کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد:
کد خبر: ۳۴۰۸۵۵
۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
0
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان این که افزایش مصرف بنزین در کشور ارتباطی با حذف سهمیه بندی این سوخت ندارد، گفت: افزایش مصرف بنزین در روزهای اخیر به دو عامل اصلی افزایش سفرها در فصل تابستان و وجود خودروهای پر مصرف مربوط می‌شود.
به گزارش پول نیوز، علی خاکساری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس صنعت خودرو با اشاره به این‌که یک ارتباط کلی میان مصرف سوخت و تعداد خودروهای فعال در کشور وجود دارد، گفت: یک جریان طبیعی در بخش عرضه و تقاضای بنزین وجود دارد، وقتی سفرهای تابستانی و تعداد خودروهای فعال در کشور افزایش می‌یابد به همان میزان نیز به مصرف بنزین افزوده می‌شود.

وی افزود: به طور معمول هرساله در تابستان با افزایش سفر و مسافرت با خودروی شخصی، مصرف بنزین در کشور با افزایش چشمگیری رو‌به‌رو می‌شود و این تقاضا تا شهریورماه تداوم داشته و از مهرماه با کاهش سفرهای برون شهری، مصرف بنزین نیز کاهش خواهد یافت.

خاکساری با بیان این‌که مرتبط دانستن افزایش مصرف بنزین با حذف سهمیه بندی اشتباه بزرگی است، تصریح کرد: در مقطعی سهمیه بندی بنزین انجام شد، اما هدف، آن نبود که مردم نتوانند از تعطیلات استفاده کنند، در واقع هدف بهینه کردن مصرف سوخت بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در انتقاد از افرادی که افزایش مصرف بنزین را با حذف سهمیه بندی مرتبط می‌دانند، عنوان کرد: افرادی که بحث افزایش مصرف بنزین را با حذف سهمیه بندی مرتبط می‌دانند، به طور عجولانه‌ای مقوله سهمیه بندی را به مصرف نکردن ارتباط می‌دهند.

خاکساری با بیان این‌که بنابر آمارهای جهانی، مردم ایران دسترسی بسیار کمتری به خودروی شخصی دارند، تصریح کرد: متاسفانه 40 درصد خانواده‌های ایرانی دسترسی به خودروی شخصی ندارند که یکی از دلایل آن گران بودن و انحصاری بودن تولید خودرو است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در کشوری همچون آمریکا حدود 250 میلیون خودروی شخصی وجود دارد که این تعداد خودرو 170 تا 180 میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می‌کنند، در حالی که در ایران 15 میلیون خودرو وجود دارد و رقمی حدود 80 میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می‌کنیم، این موضوع نشان می‌دهد که مصرف بنزین در ایران نسبت به آمریکا کمتر است، اما به نظر خودروهای پرمصرف و انحصاری سبب افزایش مصرف هستند، نه موضوع حذف سهمیه بندی بنزین.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این‌که حمل و نقل عمومی به دلیل انحصاری بودن کمیت و کیفیت لازم را ندارد، عنوان کرد: در بسیاری از کشورها قیمت خودروی شخصی واقعی و استفاده از آن در سطح شهر پرهزینه است، در حالی که در ایران، خودرو با قیمت گران به مصرف کننده فروخته می‌شود، اما هزینه استفاده از آن نیز پایین است.
برچسب ها: مصرف ، سهمیه ، بنزین ، سفر ، سوخت ، خودرو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: