April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۸۹۴۵
۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
0
رشد نرخ تورم مهمترین عامل دور شدن مسکن مناسب از دسترس اقشار مختلف مردم است خصوصا مستاجران که به دلیل فشار فزاینده تورم مجبورند سطح زندگی خود را کاهش دهند.

به گزارش پول نیوز، در گزارش ماهیانه بانک مرکزی آمده است که  تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسکوني شهر تهران در مردادماه سال 1399، به 9.1 هزار واحد مسکونی رسيد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 35.4 درصد کاهش و 175.8 درصد افزايش نشان می‌دهد.

این گزارش می افزاید که در ماه مورد گزارش، متوسط قيمت خريد و فروش يک متر مربع زيربنای واحد مسکونی معامله شده از طريق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 231.1 ميليون ريال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب معادل 10.5 و 77.4 درصد افزايش نشان می‌دهد. بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسکوني معامله شده  در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در مرداد ماه سال جاری حاکي از آن است که از مجموع 9080 واحد مسکوني معامله شده واحدهای تا  5 سال سال ساخت با سهم 5/38 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

مهدی سلطان محمدی کارشناس مسکن در تحلیل این آمار گفت: گزارش بانک مرکزی  نشان می دهد  که افزایش قیمت مسکن در تهران  نسبت به ماه گذشته 10.5 درصد است وقتی رشد مسکن ماهیانه این رقم باشد به صورت سالانه عددی بسیار عجیب و قابل تامل خواهد بود.

وی افزود: زمانی که نرخ مسکن ماهیانه رشدی 10.5 درصدی داشته باشد اگر بخواهیم این نرخ رشد را تبدیل به نرخ رشد سالیانه بکنیم حدود 3 و نیم برابر می شود. به عبارت دیگر نرخ مسکن با این شیب سرعت سالیانه 250درصد رشد خواهد داشت.

سلطان محمدی با اشاره به اینکه در گزارش بانک مرکزی آمده است که تعداد معاملات  آپارتمان های مسکونی شهر تهران در پنج ماه نخست سال به حدود 5/46 هزار واحد مسکونی بالغ گرده است، بیان داشت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9/56 درصد افزایش را نشان می دهد. در اين مدت متوسط قيمت يک متر مربع بناي واحد مسکوني معامله شده از طريق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران 5/190 میلیون ریال بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 7/49 درصد افزایش را نشان می دهد.

 این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه نرخ رشد قیمت مسکن شیب تندی است و می توان نتیجه گرفت که  اگر این روند ادامه داشته باشد شرایط بسیار دشواری برای بازار مسکن به وجود خواهد آمد، اظهار داشت: گزارش بانک مرکزی حکایت از این می کند که رشد قیمت مسکن  بسیار بالا و نگران کننده است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ مسکن از تورم عمومی کشور نشات می گیرد و تابعی از آن است، گفت: قیمت مسکن حدود 80 درصد از نرخ تورم عمومی تاثیر می پذیرد. راه حل برون رفت از این مشکلات  این است که دولت سیاستهای مالی و پولی خود را به نحوی تنظیم کند که تورم عمومی کشور کنترل شود. برای این امر باید سیاستهای پولی بهبود یابد و کسری بودجه با کمک روش‌های سالم مانند اوراق بدهی و مالیات تامین شود. از سوی دیگر مادامی که دولت برای کسری بودجه به استقراض از بانکها دست بزند به افزایش نقدینگی و متعاقب آن افزایش نرخ تورم دامن زده است.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: در حال حاضر نرخ رشد قیمت مسکن در  شهر تهران وحشتناک است و تا زمانی که نرخ تورم کشور رو به رشد باشد این روند ادامه دارد، در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان  نرخ میانگین تورم چهار درصد است و تنها کشورهای معدودی تورم دو رقمی را تجربه می‌کنند که متاسفانه ایران چند دهه است در میان این کشورهای قرار دارد. برای کاهش نرخ تورم نیاز به کارهای عجیب و غریب نیست و می‌توان از تجربه کشورهای متعددی استفاده کرد. به همین دلیل باید دولت و قوه مجریه برای انجام این وظیفه حاکمیتی خود اراده کافی را داشته باشند. تنها با کنترل نرخ تورمی عمومی می‌توانیم نرخ تورم بخش مسکن را حل کنیم.

وی اضافه کرد: بر این اساس رشد نرخ تورم مهمترین عامل دور شدن مسکن مناسب از دسترس اقشار مختلف مردم است خصوصا مستاجران که به دلیل فشار فزاینده تورم مجبورند سطح زندگی خود را کاهش دهند.

این کارشناس مسکن با اشاره به روند درآمدی مردم تاکید کرد: درآمدهای مردم همگام با تورم عمومی و مسکن افزایش نداشته و در یک دهه اخیر نه تنها افزایش را شاهد نبودیم بلکه کاهش قدرت خرید مردم محسوس بوده است. این کاهش قدرت اخیر از دیگر عوامل کاهش توانایی مردم در تامین مسکن مورد نیاز خود بوده است. به همین اعتبار باید درآمدهای مردم بهبود یابند.

وی با اشاره به محدودیت زمین در کشور تصریح کرد: ما در ایران دچار کمبود زمین هستیم و بخش‌هایی از تورم مسکن را که با تورم عمومی نمی‌توانیم توضیح دهیم از طریق می‌توان فهم کرد. در زمان انقلاب هم یکی از خواسته‌های مردم تامین مسکن مورد نیاز بوده است و به همین دلیل سیاست هایی چون مصادره زمین های شهری بزرگ در دستور قرار گرفت. این سیاست تهران را چهار برابر بزرگتر کرد و نهایتا شکست خورد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: