کد خبر: ۳۳۸۶۴۹
۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
0
بیش از ۹‌ماه از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و این ویرس جان‌سخت، غیر از آنکه جان حدود یک‌میلیون نفر را گرفته، باعث تعطیلی‌ گسترده کسب‌وکارها هم شده است. اما در این میان کسب‌وکار‌های خانگی برای زنان در اغلب کشورها رونقی تازه گرفته‌ است.

رونق کسب‌وکار‌های خانگی زنان روی موج کرونا

به گزارش پول نیوز ، وب‌سایت بی‌بی‌سی انگلیسی در گزارشی به بررسی تجربه زنانی پرداخته که بعد از تعطیلی حرفه‌‌شان به کسب‌وکارهای خانگی رو آورده‌اند. به نوشته بی‌بی‌سی، ویوین رید، پس از تعطیلی شرکت بیمه‌ای که در آن کار می‌کرد، تهیه غذای خانگی راه انداخته است و با توجه به تعطیلی بسیاری از رستوران‌ها در شهر محل زندگی‌اش، خیلی زود توانسته کسب‌‌وکارش را توسعه دهد. او بیست‌وشش‌ساله است و یک فرزند دارد. ویوین که در منطقه ولز انگلیس زندگی می‌کند، توانست در مدتی که دولت قرنطینه سراسری اعلام کرده بود، هزینه‌ پرستاری از فرزندش را پس‌انداز و با همان پول، اجاق گاز بزرگی برای کارش خریداری کند. او می‌گوید که کرونا برای او یک «موهبت» بوده است؛ چرا که اکنون، هم کار مستقل خودش را دارد و هم درآمدش نسبت به قبل بیشتر شده است. ملینا بری، زن دیگری است که با تعطیلی مهدکودک‌ها به‌خاطر کرونا مجبور شد از کارش در یک رستوران استعفا کند و در خانه به مراقبت از فرزند شش‌ماهه‌اش بپردازد. او می‌گوید هیچ فکر نمی‌کرد دوباره بتواند درآمدی داشته باشد. قرنطینه، ماندن در خانه و مراقبت از فرزند باعث شد تا ملینا به فکر فروش اینترنتی پوشاک نوزاد بیفتد. او می‌گوید تا قبل از شیوع کرونا، روزانه 12ساعت کار می‌کرد و در عین حال، درآمد کمتری نسبت به‌کار فعلی‌اش داشت. اکنون او کار خودش را دارد و هر زمان از روز بخواهد کار می‌کند. وب‌سایت هافینگتن‌پست نیز در گزارشی به معرفی تجربه چند زن دیگر پرداخته است. پاپی اتول که بیست‌وشش‌ساله است در یکی از شرکت‌های بزرگ لندن، به‌عنوان آشپز مشغول به کار بود. شیوع کرونا، شرکت محل کار او را تعطیل کرد و او هم بیکار شد. پاپی اتول در خانه همان کاری را کرد که هر روز در محل کارش می‌کرد. او هر روز موقع آماده کردن صبحانه و ناهار، از آن فیلم گرفت و در پلتفرم‌های اجتماعی به‌خصوص در تیک‌تاک منتشر کرد. ایده‌های ساده اما جذاب او باعث شد تا طی چند هفته، تعداد دنبال‌کننده‌های او از 6هزار نفر به 39هزار نفر افزایش پیدا کند. هر روز هزاران نفر ویدئوهای پاپی اتول را می‌بینند و همین به منبع درآمدی برای او از طریق جذب اسپانسر تبدیل شده است. هافینگتن‌پست به مورد جالب بندیکتا بانگا نیز پرداخته است. او در یک شرکت نرم‌افزاری در آمریکا کار می‌کرد، اما شرکت به‌دلیل از دست دادن مشتریانش در طول تعطیلی‌های ناشی از کرونا ورشکسته شد. بندیکتا می‌گوید که در طول دوره قرنطینه خانگی، به کسب‌وکار جدیدی فکر می‌کرد و همزمانی شیوع کرونا و اعتراض‌های مخالفان تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان باعث شد تا به فکر اجرای ایده‌ای تازه بیفتد. بندیکتا بانگا که یک زن سیاهپوست است، اپلیکیشن فروشگاهی راه‌اندازی کرد که تنها محصولات آرایشی و زیبایی تولیدی توسط شرکت‌های متعلق به سیاهپوستان را می‌فروشد. بندیکتا که اکنون دیگر به‌طور کامل از خانه کار می‌کند، می‌گوید که این ایده در فضای سیاسی امروز آمریکا به‌خوبی جواب داده و اپلیکیشن او مشتریان خاص خودش را دارد.

 

آسیب کرونا به اشتغال زنان

 

بی‌بی‌سی به نقل از مرکز مطالعات مدیریت در ولز می‌نویسد که بررسی آمارها نشان می‌دهد زنان بیش از مردان در دوران قرنطینه و تعطیلی کسب‌وکارها بیکار شده‌اند و به همین دلیل به حمایت بیشتری نیاز دارند. طبق آمار این مرکز، در ولز 18درصد زنان شاغل، در کسب‌وکارهایی که اکنون به‌کلی تعطیل شده‌اند مشغول بوده‌اند. این آمار برای مردان کمتر از 14درصد است. مرکز مطالعات مدیریت به دولت توصیه کرده همزمان با بازگشایی بخشی از کسب‌وکارها، مهدکودک‌ها را نیز بازگشایی کند تا زنان شاغل بتوانند به فکر پیدا کردن کار و بازگشت به جامعه باشند. آمار سازمان جهانی کار نشان می‌دهد طی ماه‌های اخیر، بیش از 400میلیون شغل از بین رفته است. این سازمان یادآور شده که 70درصد افراد شاغل در حوزه بهداشت و درمان را زنان تشکیل می‌دهند و از این منظر، آنها در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا قرار دارند. از سوی دیگر، به‌خاطر ضرورت حضور زنان در خانه برای نگهداری از بچه‌ها همزمان با تعطیلی مدارس و کودکستان‌ها، آنها پیش از مردان دست از کار کشیده‌اند و کار خود را از دست داده‌اند. سازمان جهانی کار تأکید می‌کند که شرایط ناشی از کرونا، اندک پیشرفتی که طی دهه‌‌های اخیر در زمینه عدالت در حوزه اشتغال زنان و مردان اتفاق افتاده بود را از میان خواهد برد. طبق آمار این سازمان، 40درصد کل زنان شاغل در جهان، در کسب‌وکارهایی که اکنون به کلی تعطیل شده‌اند مشغول بوده‌اند. این آمار برابر با رقمی بیش از 510میلیون نفر است.

منبع:اقتصاد آنلاین

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: