April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۲۶۹۹
۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
0
کارشناس حوزه خودرو عنوان کرد: اگر این پیش بینی ها درست از آب در بیاید قیمت پراید به نرخ کارخانه نزدیک خواهد شد.
به گزارش پول نیوز، حسن کریمی سنجری، کارشناس حوزه خودرو در خصوص وضعیت قیمت ها و پیش بینی آن برای آینده گفت: پیش بینی می شود که تورم انتظاری کشور رو به پایین باشد چرا که تا حدودی خوشبینی به جامعه تزریق شده است.بنابراین خریداران خودرو که متقاضی هستند دست نگه داشته اند. با توجه به بحث انتخابات آمریکا مزیت های سفته بازی در بازار خودرو کمتر شد. یکی از مواردی که افزایش قیمت ها در بازار خودرو دامن می زد همین موضوع بود. همه این موارد باعث شده که تقاضا از بازار خودرو خارج شود و دلالی و سفته بازی سودمند نباشد.
همه فروشنده خودرو شدند

وی ادامه داد: در گذشته افراد خودروها را نگه می داشتند تا با قیمت بالاتر بفروشند چرا که هم از یک طرف عرضه کم بود و از طرف دیگر تورم رو به افزایش بود. در نتیجه نگه داشتن خودرو سودآور بود و طبیعی است که قیمت کاهش پیدا کند. همه در حال حاضر بیشتر از این که خریدار خودرو باشند تبدیل به فروشنده شده اند.

این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که قیمت ها تا پایان سال به کدام سمت می رود؟ به گسترش نیوز گفت: یک سری موارد مربوط به محتوا و المان های بنیادین در اقتصاد کشور است. در این رابطه از جمله افزایش درآمدها و رشد اقتصادی کشور تغییری نداشتیم و در چند ماه آینده هم در این خصوص اتفاقی نمی افتد. اما از یک طرف شرایط عمومی کشور آسیب پذیر بود و هر شایعه ای باعث ایجاد حباب در قیمت ها می شد. پیشبینی می کنم اگر اتفاقی منفی در سیاست نیفتد و انتقال قدرت در آمریکا راحت صورت گیرد حباب قیمت خودرو از بین می رود. بنابراین احتمال ریزش دوباره قیمت خودرو وجود دارد و حتی احتمال ایجاد حباب منفی در قیمت ها هست.

سنجری در خصوص قیمت پراید در بازار گفت: اگر این پیش بینی ها درست از آب در بیاید قیمت پراید به نرخ کارخانه نزدیک خواهد شد. شاید قیمت پراید به اعدادی مانند ۶۰ الی ۷۰ میلیون تومان نزدیک شود. بخشی از قیمت خودرو بازار ناشی از حباب و بخشی نیز مربوط به نرخ ارز و دلالی ها است. همه این موارد به شرط این است که اتفاق خاصی در سیاست و اقتصاد رخ ندهد.

واردات خودرو در قبال صادرات نفت‌خام بیشتر به نفع دولت تا بازار خودرو
این فعال صنعت خودرو کشور در ادامه در رابطه با بحث واردات خودرو در ازای صادرات آن، صادرات قطعه یا نفت خام، تصریح کرد: اگر آنقدر توان داشته باشیم که خودرو و قطعه صادر کنیم، این موضوع یک مزیت به حساب خواهد آمد و طبیعتا خواهد توانست باز هم تعادلی برای بازار ایجاد کند. اما طرح صادرات نفت‌ خام برای خود بنده جالب است و در حقیقت بحث تهاتر فروش نفت در ازای واردات خودرو، به نوعی کمک به فروش نفت خواهد بود؛ نه کمک برای تعادل‌بخشی به بازار خودرو. تصمیمی است که اکنون دولت باتوجه به افزایش موجودی نفت خام کشور و از سوی دیگر کاهش درآمدهای ارزی اتخاذ کرده است. بنابراین تهاتر  واردات خودرو در مقابل فروش نفت خام، به نظر می‌رسد تصمیمی باشد که در شرایط فعلی اتخاذ شده و به نتیجه رسیده است و در رابطه آن معتقد نیستم که با تاخیر انجام شده است؛ اما در رابطه با وارات خودرو در مقابل ارز با منشاء خارجی معتقدیم که بهتر بود، زودتر اتفاق می‌افتاد.       
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: