April 2024 17 / چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۱۶۶۸
۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
0
اخیرا وزیر صمت درباره واردات کالا صحبت هایی داشت که البته مبهم بود. اما پیشنهادات مختلفی ما در زمینه واردات پیش از این داده بودیم که صحبت‌های وزیر در حقیقت بخش کمی از آن بود. ما نامه‌ای را صادر کردیم و به معاون رئیس‌جمهوری دادیم. همچنین یک سال است که در خصوص این موارد صحبت می‌شود.
پول نیوز - حوزه اختیارات وزیر صمت کاملا شفاف نیست و نمی‌داند چه کارهایی می‌تواند انجام دهد. هیچ کس نمی‌داند آیا در رابطه با حرفی که می‌زند بانک مرکزی همراهی می‌کند یا خیر؟ بنابراین صحبت هایی که صورت می‌گیرد فقط به صورت کلی است. مشخص نیست که خودرو می‌تواند جزو این گروه کالایی باشد یا خیر؟


مشخص نیست که این گروه‌های کالایی را اگر با فرآیند ارز با منشا خارجی و بیرونی بخواهیم وارد کنیم همین وزارت صمت ثبت سفارش می‌کند یا این کار چالش‌های دیگری دارد؟ احساس می‌کنم در خصوص آنچه که گفته می‌شود هنوز اشراف دقیقی بر آن وجود ندارد و فقط صحبت هایی شده است. به نوعی یک چشم‌انداز تصور شده و با توجه به این که دولت سال آینده تغییر می‌کند بنابراین وزیر صمت باید وارد فاز اجرایی شده باشد اما در عمل چنین نیست.

به نظر می‌رسد در مدتی که از دولت فعلی باقی مانده اتفاقی در زمینه آزادسازی واردات خودرو رخ نخواهد داد. دولت فعلی توانایی نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد و چابکی کافی وجود ندارد. ما نیازمند یک مدیر اجرایی هستیم که بتواند در مدت زمان باقی مانده کارها را به سرعت پیش ببرد اما این نوع صحبت‌ها و بیان چشم‌اندازها راه به جایی نخواهد برد.

در خصوص مصوبه ترخیص خودروها از گمرک نیز چنین شرایطی داشتیم. مدت زمان زیادی طول کشید تا همین تعداد خودرو ترخیص شود و فقط مصوبه‌ها تمدید می‌شد اما کاری از کار پیش نمی‌رفت. این اقدامات بیشتر فرآیند شعاری را طی می‌کند و فقط به نوعی مُسکن است. وقتی خبرها را می‌بینیم و می‌خوانیم فقط صحبت‌های خوب بدون پیگیری زده می‌شود و در نتیجه اعتماد اجتماعی از دست خواهد رفت.

در دولت بعدی نیز به نظر می‌رسد که اتفاق خاصی در زمینه واردات خودرو رخ نمی‌دهد. به دلیل این که کارها براساس منطق پیش نرفته بنابراین شرایط به همین روال ادامه خواهد داشت.

نویسنده: مهدی دادفر – دبیر انجمن واردکنندگان خودرو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: