کد خبر: ۳۴۱۰۱۳
۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
0
معاون اسبق بانک مرکزی بیان کرد: امروز شاهد گسیل نقدینگی و هدایت آن توسط دولت به سمت بازار بورس هستیم. اعلام سود ۱۵ درصدی به سپرده‌های بانکی به معنای آن است که مردم در نظام بانکی سرمایه گذاری نکنند و یا سرمایه گذاری کمتری انجام دهند و این نقدینگی به سمت بازار سرمایه در جهت خرید سهام شرکت‌های دولتی در بورس هدایت شود.
 حیدر مستخدمین حسینی معاون اسبق بانک مرکزی
حیدر مستخدمین حسینی معاون اسبق بانک مرکزی در خصوص نرخ سود سپرده‌های بانکی به خبرنگار پول نیوز گفت: به اعتقاد بنده یک شاخص دیگر باید در ارزیابی قدرت تسهیلات دهی اضافه شود و آن رشد نقدینگی است، یعنی به صورت مطلق نمی‌شود که این دو نسبت را در نظر گرفت و تحلیل و نتیجه گیری کرد، پس باید میزان نقدینگی و افزایش آن به این معادله اضافه شود.

وی افزود: اگر نسبت تسهیلات در سال مبدا یک عدد و در امسال یک عدد دیگر است، می‌شود آن را با یکدیگر مقایسه کرد که مقایسه آن در تحلیل‌های کارکرد نظام بانکی و شرایط اقتصادی بسیار مهم است، اما اگر به این عامل میزان رشد نقدینگی هم لحاظ شود، می‌توان نتیجه بهتری گرفت.

مستخدمین حسینی اظهار کرد: نکته مهم در خصوص نسبت تسهیلات سپرده این است که در میزان تسهیلات سپرده ها، برخی از این نقدینگی‌هایی که در دو سال اخیر ایجاد شده، به سمت بازار سرمایه حرکت کرده است که در نتیجه میزان تسهیلات از یک رشد بالایی نسبت به تورم برخوردار نبوده است و این موضوع نشان دهنده این است که افزایش نقدینگی‌ها در جامعه و همچنین مقایسه آن با میزان تورم که در سال گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که در پایان سال ۴۱.۲ درصد بوده است، رشد تسهیلات و سپرده‌ها به این میزان در نظام بانکی قابل مشاهده نیست.

وی ابراز کرد: یک عامل دیگر هم در شاخص میزان تسهیلات سپرده‌ها حائز اهمیت است که چه میزان تسهیلات از تسهیلات داده شده به سپرد‌ها، جدید است و چقدر آن از محل fresh money یا همان پول جدیدی که در اقتصاد تولید و موجب ایجاد نقدینگی است. اتفاقی که از چند سال گذشته در نظام بانکی صورت گرفته این است که نظام بانکی سود تسهیلاتی که در سالیان قبل داده شده را دریافت و برای دوره‌های بعد تمدید می‌کند بنابراین مشخص نمی‌شود که چه میزان از اعطای تسهیلات از محل سپرده‌ها، مربوط به fresh money یا همان پول جدیدی که تولید شده و به آن تسهیلات داده شده است و چقدر از آن مربوط به تمدید در دوره‌های قبل بوده است.

مستخدمین حسینی خاطر نشان کرد: امروز شاهد گسیل نقدینگی و هدایت آن توسط دولت به سمت بازار بورس هستیم. اعلام سود ۱۵ درصدی به سپرده‌های بانکی به معنای آن است که مردم در نظام بانکی سرمایه گذاری نکنند و یا سرمایه گذاری کمتری انجام دهند و این نقدینگی به سمت بازار سرمایه در جهت خرید سهام شرکت‌های دولتی در بورس هدایت شود.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: