April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۲۳۷۷
۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
0
طی چند ماه گذشته شاهد صحبت‌هایی از مجلس دولت در رابطه حمایت از نماد سهام‌های بزرگ بودیم، اما نت‌ها این امر رخ نداد بلکه این روز‌ها نماد بزرگ با کاهش چشمگیری مواجه شده اند.
حمایت دولت از نماد‌های خُرد بیشتر می‌شود
به گزارش پول نیوز، طی چند ماه اخیر مجلس و دولت صحبت‌هایی در رابطه با حمایت از سهام‌های بزرگ در بازار سرمابه کرده اند حال شاهد آن هستیم که سهام‌های بزرگ مانند فولاد، فملی، فارس و ... منفی شده اند.

این امر نشان دهنده آن است که مجلس و دولت نه تنها از بازار حمایت نکرده اند بلکه با دخالت‌های نا به جای خود سبب بی اعتمادی سهامداران و آسیب رساندن به بدنه بازار سرمایه نیز شده اند، به گونه‌ای که امروز شاهد بودیم شاخص کل بر خلاف شاخص هم وزن منفی بود و با اُفت ۱۸ هزار واحدی مواجه شد.

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در رابطه با منفی شدن نماد‌های بزرگ برخلاف نماد‌های کوچک، اظهار کرد: دولت و مجلس بر خلاف صحبت‌هایی که در رابطه با حمایت‌های از نماد‌های بزرگ کرده برخلاف آن عمل کرده به گونه‌ای که به همین منظور می‌توان به تصمیماتی که در کمیسیون صنایع معادن مجلس در رابطه با صنایع فلزی گرفته شده اشاره کرد.

قیمت گذاری صنایع کوچک شفاف‌تر شد

او بیان کرد: اکنون سهامداران خرد منطقی‌تر عمل می‌کنند به گونه‌ای که صنایع نسبتا صادرات محور را رها کرده اند و به سمت صنایع کوچک متمایل شده اند به علت آنکه قیمت سازی در این سهام‌ها شفاف‌تر و راحت‌تر است.

وحید شقاقی کارشناس بازار سرمایه در باره علت مثبت شدن شاخص هم وزن، گفت: طی یک هفته اخیر شاهد آن بودیم که ارزش معاملات و حجم معاملات به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده، در اصل می‌توان گفت که این عامل تا حدودی توانسته بر شاخص هم وزن نیز تاثیر بگذارد.

او افزود: یکی از مهم‌ترین عامل‌هایی که این روز‌ها سبب مثبت شدن شاخص هم وزن شده اُفت قیمتی بود که این نماد‌ها در دو ماه گذشته تجربه کردند و در حال حاضر به دلیل کاهش قیمتشان نسبت به سهام‌های بزرگ جذابیت بیشتری پیدا کردند.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به طور طبیعی می‌توان گفت بحث‌های مختلفی که در دولت و مجلس در رابطه با سهام‌های بزرگ اعم از فلزات گرفته شده توانسته تا حدودی بر شاخص کل تاثیر بگذارد و آن را منفی کند.

در انتها باید گفت دولت و مجلس بهتر در عوض دخالت و حمایت‌های نا به جا با ساماندهی‌های معقول و تصویب قوانین منطقی اعتماد از دست رفته سهامداران را بازگردانند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: