کد خبر: ۳۴۳۱۴۷
۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
0
عراق برای کاهش کسری بودجه دولت خود یک قرارداد نفتی چند میلیارد دلاری برای فروش ۵ ساله ۴ میلیون بشکه نفت با چین می‌بندد و پول یک سال فروش این نفت را پیشتر دریافت می‌کند.

عراق برای جبران کسری بودجه قرار داد چند میلیارد دلاری با چین می بندد

 

به گزارش پول نیوز به نقل از بلومبرگ، عراق در آستانه امضای یک قرارداد چندمیلیارد دلاری با شرکت نفت ژنهوای چین است. طبق این قرارداد، عراق پول فروش بلندمدت نفت به چین را به‌صورت پیش پرداخت دریافت می‌کند؛ بنابراین راه نجاتی برای دولت این کشور خواهد بود.


این جدیدترین مثال از اقدامات چین از طریق شرکت‌های تجارت دولتی و بانک‌ها در وام‌دهی به تولیدکنندگانی مثل آنگولا، ونزوئلا و اکوادور است که با مشکل مالی مواجه هستند. بازپرداخت این وام‌ها به‌جای پول نقد به‌صورت بشکه‌های نفت بوده است. سقوط تقاضا برای نفت و قیمت آن بر بودجه عراق تأثیر گذاشته و دولت این کشور برای پرداخت دستمزد حقوق بگیران خود با مشکل مواجه است.

طبق گفته منابع آگاه، شرکت بازرگانی نفت عراق (سومو) شرکت ژینهوای چین را انتخاب کرده است. کابینه عراق هنوز این قرارداد را تأیید نکرده ولی سخنگوی کابینه عراق در روز سه‌شنبه گفت پیشنهادها در حال بررسی است و برای تأیید نهایی به دسته نخست‌وزیر می‌رسد.

طبق نامه‌ای که سومو در ماه گذشته برای تاجران نفت فرستاده، شرکت برنده 4میلیون بشکه نفت عراق را که برابر با 130هزار بشکه در روز است، خریداری می‌کند و هزینه یک‌سال آن را پیشتر می‌پردازد که با قیمت فعلی نفت برابر با بیش از 2میلیارد دلار می‌شود؛ این قرارداد کلا 5 ساله است ولی پیش پرداخت آن تنها برای یک سال صورت می‌گیرد.

این قرارداد مورد استقبال گسترده صنایع برجسته تجارت نفت دنیا قرار گرفته است. مهلت ثبت‌نام برای این قرارداد تمدید شده است تا شرکت‌های بیشتری بتوانند در آن حضور داشته باشند.

تمام تولیدکنندگان بزرگ نفت در سال جاری میلادی از سقوط قیمت نفت به‌خاطر ویروس کرونا آسیب دیده‌اند؛ ولی عراق در شرایط بدتری قرار دارد چون بیشتر درآمد دولت آن از فروش نفت خام است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده تولید ناخالص داخلی عراق 12درصد در سال جاری میلادی کاهش یابد که بیشتر از سایر کشورهای عضو اوپک است.

دولت عراق برای پرداخت حقوق معلمان و کارمندان با مشکل مواجه است که همین امر باعث اعتراضات خیابانی در ماه‌های اخیر شده است.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: