April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
عضو شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی ایران:
کد خبر: ۳۳۹۹۳۴
۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
0
یک فعال اقتصادی عنوان کرد: مهمترین پیش نیاز‌های کنترل نرخ تورم در اقتصاد ایران این است که نقدینگی در کشور کنترل شود، اما در کشور ما جو روانی برخی مسائل بر افزایش نرخ تورم دامن می‌زند.
جمشید عدالتیان شهریاری فعال اقتصادی و عضو شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی ایران
به گزارش پول نیوز، هفتم مهرماه ۹۹ رییس جمهور با ابلاغ بخشنامه بودجه ۱۴۰۰ به دستگاه‌های اجرایی، هدف گذاری پیش بینی تورم سال آینده را ۲۲ درصد با پشتوانه استفاده از ابزار عملیات بازار باز اعلام کرد. موضوعی که چندی پیش در خردادماه توسط رییس کل بانک مرکزی اعلام شده بود.
اقدامی که در ۵۰ سال اخیر اقتصاد ایران بی سابقه بوده که سیاست گذار از هدف گذاری تورم سخن به میان آورد.

اما سوالی که اینجا مطرح است، این است که در شرایط شیوع ویروس کرونا، سازوکار رسیدن به این هدف چیست؟

در این خصوص جمشید عدالتیان شهریاری فعال اقتصادی و عضو شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: سبد تورمی را اگر مشاهده کنید کالا‌هایی در این سبد وجود دارد که بانک مرکزی مد نظر قرار می‌دهد و به نظر می‌رسد دولت کالا‌های اساسی را تا جایی که ممکن است در این سبد تثبیت می‌کند که از این طریق بتوانند به آمار تورم کمتری دست پیدا کند.

وی در ادامه اظهر کرد: دولت با تزریق ارز ۴۲۰۰ تومانی و کنترل بیشتر کالا‌های اساسی، می‌خواهد نرخ تورم را به رقمی که خواهد برساند، اما جریان بازار این موضوع را نشان نمی‌دهد.

عدالتیان شهریاری معتقد است مهمترین پیش نیاز‌های کنترل نرخ تورم در اقتصاد ایران این است که نقدینگی در کشور کنترل شود، اما در کشور ما جو روانی برخی مسائل بر افزایش نرخ تورم دامن می‌زند.
 
 

بیشتر بخوانید:

 

این فعال اقتصادی در کشور بیان کرد: نرخ مبادله ارز هم بر افزایش نرخ تورم تاثیر گذار است و زمانی که نرخ مبادله ارز یعنی ارزش پول ملی کاهش پیدا کند از نظر روانی در جامعه اثر گذار است و به همان نسبت شاید هم کمی بیشتر باعث افزایش نرخ تورم در کشور شود.

وی ابراز کرد: فرمول واقعی اقتصاد این است که با کنترل نقدینگی، تورم کنترل می‌شود. عوامل بسیاری از جمله میزان صادرات، جو روانی و روابط بانکی بر نرخ تورم تاثیر گذار است.

عضو شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد: راهکار‌های کاهش نرخ تورم این است که نرخ نقدینگی در کشور کنترل شود از آنجایی که قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش است در چند سال گذشته کشور با روابط موثر می‌توانست تزریق واردات در کشور را کنترل کند و قیمت‌ها را کاهش دهد.

عدالتیان شهریاری خاطر نشان کرد: در حال حاضر دولت فقط می‌تواند با ارز ۴۲۰۰ تومانی و تأمین کالا‌های اساسی نرخ تورم را کنترل کند اگر موفق شود کالا‌های اساسی را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد کند، می‌تواند تورم را در محدوده خاصی کنترل کند.
 

 

گفتگو از سحر گلی زاده

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: