کد خبر: ۳۳۹۴۲۳
۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
0
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: گرانی در بازار خودرو کشور غیرقابل انکار است و در حال حاضر هیچ کاری نمیتوان انجام داد تا بازار خودرو کنترل شود.
امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با پول نیوز در خصوص وضعیت فعلی بازار خودرو اظهار داشت: گرانی و گران فروشی با یکدیگر متفاوت هستند. گران‌فروشی به این معنا است که صنف یا فردی گران قیمت‌گذاری و مطالبه می‌کند.

کاکایی افزود: با مکانیزم های مختلف می توان در برابر گران‌فروشی ایستادگی کرد اما گرانی به عوامل اقتصادی مختلف و بستگی دارد. به طور مثال گرانی در بازار خودرو به مواردی چون حقوق کارگر، مواد پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم... بستگی دارد.

وی بیان کرد: گرانی به معنا رونق بازار نیست. در کشور با گرانی به همراه رکود رو به رو هستیم، یعنی خرید و فروش به صفر نزدیک است. خودرو به دلیل آن که کالایی با عمر نسبتا بالا و قابل نگهداری می‌باشد و استانداردهایی دارد که قابل خرید و فروش به این دلیل جز کالاهای سرمایه‌ای محسوب می شود. بنابر این مردم خودرو را پس از خریداری نمی‌فروشند.

این کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد: گرانی در بازار خودرو کشور با توجه به دلایل ذکر شده غیرقابل انکار است و در حال حاضرهیچ کاری نمی توان انجام داد یعنی بازار خودرو کنترل نمی‌شود. زیرا این گرانی فقط به بازار خودرو مربوط نمی‌شود که بخواهیم در مورد آن نظر دهیم.

کاکایی خاطر نشان کرد: تولید خودرو به دلیل مشکلات فراوان به شدت افت کرده است. در ایران ابزارهای لازم برای افزایش تولید خودرو وجود ندارد. قابل ذکر است که افزایش تولید هم مشکل را حل نمی کند این موضوع در سال 97 با افزایش قیمت سکه اثبات شد.

وی در ادامه ضمن ارایه راه حل برای حل معضلات تولید خودرو در کشور افزود: بازار خودرو نیازمند تصمیمات جدی دولت است. در حال حاضر فروش نفت کشور تقریبا صفر و به حداقل رسیده است و صادرات نیز به صفر رسیده است.

این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: تولید خودرو نسبت به سال 96 نصف شده است. طبق آخرین آمار ارایه شده GDP سه درصد منفی شده است و ازطرفی مکانیزم بانکی کشور به صورتی که اتوماتیک به طور میانگین 30 درصد حجم نقدینگی را در سال افزایش می‌دهد.

کاکایی تصریح کرد: تا زمانی که رشد نقدینگی و تورم رو به افزایش باشد و مسئولین فکری به حال شرایط تولید نکنند، افزایش قیمت خودرو ادامه دار است.
برچسب ها: نقدینگی ، صنعت ، خودرو ، فروش ، قیمت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: