تاثیر انتخابات بر بازار داخلی ارز
کد خبر: ۳۴۱۲۵۲
۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
0
نرخ ارز در معاملات ابتدایی امروز متاثر از جو انتخابات آمریکا و احتمال پیروزی بایدن، کاهش محسوسی نسبت به آخرین معاملات روز چهارشنبه در بازار آزاد داشته است.
به گزارش پول نیوز، همزمان با شمارش آرا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بازار ارز ایران متزلزل است و هر لحظه جلو افتادن یکی از نامزدها مسیر آن را تغییر می‌دهد تاجایی که از ساعات میانی دیروز با افزایش آرای بایدن، دلار بلافاصله کمی عقب نشست. امروز نیز بازار ارز فعالیت خود را با احتمال برد بایدن آغاز کرده است. 
 
نرخ ارز در معاملات ابتدایی امروز کاهش محسوسی نسبت به آخرین معاملات روز چهارشنبه در بازار آزاد داشته است. دلار، صبح امروز با قیمت ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان و یورو با نرخ ۳۲ هزار و ۶۳۵ تومان فروخته شد. همچنین در بازار آزاد دلار و یورو به ترتیب ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان و ۳۲ هزار و ۴۸۵ تومان خریداری می‌شود.
 
برخی از کارشناس‌ها معتقدند نتیجه انتخابات بر روی قیمت دلار و طلا تاثیر گذار خواهد بود و برخی نیز اعتقاد بر این موضوع را دارند که قیمت دلار و ارز یک امر داخلی است و انتخابات امریکا بر این مهم اثر گذار نیست.
 
اکنون پرسش این است که بایدن یا ترامپ، پیروزی با کدام یک از ۲ نامزد است؟ مردم سناریو‌های مختلفی برای ارز با انتخاب هر یک از نامزد‌ها در نظر می‌گیرند. معامله‌گران بازار با فرض پیروزی هر یک از ۲ نامزد انتخابات، احتمالاتی برای آینده دلار و سکه پیش‌بینی کرده‌اند.

ظهر روز گذشته، بازار تقریبا برد ترامپ را پذیرفته بود. البته از یکسو ارز تاثیر پیروزی ترامپ را از روز دوشنبه پیش‌خور کرده بود و از سویی دیگر شمارش آرا هنوز ادامه داشت و کسی نمی‌توانست با قطعیت ترامپ را برنده اعلام کند. همین هم باعث شد معامله‌گران محتاط‌‌تر عمل کنند و در نهایت از سرعت و شدت افزایش نرخ کاسته شود.

اگرچه همچنان در بازار این باور وجود داشت که با اعلام پیروزی قطعی ترامپ، دلار به راحتی با گذر از مرز 30 هزار تومانی، رکوردهای تازه‌ای ثبت خواهد کرد.

میثم رادپور، کارشناس بازار ارز، در این باره گفت: «همان‌طور که انتظار می‌رفت با پیروزی بایدن نرخ‌ها کاهشی می شود اما با پیشی گرفتن ترامپ و در نهایت انتخاب او همان امیدی هم که می‌توانست موجب اندکی کاهش قیمت و تنفس بازار شود، گرفته می‌شود.

این‌طور در نظر گرفته می‌شد که شانس مذاکره با دموکرات‌ها بیشتر باشد. در پیش‌بینی‌ها همه بایدن را پیروز می‌دانستند حتی بازار چند روزی هم واکنش نشان داد و قیمت‌ها ریزشی شد اما با جلو افتادن ترامپ افق پیش روی معامله‌گران کمی تیره‌تر می‌شود».

حالا همه نگاه‌ها در سراسر جهان به صندوق‌های رأی دوخته شده است تا مشخص شود چهل‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا چه کسی است.

احتمال دارد با اعلام نتا‌یج جدید از انتخابات آمریکا، قیمت دلار و سکه در ساعات انتهایی روز دچار تغییرات جدی‌تری هم شود. ولی به‌نظر می‌رسد تا‌ زمانی که برنده انتخابات با احتمال بالای ۸۰ درصد مشخص نشود، فضای سردرگمی در بازار ارز و سکه ادامه خواهد یافت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: