برای اخذ سهمیه مواد اولیه شده و پس از درز این اشکالات بزرگ اکنون به فکر صحت یابی افتاده‌اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: