کد خبر: ۳۳۹۰۱۲
۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵
0
مدتی است که شاهد تبلیغات منفی در خصوص بورس در شبکه‌های اجتماعی هستیم و این موضوع روی بسیاری از فعالان بازار تاثیر گذاشته است؛ تبلیغاتی که از سوی اشخاصی با منافعی در افت بورس، منتشر می‌شود.
افرادی که از سقوط بورس خوشحال می‌شوند!
به گزارش پول نیوز، در هفته‌های اخیر بار‌ها شاهد آن بوده‌ایم که تبلیغاتی در خصوص ضررده بودن بورس در جای جای شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. به باور کارشناسان این تبلیغات از سوی افراد و گروه‌هایی منتشر می‌شود که منافع آن‌ها در ریزش بورس، قرار دارد.

برای مثال افرادی که به سوداگری در بازار‌هایی مانند ارز و طلا مشغولند از ضرر بورس خرسند می‌شوند، چرا که این موضوع می‌تواند عاملی باشد برای حرکت نقدینگی به سمت این بازارها. این در حالی است که بیشتر کارشناسان بورس بر این باورند که بازار می‌تواند روند صعودی خود را بار دیگر از سر بگیرد و رشد این بازار، می‌تواند به صلاح مردم و دولت باشد.

به باور کارشناسان، رشد بازار سرمایه تاثیری استراتژیک بر حوزه‌های مختلف بازار‌ها و کل اقتصاد ایران داشته و دارد و در آینده نیز چنین خواهد بود. این در حالی است که برخی تحلیل‌ها و نظرات در خصوص بازار سرمایه از نظر محتوایی غنی بوده و در رشد بازار به سمت جلو یاری دهنده است، اما نظراتی که از جنس ایجاد ترس در بازار است، کمک‌کننده آن نیست و طبیعتا بین ارائه تحلیل و فراخوان برای خروج از بازار سرمایه، تفاوت بسیار است.

از این رو به نظر می‌رسد مناسب باشد که کارشناسان متخصص، بیشتر در حوزه اقتصاد کلان کشور به تحلیل، تبادل نظر و ریشه یابی مشکلات اقتصادی بپردازند؛ چرا که فرافکنی در مورد موضوعات و بخشی نگاه کردن، چاره کار نیست، بلکه این رویه به اعتماد عمومی در خصوص یک بازار لطمه اساسی وارد خواهد کرد. این در حالی است که هنوز استدلالی علمی از سوی کسانی که رشد بورس را تورم زا اعلام می‌کنند، منتشر نشده است؛ بنابراین افزایش تاثیرگذاری تحلیل‌های درست، نیازمند آن است که آگاهی در عموم افراد جامعه بالا باشد و به بررسی ریشه‌های مشکلات و نارسایی‌ها بپردازیم؛ چرا که اگر به شکل دوره‌ای هم بررسی کنیم، بازار سرمایه به جهت بازدهی و کارآمدی حرف خود را به کرسی، نشانده است.

این در حالی است که بخش عمده‌ای از تولید ناخالص داخلیکشور، مربوط به بازار سرمایه است و نگاهی به شمای کلی این بازار هم نشان می‌دهد که در مسیر درستی، حرکت می‌کنیم.

البته باید متوجه بود که این مسیر احتیاج به اصلاح و ارتقای دانش و سواد مالی دارد؛ آن هم نه فقط در مردم عادی، بلکه در کنار سیاست‌گذاری درست و کارا کردن بازار، دانش مالی فعالان بازار سرمایه هم نیاز به ارتقا دارد.

به باور کارشناسان، زمانی بازار سرمایه ما در اوج خود خواهد بود که کارا شود و بازار کارا نیز در یک اقتصاد غیرکارا تقریبا عملی نمی‌شود و این نکته‌ای است که منتقدین به آن اشاره نمی‌کنند. مسیر در بازار سرمایه مسیر روشنی خواهد بود؛ لذا اگر ما می‌توانستیم و بتوانیم نقدینگی موجود در اقتصاد را از طریق بازار سرمایه، شرکت‌های پروژه‌ای و صندوق‌های پروژه محور به بخش واقعی GDP اقتصاد ببریم، بزرگترین کار را برای توسعه ایران انجام داده‌ایم.

بر این اساس می‌توان دریافت که بازار سرمایه از آنجایی که بخشی عمده از تامین مالی اقتصاد کشور را به عهده دارد، بدون شک به مسیر صحیح خود باز خواهد گشت.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: