April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
رئیس هیئت موسس کانون صرافان در گفتگو با پول نیوز پاسخ داد:
کد خبر: ۳۳۸۸۳۰
۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
0
رئیس هیئت موسس کانون صرافان بیان کرد: دلیل اصلی آنکه قیمت دلار روز به روز رو به افزایش است تفاوت معنی داری است که میان نرخ تورم در کشور ما و کشور‌های حوزه دلار مشاهده می‌شود و همانطور که می‌دانید، افزایش حجم نقدینگی به طور فاحش از دیگر عوامل افزایش قیمت دلار است.

علی اصغر سمیعی زفرقندی رئیس هیئت موسس کانون صرافان در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در خصوص حال و روز بازار ارز گفت: وقتی از حال روز بازار سوال می‌کنید، ظرف شربتی را در نظر بگیرید که به طور منظم به آن آب اضافه میشود، وقتی آمار‌ها حکایت از رشد ۳۱ درصدی نقدینگی در سال ۹۸ دارد و برای سال جاری هم رشد حدود ۳۳ درصدی نقدینگی پیش بینی میشود، چه انتظاری از واکنش بازار داریم؟

وی افزود: شربت ما با این وضعیت هر لحظه رقیق‌تر می‌شود، یعنی پول ملی ما با این روش لحظه به لحظه ضعیف‌تر می‌شود و ضعیف شدن پول ملی به معنی گران شدن کالا‌های مقابل آن از جمله ارز است.

زفرقندی عنوان کرد: مکانیزم ماشه و هر نوع تحریم دیگری برای اقتصادی اثرگذار است که پویا و رو به رشد باشد. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد اثر تحریم‌ها بیشتر جنبه روانی داشته باشد.

رئیس هیئت موسس کانون صرافان اظهار کرد: دلیل اصلی آنکه قیمت دلار رو به افزایش است تفاوت معنی داری است که میان نرخ تورم در کشور ما و کشور‌های حوزه دلار مشاهده می‌شود و همانطور که می‌دانید، افزایش حجم نقدینگی به طور فاحش از دیگر عوامل افزایش قیمت دلار است.

وی مطرح کرد: دلایل دیگری هم می‌توان برای بی ثباتی در بازار ذکر کرد، از جمله چند نرخی بودن ارز که خودش باعث رانت و فساد در بازار ارز است و وجود محدودیت‌هایی که برای صرافی‌های بخش خصوصی اعمال می‌شود، متاسفانه سیاست‌های بانک مرکزی باعث شده صرافی‌های بانکی و برخی از صرافی‌های بزرگ در بخش خصوصی از رانت‌ها و امتیازاتی برخوردار باشند، که صرافی‌های کوچک نه‌تن‌ها از آن بی بهره اند، بلکه از فعالیت‌های عادی خود هم منع شده‌اند و محدودیت‌های زیادی از اول سال ۹۷ روی آن‌ها اعمال می‌شود.

سمیعی زفرقندی ابراز کرد: در حال حاضر که اعمال تحریم‌های ظالمانه و استکباری، باعث شده مردم از خدمات بانک‌های کشور در مورد خدمات ارزی و انجام حوالجات ارز، محروم باشند بانک مرکزی هم متاسفانه با دادن بخشنامه‌های جدید و وضع مقررات عجیب و تحمیل هزینه‌های تازه، مشکلات یساری را برای صرافان به وجود آورده و زیان‌های زیادی در این راستا به مردم و صرافان وارد میشود و البته نفع این کار‌ها از یک طرف به جیب رانت خواران و از طرف دیگر به جیب صرافان غیررسمی میرود.

 

گفتگو از سحر گلی زاده

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: