April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۲۹۷۸
۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
0
یک کارشناس سیستم بانکی بیان کرد: خیلی تفاوتی ندارد که بانک مرکزی یا دولت دنبال تاسیس بانک توسعه باشند، چون این بانک‌ها در گذشته با نام‌های دیگری وجود داشت و فقط با تاسیس این بانک‌ها دولت را بزرگتر و کارمندسالاری را گسترش می‌دهند، ضمن اینکه بخش خصوصی نیز محدود خواهد شد.
تولیدی//// منتشر نشود//// تاثیر تاسیس بانک توسعه جمهوری اسلامی در نظام اقتصادی چیست؟
به گزارش پول نیوز، عبدالحمید انصاری کارشناس مسائل اقتصادی و بانکی درباره تاسیس بانک توسعه جمهوری اسلامی گفت: در همه دنیا بانک‌های توسعه‌ای وجود دارند و عمدتا سرمایه آن بانک‌ها را هم حکومت‌ها می‌پردازند. این بانک‌ها دنبال سودآوری نیستند و عمده کار آنها، ایجاد زیرساخت‌ها و کمک به توسعه اقتصادی و صنعتی در آن کشور است.

وی افزود: در کشور ما بانک‌های توسعه‌ای بسیاری وجود دارد چه به نام بانک توسعه صادرات و چه بانک‌های دیگری که اگرچه نامشان توسعه نیست، ولی بانک‌های تخصصی هستند و به نوعی به توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: ممکن است بانک‌های توسعه به راحتی در اقتصاد کشور نقش نداشته باشند، اما در بخش کمی از آن موثر هستند. بانک‌های تخصصی ما در حوزه‌های مختلف مانند بانک مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن فعالیت دارند. این بانک‌ها تاسیس شدند تا بتوانند به آن حوزه کمک و در آن فعالیت کنند.
 

بیشتر بخوانید: نظارت پررنگ بانک مرکزی بر تزارنامه بانک‌ها

انصاری در ادامه بیان کرد: خیلی تفاوتی ندارد که بانک مرکزی یا دولت دنبال تاسیس بانک توسعه باشند، چون این بانک‌ها در گذشته با نام‌های دیگری وجود داشت و فقط با تاسیس این بانک‌ها دولت را بزرگتر و کارمندسالاری را گسترش می‌دهند، ضمن اینکه بخش خصوصی نیز محدود خواهد شد.

وی گفت: فعالیت بسیاری از این بانک‌های تخصصی توسعه‌ای به چندین دهه قبل برمی‌گردد به طور مثال بانک مسکن اساسا برای توسعه بخش مسکن تاسیس شد و شروع به فعالیت کرد و امروز هم این مهم بر این عهده این بانک است.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده در شرایط فعلی نیازی به تاسیس بانک جدیدی به نام بانک توسعه جمهوری اسلامی نیست. اگر با همین شرایط چند بانک را با هم ادغام کنند و در آخر یک بانک تاسیس شود که همان اهداف بانک توسعه جمهوری اسلامی را پیش ببرد منفعت بیشتری برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

انصاری با بیان اینکه دولت در شرایط فعلی نباید به فکر تاسیس بانک جدیدی باشد، عنوان کرد: در شرایط فعلی تاسیس بانک توسعه جمهوری اسلامی، اثرات منفی در اقتصاد می‌گذارد و باعث کسری شدید بودجه دولت می‌شود. دولت می‌تواند با ادغام چند بانک با هم، همین کار بانک توسعه جمهوری اسلامی را انجام دهد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: