کارشناس اقتصاد بین الملل:
کد خبر: ۳۳۷۹۸۷
۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
0
یک کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: مخالفین ترامپ طبیعتا بیکار نمی نشینند و یکسری تحریم های هوشمند را علیه آمریکا اعمال کردند که ایالت هایی که به ترامپ رأی داده اند اقتصادشان خراب تر شود .
عطا بهرامی کارشناس اقتصاد بین الملل در گفت و گو با پول نیوز در خصوص تحلیل اقتصاد بازار آمریکا در شرایط کرونا اظهار داشت: رکودهای فعلی حاصل از کرونا از دوره 1929 تا الآن بی نظیر است و هم بازارهای مالی و هم بخش واقعی اقتصاد آمریکا را بهم ریخته است.

بهرامی افزود: در سال 2008 نیز بازار مالی آمریکا بهم ریخت و حباب هایی که شکل گرفته بود ترکید و بخش واقعی کمتر متاثر شد و روند تقریبا با ثباتی وجود داشت ولی الآن هم بخش مالی متاثر شده و هم بخش واقعی اقتصاد، که به نظرم دو دلیل کلی دارد یکی بحث کرونا است و این که حزب مخالف ترامپ یعنی دموکرات آن را دست آویزی می کنند برای اعمال بیشتر فشار به ترامپ تا بتوانند تنها کارت برنده اش را که اشتغال خیلی بالایی بود که ایجاد کرده بود را از وی بگیرند.

وی ادامه داد: در این راستا به وضع کرونا دامن می زنند و طرفدار محدودیت‌های خیلی زیاد هستند چیزی که ترامپ با آن مخالفت می کند به دلایلی که مشخص است و می خواهد خود را تا انتخابات سرپا نگه دارد، دلیل دیگری که دارد این است که فقط کرونا نیست به هرحال آمریکا متحدین خودش را به شدت اذیت می کند و منافع توافق شده و مشروعی را که باهم به جمع بندی رسیده بودند را به رسمیت نمی شناسد.

این کارشناس اقتصاد بین المل تأکید کرد: مخالفین ترامپ طبیعتا بیکار نمی نشینند و یکسری تحریم های هوشمند را علیه آمریکا اعمال کردند که ایالتهایی که به ترامپ رأی داده اند اقتصادشان خراب تر شود و کمتر بتوانند رای دهند. آن ایالت‌ها اکثریت بودند طبیعتا این فشار به کل اقتصاد آمریکا وارد می شود هم چینی ها دارند این کار را می کنند و هم آلمانی ها، که طرفداران ترامپ را اذیت کنند که نتواند در انتخابات برنده شود و طبیعتا آنها منافع خاص خودشان را دارند.

بهرامی بیان کرد: تبعات رکود مطمئنا کوتاه مدت نیست و بیش از دوسال زمان می برد که این تا حد قابل قبولی جبران شود. به هرحال بازارهای پیچیده ای مثل بازار آمریکا خراب شدن و درست شدنشان راحت نیست و وقفه زمانی طولانی مدتی دارد و در مقطع فعلی که این منطق اقتصادی با منطق سیاسی باهم دیگر گره خورده اند کار پیچیده تر هم شده است.

وی ادامه داد: یعنی چه ترامپ رای بیاورد از کسانی که اذیتش کرده اند انتقام می گیرد و متغیرهای غیر اقتصادی را بیشتر به کار می گیرد کما اینکه در چهار سال اولش هم به شدت استفاده می کرد وچه اینکه به هرحال طیف مخالف بخواهد رای بیاورد به هرحال بخش زیادی ازمردم و کارخانه هایی که از سبک اقتصادی ترامپ منتفع بوده واکنش نشان می دهند.

این کارشناس اقتصاد بین المل اظهار داشت: فضای آمریکا دوقطبی شده است، دو قطبی جدی، کلا دو قطبی تعارف بود بین دو تا حزب، خیلی شوخی بود ولی الآن که جمهوری خواهان خیلی هاشون به بایدن پیوسته اند، نشان می دهد که دعوا خیلی جدی است و اقتصاد بیش از هر دوره دیگری سیاسی شده است.

بهرامی در پاسخ به سوال طبق گفته اقتصاددانان اقتصاد آمریکا در حال سقوط است . این موضوع را چگونه بررسی می کنید؟ پاسخ داد: این که اقتصاد در حال سقوط یک حرف کلی است، همه اقتصادها در حال سقوط اند به خاطر کرونا، هیچ اقتصادی نیست که زیر ده درصد کوچک نشود در دوران فراگیری ویروس کرونا این معضل شامل همه می شود اما اینکه بگوییم بازارهای مالی سقوط می کند همچنان ادامه پیدا می کند نه اتفاقا بازارهای مالی زودتر بهبود پیدا می کنند یعنی چون می شود خلق پول انجام داد و آنها را به سامان کرد کما اینکه در سال 2008 هم بیش از 1000 میلیارد دلار پول چاپ کردند و ریخت اقتصاد کلان را درست کردند در مقطع فعلی هم با چاپ پول، دو تریلیون دلار پول خلق شده و به اندازه ای که بخش واقعی سقوط کرده بخش مالی سقوط نکرده است.

وی افزود: بخش غیرواقعی اقتصاد یا بخش پولی اقتصاد کمتر سقوط می کند ولی بخش مالی که مردم را متاثر می کند اوضاعش به شدت بحرانی است و این دو رقمی شدن نرخ بیکاری قشنگ در خیابان های آمریکا خودش را نشان داده است. بی خانمان هایی که دوماه حقوق نگیرند خانه خود را از دست می دهند به شدت درحال افزایش هستند از این جهت به نظرم خیلی از تحلیل هایی که گفته می شود تحلیلهای سیاسی هستند و بیشتر با منافع حزبی تحلیل می کنند.

برچسب ها: کرونا ، ترامپ ، اقتصاد ، آمریکا ، سقوط
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: