کد خبر: ۳۳۰۷۲۳
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
0
نیجریه با سقوط قیمت نفت یارانه‌های سوخت را بر می دارد. این اقدام دو میلیارد دلار برای دولت نیجریه صرفه جویی مالی دارد

نیجریه با سقوط قیمت نفت یارانه‌های سوخت را بر می دارد

به گزارش پول نیوز، به نقل از بلومبرگ، نیجریه از سقوط قیمت نفت برای اعمال سیاستی استفاده کرده که دولت بیش از دو دهه هست قصد دارد آن را اجرایی کند: برداشتن یارانه های سوخت.

در شرایطی که بزرگترین تولید کننده سوخت آفریقا برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا به منابع مالی نیاز دارد، برداشتن یارانه ها 2 میلیارد دلار در سال برای دولت محمدو بوهاری صرفه جویی مالی دارد. این تصمیم به نحوی یک تصمیم سیاسی هم هست چون افزایش قیمت نفت مخالفت ها را افزایش داده و مقاومت این رژیم را به چالش می کشد. تلاش های گذشته برای افزایش قیمت بنزین باعث اعتراضات ضد دولتی در این کشور شده بود.

به گفته تحلیلگران، با توجه به اینکه مردم نیجریه به سوخت ارزان عادت کرده اند، افزایش قیمت بنزین هزینه‌های بالای سیاسی خواهد داشت و احتمالاً بوهاری باید از نیروهای امنیتی برای خاموش کردن اعتراضات احتمالی استفاده کند.

برداشتن یارانه سوخت بدین معناست که مردم نیجریه حالا باید بین 123 (0.32 دلار) تا 125 نایرا برای هر لیتر بنزین بپردازند. طبق گفته وزارت نفت نیجریه، این رقم پایین ترین قیمت طی یک دهه گذشته است. مقدار پولی که مردم در آینده باید برای بنزین بپردازند توسط عوامل بازار مشخص خواهد شد.

نیجریه طی شش دهه تولید نفت خام، معروف ترین میلیاردرهای قاره آفریقا را معرفی کرده است و در همین حین جامعه ای نابرابر ایجاد کرده که نیمی از جمعیت آن در فقر شدید به سر می برند. برای اکثریت جمعیت 200 میلیونی نیجریه، سوخت ارزانتر تنها مزیت دولتی است که هیچ امنیت اجتماعی برای شهروندانش طی رونق صنعت نفت آن به وجود نیاورده است.

وقتی گودلاک جاناتان، رئیس جمهور پیشین نیجریه در 2012 یارانه‌های سوخت را برداشت و قیمت بنزین افزایش یافت، دو هفته اعتراضات و شورش ها باعث شد وی این تصمیم را پس بگیرد و آسیب دیدن وجهه سیاسی او باعث شکستش در انتخابات 2015 شد.

ولی بوهاری گزینه های کمی دارد. با کاهش درآمد دولت به خاطر همه گیری ویروس کرونا، این اقدام وی در برداشتن یارانه سوخت نه تنها صرفه‌جویی مالی برایش خواهد داشت، بلکه منابع مالی مورد نیاز او را برای سرمایه گذاری در طرح متنوع سازی اقتصاد این کشور فراهم می‌کند.

از آغاز سال جاری میلادی قیمت نفت خام برنت 36 درصد به خاطر کاهش تقاضا ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و جنگ قیمت بین عربستان و روسیه سقوط کرده است. نیجریه که برای دو سوم درآمد دولتی خود وابسته به صادرات نفت خام است و 90 درصد صادرات آن را طی دهه گذشته نفت تشکیل داده، برای دومین بار طی چهار سال گذشته به سمت رکود پیش میرود.

منبع:تسنیم

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: