April 2024 17 / چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۹۶۷۰
۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
0
شاید بهار سال 99 را بتوان بدون اغراق به جهت جذب نقدینگی در مقایسه با سایر بازار ها اعم از طلا، دلار، مسکن و... نقطه عطفی در تاریخ بازار سرمایه در ایران نام برد که....
پول نیوز - شاید بهار سال 99 را بتوان بدون اغراق به جهت جذب نقدینگی در مقایسه با سایر بازار ها اعم از طلا، دلار، مسکن و... نقطه عطفی در تاریخ بازار سرمایه در ایران نام برد که این امر را می توان ناشی از امید به تاثیر افزایش نرخ بی سابقه نرخ ارز بدلیل بازگشت تحریم های آمریکا و به دنبال آن کاهش موجودی دلار و تاثیر آن بر سود آوری شرکت ها، امید به افزایش نرخ در شرکت های فعال در بازار سرمایه، امید به افزایش سرمایه شرکت ها و مهم تر از همه افزایش آگاهی مردم نسبت به بورس و سراریز شدن سرمایه های بدون استفاده مردم و اعتماد آنها به بازار سرمایه دانست.
 
حاصل این اعتماد جلب توجه دولت به بازار سرمایه و درآمد هنگفتی است که توانست از محل مالیات بر نقل وانتقال سهام نصیب خود کند.که این امر با توجه به تحریم نفتی و کاهش فروش نفت فرصت خوبی جهت تامین کسری بودجه به حساب می آمد.
 
به طوری که طبق آمارهای رسمی دولت در پنج‌ماهه ابتدایی سال‌جاری، بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از نقل‌و انتقال سهام در بازار سهام داشته که این میزان نزدیک به سه‌برابر کل درآمد مالیاتی دولت از نقل‌وانتقال سهام در سال ۹۸ است.  
 
فروش و واگذاری سهم‌های‌ دولتی مورد دیگری است که در ابعاد ۱۶ هزار میلیارد تومان انجام شده و جالب اینکه پیش‌بینی دولت از تامین مالی واگذاری سهام و شرکت‌های خود در سال ۹۹ درحدود ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است.
 
همچنین شواهد نشان می‌دهد درصورت ادامه انتشار اوراق بدهی، احتمالا رکورد ۸۰ هزار میلیاردی سال ۹۸ در سال‌جاری شکسته خواهد شد.
 
اما آنچه این شرایط طلایی را مورد مخاطره قرار داد عدم آشنایی سرمایه گذاران و حتی مسئولان با فضای حاکم بر بازار سرمایه و میزان حساسیت آن نسبت به اظهار نظرهای غیر کارشناسی و تصمیمات خلق الساعه و دخالت دولت است،به طوری که بعد از ابلاغ یک شبه کاهش سقف اعتباری کارگزاری ها و محدودیت هایی که برای صندوق های سرمایه گذاری در میزان دارایی آن ها اعمال شد،شاهد بودیم بازار به سرعت نسبت به آن واکنش منفی نشان داد و از حرکت رو به جلوی خود باز ایستاد و بازار را اصطلاحا وارد فاز اصلاحی کرد به طوری که در برخی از سهام ها تا70 درصد اصلاح را شاهد بودیم و علی رغم گزارش ها و شرایط عالی و اخبار قابل توجه شرکت های بزرگ بورسی واکنش مثبتی را از سمت سرمایه گذاران شاهد نبودیم.
 
همانگونه که در بهار به جهت ورود نقدینگی بازدهی های شگفت انگیزی را نظاره گر بودیم این امر با دخالت دولت و اعمال دستورات مغایر با شرایط بازار سرمایه موجب خروج نقدینگی در روزهای متوالی شد.
 
به طوری که در تاریخ 3 شهریور حدود7250هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج شد و به سمت بازار های موازی حرکت کرد که این امر خود ریزش بازار و کاهش شاخص را در پی داشت.
 
حال با توجه  به وجود آمدن عوامل بنیادی مثبت از جمله افزایش قیمت دلار، برداشته شدن سقف دلار نیما، افزایش نرخ فروش در شرکت های فولادی و پتروشیمی و شیمیایی و... که باعث بهبود هرچه بیشتر رشد سودآوری شرکت ها بخصوص شرکت های پتروشیمی و معدنی می شود و همچنین اصلاح عمیقی که بازار سرمایه طی این مدت داشته و بازگشت قیمت ها به تقریبا اواخر سال 98 و واکنش بازار به عدد 1500000، باید به دولت مردان و مسئولان متذکر شد که دخالت آنها در بازاری که اصولا بر مبنای عدم دخالت دولت ها و آزادی عرضه و تقاضا ایجاد شده نه تنها به متعادل شدن و هیجانی نشدن آن کمک نمی کند بلکه باعث ایجاد هیجان کاذب و عدم اعتماد آحاد جامعه می شود که پیامد های بسیار فاجعه بارتری  برای اقتصاد کشور در پی دارد و بازاری که میتواند ضربه گیر موج نقدینگی در کشور باشد به دخمه ای سوت و کور تبدیل می شود که عملا بدون استفاده می شود.

نویسنده: وحید شریفیانا- تحلیلگر مالی و بازار سرمایه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: