کد خبر: ۳۴۰۵۲۷
۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
0
طبق یک قرارداد هسته ای بین لهستان وآمریکا، دوطرف طی ۱۸ ماه برنامه‌ای برای ساخت رآکتورها و تامین منابع مالی آنها تنظیم می‌کنند. انتظار می رود اولین رآکتور در ۲۰۳۳ فعالیت خود را آغاز کند.

لهستان یک قرارداد برق اتمی ۱۸ میلیارد دلاری با آمریکا می بندد

 

به گزارش پول نیوز به نقل از اویل پرایس، آمریکا و لهستان یک قرارداد برق اتمی امضا کرده‌اند که احتمالاً ارزش آن به 18 میلیارد دلار می‌رسد. این کشور اروپای مرکزی به دنبال کاهش وابستگی خود به زغال سنگ و گاز طبیعی روسیه است.


این قرارداد هنوز نهایی نشده ولی فرصت خوبی است تا ورشو آمریکا را در میان رقبای اصلی‌اش در صحنه انرژی اتمی جهان مخصوصاً چین و روسیه انتخاب کند.

دن برویلت، وزیر انرژی آمریکا گفت:«امیدواریم تصمیم نهایی که توسط لهستان گرفته می‌شود، منجر به انتخاب فناوری آمریکا شود».

لهستان قصد دارد 6 رآکتور اتمی برای تکمیل واردات گاز خود بسازد. این کشور در حال حاضر گاز زیادی از روسیه وارد می‌کند ولی به خاطر کاهش روابط دوستانه بین دو کشور قصد دارد این واردات را به زودی و از 2022 کاهش دهد. لهستان در عوض گاز خط لوله نروژ و گاز طبیعی مایع آمریکا را وارد خواهد کرد.


ولی لهستان وابستگی زیادی به نیروگاه‌های برق با سوخت زغال سنگ هم دارد و این برخلاف آرزوهای اتحادیه اروپا برای صفر کردن تولید کربن تا 2050 است. تنها راه کاهش و حذف استفاده از زغال سنگ جایگزینی این انرژی ارزان با یک ظرفیت تولید برق قابل مقایسه با آن است.

طبق این قرارداد که در همین هفته بسته شده، دوطرف طی 18 ماه برنامه‌ای برای ساخت رآکتورها و تامین منابع مالی آنها تنظیم می‌کنند. انتظار می رود اولین رآکتور در 2033 فعالیت خود را آغاز کند. کل این برنامه 40 میلیارد دلار برای ورشو هزینه خواهد داشت که 18 میلیارد دلار آن صرف دریافت فناوری هسته ای از آمریکا می‌شود.

دولت لهستان قصد دارد بین 6 تا 9 گیگاوات ظرفیت هسته‌ای تا 2040 داشته باشد ولی در انرژی تجدیدپذیر هم سرمایه‌گذاری کرده و بین 8 تا 11 گیگاوات هم از ظرفیت باد برق به دست می‌آورد.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: