April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۸۷۹۵
۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
0
نمایشگاه عکسهای ماندگار و تاثیر گذار سال‌های دفاع مقدس، همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس و با حضور جمعی از مسئولان محلی و عکاسان دفاع مقدس در مرکز همایش های بین المللی کیش گشایش یافت.

به گزارش پول نیوز، این آیین با حضور معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، فرماندهان نظامی و انتظامی، جمعی از مدیران سازمان منطقه آزاد کیش و عکاسان دفاع مقدس که آثار آنان در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است، برگزار شد.

در بازدید از این آثار ارزشمند، هر یک از عکاسان دفاع مقدس به بیان روایتی از عکس های خود پرداختند.

برگزاری شب عکس دفاع مقدس

شب عکس دفاع مقدس از دیگر برنامه های نخستین شب از هفته دفاع مقدس بود که با حضور مسئولان و علاقمندان در سالن خوارزمی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

سعید پورعلی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست با اشاره به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری که به مناسبت هفته دفاع مقدس از رسانه ملی پخش شد اظهار کرد: سرمایه سازی دفاع مقدس از مهمترین نکات ارزشمندی بود که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند.بنابراین بیانات، شکل گیری ادبیات دفاع مقدس یکی از سرمایه هایی است که در طول دفاع مقدس و پس از آن شاهد آن هستیم که به مثابه یک چشمه جوشان می تواند در تدوین ارزشهای پایداری، استقامت، رشادت و ایثار ملت بزرگ ایران نقش آفرینی کند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان با اشاره به تجلیل پیشکسوتان و رزمندگان دفاع مقدس در مراسم سخنرانی رهبر معظم انقلاب بیان کرد: تجلیل و تکریم از پیشکسوتان و رزمندگان دفاع مقدس از مواردی است که رهبر انقلاب بر آن تاکید داشته و دارند. بر همین اساس به خود و همکارانم در سازمان به خاطر اهتمام ویژه برای بزرگداشت هفته دفاع مقدس باید تذکرهای چندین و چندباره بدهم.

وی تاکید کرد: ما به عنوان وارثان دفاع مقدس باید در تدوین ارزش هایی که این فراز از تاریخ بزرگ و پر افتخار کشور را به بار آورده است، مرور چندین و چند باره داشته باشیم.

عکس از صادق ترین اسناد تاریخی است
استاد سیدعباس میرهاشمی از عکاسان دفاع مقدس در این مراسم با اشاره به اینکه باید برای دفاع مقدس حق زیادی در جامعه قائل باشیم، افزود: هیچ صنف و گروه و قشری نیست که در دوران دفاع مقدس نقشی نداشته باشد، هیچ سفره ای نیست که از دفاع مقدس تاثیر نگرفته باشد.

وی افزود:اسناد بسیاری از جنگ داریم که باید پژوهشگران بیشتر به آن بپردازند زیرا هر کدام از این آثار به تنهایی یک کتاب است که ندیدن، ثبت نکردن و فراموش کردن آن می تواند لطمات بزرگی به ما بزند.

میرهاشمی با اشاره به اینکه در دفاع مقدس در یک تعریف کاربردی، سه گروه شامل عکاسان حرفه ای، که قبل از جنگ نیز کار رسانه و عکاسی کردند؛ عکاسان آماتور که با شروع جنگ وارد این حرفه شدند و افرادی که با داشتن یک دوربین خانگی به ثبت و ضبط عکس های یادگاری پرداختند در دفاع مقدس نقش آفرینی کردند،افزود: در دوره دفاع مقدس عکاسی خبری در کشور ما یک جهش جدی و بزرگ را تجربه کرد؛ هم عمیق شد و هم توسعه یافت و به کانون توجه بین المللی تبدیل شد.

وی تاکید کرد: در دسته اول عکس های حرفه ای بسیار خوبی ثبت شد. در دسته های دوم و سوم نیز عکس های بسیار ارزشمند و صمیمی با کادرهای باز که اطلاعات زیادی دارند میتوان یافت.

این هنرمند افزود: هر یک از این عکس ها، می تواند یک سند ارزشمند و غیر قابل انکار از دفاع مقدس باشد. زیرا عکس از صادق ترین اسنادی است که می توان به آن اشاره کرد.

وی تصریح کرد: باید تمامی این اسناد جمع آوری و ثبت و ضبط و در شرایط استاندارد نگهداری و مطالعه شود تا به عمق حقیقت دفاع مقدس دست یافت.

عکس ها حافظه تاریخ هستند
استاد محسن راستانی از دیگر عکاسان دفاع مقدس نیز در این مراسم با اشاره به باقی ماندن خاطرات با استفاده از ثبت عکس های دفاع مقدس افزود: آنچه از این عکس های می توان دریافت الگوهایی است که به ما یادآوری می کند که ما چه نسلی بوده ایم و چه کرده ایم که توانسته ایم با معنویت اسلامی و غیرت شیعی و منطق ستم ستیزی به موفقیت و پیروزی در جنگ دست یابیم و به ما یادآوری می کند که چه بوده ایم و قرار بوده به کجا برسیم زیرا عکس ها ثابت کننده های منصف تاریخ هستند.

وی با بیان اینکه عکس ها زبان شناسی پرمعنا، و فرا گیری دارند و هر چشم سالمی می تواند با دیدن آن ها مسیر را خوب تشخیص دهد، افزود: حقایقی که در این عکس ها نهفته است برگ های زرینی از تاریخ ایران است.

راستانی با اشاره به اهمیت جمع آوری، ثبت و ضبط و نگهداری استاندارد آثار عکاسی دفاع مقدس تصریح کرد: اگر همت 7 نفر از دوستانی که در این حوزه فعالیت می کنند نبود که در سال 1380 اقدام به جمع آوری این آثار کردند امروز از این عکس ها و اسناد ملی خبری نبود.

این هنرمند عکاس تاکید کرد: این عکس ها از نظر امنیت ملی از اسناد بزرگ کشور و الگویی جهانی برای صلح است نه جنگ و اگر دیروز عکاسی در جنگ حضور داشت سهم او صلح بود زیرا جان خود را فدای ایجاد صلح کرد.
وی با اشاره به اهمیت تاریخ به ویژه تاریخ جنگ برای بسیاری از گردشگران به مسئولان سازمان منطقه آزاد پیشنهاد کرد تا با ایجاد موزه ای از آثار و تاریخ دفاع مقدس در نگهداری و انتشار تاریخ دفاع مقدس نقش آفرینی کنند و افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که توریست ها که به عنوان یک رسانه مهم در جهان مطرح هستند دنبال می کنند تاریخ کشورهایی است که به آن سفر می کنند و منطقه آزاد کیش یکی از بهترین پایگاه های اطلاع رسانی در این حوزه می تواند باشد.

عکس زبان بین المللی است که نیاز به ترجمه ندارد
استاد محمد حسین حیدری از دیگر عکاسان و راویان دفاع مقدس در این مراسم با تشریح شرایط ثبت تعدادی از عکس های دفاع مقدس که در این مراسم از وی به نمایش درآمد افزود: عکس یک زبان بین المللی است و نیاز به ترجمه ندارد. در نتیجه با عکس هایی که در حوزه دفاع مقدس گردآوری شده است ما گنجینه ای داریم که باید از آن به خوبی استفاده کنیم.

وی با اشاره به شکل گیری انجمن عکاسان دفاع مقدس و گردآوری عکس های این حوزه افزود: سازمانهای دیگر هر یک از منظر نگاه خود به جمع آوری این آثار می پردازند. اما عکاسان دفاع مقدس با تمام وجود به این وادی می نگرند.

نمایش خیابانی« سینما شیرین » از دیگر برنامه هایی بود که در حاشیه افتتاح نمایشگاه عکس دفاع مقدس در مرکز همایش های بین المللی کیش اجرا شد.

گفتنی است؛ شب شعر دفاع مقدس، ویژه برنامه دومین روز از هفته دفاع مقدس است که سه شنبه اول مهر ماه 99 ساعت 19.30 در سالن خوارزمی مرکز همایش های بین المللی کیش با حضور صابر سعدی پور، عبدالجبار کاکایی و مصطفی محدثی خراسانی از شاعران به نام کشور و اجرای مرضیه فرمانی برگزار می شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: