کد خبر: ۳۳۸۹۸۶
۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
0
تحلیلگر ارشد فولاد با توجه به رقابت سخت بین تولیدکنندگان فولاد در جهان گفت: فولادسازان داخلی بدون توجه به وضعیت کرونایی حاکم بر جهان نگذاشتند تولید فولاد کاهش یابد و تنها برخی سیاست‌های داخلی از سوی دولت بخشی از صادرات فولاد را کاهش داد.
سیاست‌های دولت عامل کاهش صادرات فولاد
به گزارش پول نیوز، در پی بازگشت نظام تحریم‌های ایالات متحده علیه کشورمان و تغییر برخی فاکتور‌های موثر بر این حوزه مانند کاهش قیمت جهانی فولاد برخی اظهارنظر‌ها در مورد ارتباط این دو رخداد از اعتدال خارج شده که نیازمند تحلیل جداگانه شرایط بازار داخلی و شرایط بازار جهانی است.

ترامپ، در هشتم ماه می‌سال ۲۰۱۸ رسما اعلام کرد که آمریکا از توافق برجام خارج و دیگر این توافق را اجرا نخواهد کرد و بلافاصله پس از سخنرانی خود فرمانی را امضا کرد که به واسطه آن تحریم‌های هسته‌ای ایران را بازگردانده و تحریم‌های اقتصادی را در بالاترین سطح اعمال خواهد کرد.

در مرحله اول تحریم‌های بنادر و کشتیرانی، صنعت نفت و پتروشیمی و موسسات مالی به همراه لیستی از صد‌ها شخص و شرکت از ۶ آگوست به اجرا درآمد و مرحله دوم نیز در ۴ اوت با تحریم‌هایی در زمینه مبادلات دلار، فلزات گرانبها، مبادلات ریالی خارج کشور، بخش خودروسازی، دارایی‌ها و دیون خارجی ایران و نهایتا تحریم‌های مربوط به فروش، عرضه و تامین گرافیت، فلزات مثل آلومینیوم و فولاد و صادرات یا حتی نرم افزار فرآیند‌های صنعتی به ایران به اجرا درآمد.

بازار در تکاپوی حرکت در تولید

حالا پس از مشکلات ایجاد شده با اعمال تحریم‌ها علیه ایران در ماه مارس ۲۰۲۰ که ابتدای سال ایرانی هم بود و در اکثر کشور‌های جهان با شروع موج اول کرونا همراه بود، طبیعتا تأثیر بسیار زیادی در فعالیت‌های فولادسازی جهان به خصوص چین گذاشت که باعث شد حتی نشست سالانه کنگره خلق چین که همیشه بین پنجم تا دهم ماه مارس حوالی نیمه اسفند برگزار می‌شد با تأخیر دو ماهه به ماه می‌منتقل شود. معمولا در نشست کنگره خلق چین بزرگترین تصمیماتی که قرار است در طول سال جاری در زمینه پروژه‌های مختلف اتخاذ شود اتخاذ و تصویب می‌شود.

کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد فولاد و صنایع معدنی، در مورد آخرین وضعیت بازار جهانی فولاد گفت: در ماه‌های اپریل و می‌وضعیت چین از نظر تولید بهتر شد و ظرفیت تولید فولاد سازان از ۷۰ درصد ظرفیت به ۸۰ درصد افزایش پیدا کرد. در نشست سالانه کنگره خلق چین هم تصمیمات جدیدی برای پروژه‌ها اتخاذ و باعث شد پروژه‌های متعددی جهت اجرا تصویب شود و چهار ماه اخیر (جون، جولای، آگوست، سپتامبر) پیک تولید فولاد چین بود و همین موضوع افزایش قیمت سنگ آهن را رقم زد، زیرا بقیه کشور‌های جهان از نظر اقتصادی شرایط مناسبی نداشتند. سراسر جهان از ژاپن، کره جنوبی، کشور‌های جنوب شرق آسیا تا هندوستان، همچنین خاورمیانه و شمال آفریقا، اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی، اقیانوسیه تحت تأثیر قرار گرفتند.

این تحلیلگر ارشد فولاد در رابطه با تاثیرگذاری کرونا ویروس بر سایر کشورهاو تولید کنندگان فولاد گفت:تاثیر این بیماری بر قاره اقیانوسیه و کشور استرالیا از تمامی کشور‌های جهان کمتر بود فارغ از اینکه درواقع این قاره و کشور در نمیکره جنوبی قرار دارد و شرایط آب و هوایی نیز به کمک این کشور آمد وحتی زودتر از چین به دلیل جمعیت کم و کنترل بهتر توانست کرونا را مهار کند.

جعفری طهرانی ادامه داد: به هر حال معادن استرالیا بزرگترین و مطرح‌ترین تولیدکنندگان سنگ آهن جهان بوده و هستند و این معادن طبیعتاً بیرون از شهر قرار دارند و فعالیت‌های ترانسپورت و جابجایی پرسنل این معادن بسیار زیاد اتفاق می‌افتد که حتی خیلی از این معادن فرودگاه اختصاصی برای جابجایی پرسنل و متخصصانشان دارند. ولی با وجود جابجایی بسیار پرسنل، معادن سنگ آهن استرالیا توانستند بسیار حساب شده برای کنترل بیماری کرونا اقدام کنند.

وی تصریح کرد: این اقدامات قطعاً هزینه‌های بسیار زیادی را برای تولیدکنندگان سنگ آهن استرالیا مثل BHP، ریوتینتو و فورتسکیو اعمال کرد، اما مدیریت خوبی که داشتند باعث شد بتوانند این بیماری را مهار کنند؛ بنابراین ما در تولید سنگ آهن در رابطه با استرالیا شاهد تأثیر زیادی در مورد کرونا نبودیم؛ بنابراین پیش بینی می‌شود که بازار سنگ آهن در رابطه با عرضه مشکلات کمتری را داشته باشد.

این کارشناس ارشد بازار‌های جهانی فولاد افزود:، اما از سوی دیگر از سپتامبر، ژاپن و کره جنوبی و برخی از بزرگترین فولادسازان اروپا به تولید فولاد با حداکثر ظرفیت پرداختند و تولیداتشان را با توجه به شروع بعضی از پروژه‌ها که با تأخیر اتفاق افتاد از سرگرفته اند و همین موضوع باعث افزایش تقاضا پس از شیوع کرونا ویروس شد.

جعفری طهرانی تصریح کرد: همانطور که اشاره شد روند تقاضای سنگ آهن از سوی چین و ژاپن افزایش یافته است و در حال حاضر هندوستان به دلیل تقاضای بالایی که برای سنگ آهن داخلی دارد، صادرات این محصول را به چین به دلیل افزایش تولید فولادش در طول دو ماه گذشته کاهش داده است.

به گفته این تحلیلگر بازار بین المللی فولاد، در هندوستان فعالیت پروژ‌ها پس از وقفه‌ای که به دلیل شیوع بیماری کرونا ویروس به وجود آمد، آغاز شده است و تقاضا برای مصرف فولاد بالا رفته و در همین رابطه تولید کنندگان سنگ آهن بیشتر تولیدات خود را در طول ماه‌های آگوست و سپتامبر به مصرف داخلی اختصاص دادند.

آخرین وضعیت زنجیره تولید تا صادرات فولاد در ایران

این کارشناس ارشد فولاد در پاسخ به این سوال که با توجه به نابسامانی تولید و صادرات فولاد و نیز شرایط محدودیت‌های کرونایی، شرایط زنجیره تولید تا صادرات این محصول در ایران چگونه ارزیابی می‌شود؟ گفت: وضعیت ایران در طول ۵ ماه گذشته با وجود شرایط کرونا قابل قبول بوده است و فولاد سازان کشور کارنامه بسیار خوبی ارائه دادند و به جرأت کاهش تولید مشخصی را نداشتند و اگر در طول چند ماه گذشته کاهش صادراتی هم اتفاق افتاد، به شرایط کنترلی دولت برمی گردد.

جعفری طهرانی یادآور شد: برای کنترل عرضه فولاد در بازار داخلی، کوتاهی و یا غفلتی از طرف فولادسازان داخلی نبوده است و تنها به اجرای سیاست‌های دولت بر می‌گردد.

وی تصریح کرد: طبق همین سیاست‌ها، تلاش برای عرضه فولاد به بازار داخلی بوده و همین موضوع تاثیر خود را بر حجم صادرات فولاد داشته است.

به گفته این تحلیلگر بازار فولاد جهانی، همه در انتظار تعیین وزیر صمت هستند چراکه سیاست‌هایی که دولت در راستای حمایت از بخش‌های تولید به ویژه تولید فولاد تصویب می‌کند می‌بایستی حداقل تا پایان دولت دوازدهم ماندگار باشد و وزیر جدید نیز باید از تصویب سیاست‌های لحظه‌ای اجتناب کند.

جعفری طهرانی ادامه داد: با ادامه این سیاست‌ها می‌توان انتظار داشت که با حمایت‌های دولت، فولاد سازان کشور در زمینه جهش تولید و صادرات بهتر عمل کنند.

وی گفت: ایران جزو معدود کشور‌هایی است که در طول ۵ ماه گذشته باتوجه به بحران کرونا تولید فولاد و محصولات زنجیره فولاد ماهانه اش کاهش قابل توجهی نداشته است، درصورتی که در کشور‌های منطقه خاورمیانه از جمله امارات، قطر، عمان، عربستان سعودی و بحرین با داشتن شرکت‌های مطرح و به نام فولادسازی و گندله سازی، کاهش تولید اتفاق افتاده است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: