April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۲۹۶۳
۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
0
افزایش سرمایه از چهار طریق صورت می‌گیرد؛ از محل سود انباشته، مطالبات سهامداران و آورده نقدی، تجدید ارزیابی دارایی‌ها و صرف سهام. افزایش سرمایه از محل صرف سهام هم‌چون سایر موارد بیان شده شناخته نشده و شرکت‌ها کمتر از آن استفاده می‌کنند.
افزایش سرمایه از محل صرف سهام یعنی چه؟
به گزارش پول نیوز، به مابه‌التفاوت ارزش اسمی و وجوه دریافتی مازاد بابت فروش سهام جدید، صرف سهام گفته می‌شود. یعنی مبلغ مازاد ارزش بازار – ارزشی که سهم در حال حاضر با آن معامله می‌شود- نسبت به ارزش اسمی، صرف سهام نامیده می‌شود.

صرف سهام با همین عنوان در حساب حقوق صاحبان سهام در ترازنامه شرکت‌ها لحاظ شده و ماهیت آن بستانکار است. با توجه به اینکه صرف سهام از محل افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید به قیمتی بیش از قیمت اسمی به دست می‌آید، جزء منابع تامین مالی شرکت به شمار می‌رود.

شرکت می‌تواند صرف سهام را به اندوخته منتقل کند.

شرکت می‌تواند صرف سهام را بین سهامداران قبلی تقسیم کند.

شرکت می‌تواند صرف سهام را به صورت سهام جدید به سهامداران قبلی اختصاص دهد.

توزیع سهام جدید بین سهامداران قبلی، جذاب‌ترین مصرف صرف سهام

در روش توزیع سهام جدید بین سهامداران قبلی، سهام جدید به قیمت اسمی منتشر و به سهامداران قبلی داده خواهد شد. افزایش سرمایه به این روش همانند افزایش سرمایه از محل اندوخته، تجدیدارزیابی و سود انباشته به شکل سهام جایزه به پرتفوی سهامداران قبلی اضافه می‌شود.

افزایش سرمایه از محل صرف سهام با ذکر یک مثال

فرض می‌کنیم شرکتی ۱۰ میلیارد تومان سرمایه دارد و تعداد برگه‌ها سهم آن ۱۰۰ میلیون است. هر سهم این شرکت در بازار ارزشی برابر ۹۰۰ تومان دارد. این شرکت برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از طریق صرف سهام دارد. مبلغ مورد نیاز برای افزایش سرمای ۱۰ میلیارد تومان است که معادل ۱۰۰میلیون برگه سهم جدید می‌شود. اگر فرض کنیم شرکت سهام جدید را به مبلغ ۵۰۰ تومان پذیره‌نویسی کند، با فروش ۲۰ میلیون برگه مبلغ مورد نیاز برای افزایش سرمایه تامین شده و شرکت مابقی سهام جدید را – که معادل ۸۰ میلیون برگه است- بین سهامداران قبلی تقسیم می‌کند.

مزیت‌های افزایش سرمایه از محل صرف سهام چیست؟

با توجه به این‌که این شیوه افزایش سرمایه منابع قابل‌توجهی را در اختیار شرکت قرار می‌دهد، موجب رشد سودآوری و افزایش EPS شرکت می‌شود که این امر سبب غنی شدن قیمت سهم و افزایش آن و کاهش ریسک سهم در بازار می‌گردد.

مهم‌ترین مزیت این بحث در افزایش سرمایه، بکارگیری آن در ساختار مالی شرکت است. شرکت‌هایی که نیاز به اصلاح ساختار سرمایه دارند و از طرف دیگر نیازمند منابع سنگین مالی برای دستیابی به طرح‌های توسعه‌ای خود هستند، این نوع افزایش سرمایه برایشان بسیار کارآمد است.

افزایش سرمایه با صرف، یک منبع مالی باثبات و بدون سررسید معلوم، تلقی می‌شود که شرکت دغدغه بازپرداخت آن را ندارد. درنتیجه ریسک عدم توان پرداخت بدهی را کاهش داده و سبب افزایش اعتبار شرکت در بازار می‌شود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: