کد خبر: ۳۴۳۳۷۶
۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
0
وزیر جهاد کشاورزی: در بذر سبزی و صیفی دچار غفلت تاریخی شدیم اما به زودی در کشور اتفاقات بزرگی می‌افتد و تا پایان ۱۴۰۰ در تولید بذر سبزی و صیفی خودکفا می‌شویم.

تا پایان 1400 در تولید بذر سبزی و صیفی به خودکفایی خواهیم رسید

 

به گزارش پول نیوز،  کاظم خاوازی در مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی گفت: کشور بیش از ۹۵ درصد در تولید بذر خود اتکایی دارد و بخشی از صدماتی که تاکنون خورده است به دلیل واردات بدون مشورت با محققان بوده است.

وی اضافه کرد:در بذر سبزی و صیفی دچار غفلت تاریخی شدیم اما به زودی در کشور اتفاقات بزرگی می‌افتد و تا پایان ۱۴۰۰ در تولید بذر سبزی و صیفی خودکفا می‌شویم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی از ضعف‌هایی که داریم این است که از اتفاقات سطح مزرعه دور هستیم. تعداد اندکی از پژوهشگران در واحدهای تولیدی حضور دارند و ما نباید آنها را مجبور کنیم که در یک دایره مشخص فعالیت کنند. بلکه باید دست پژوهشگران را باز بگذاریم و محقق نباید محدودیتی داشته باشد و آن چیزی که به عنوان دستاورد های خوب از آن یاد می‌کنیم ارتباط پژوهشگر با واحدهای تولیدی و یا حضور آنها در این واحدها است.

وی با بیان اینکه روش های ما بسیار قدیمی است: گفت بخشی از یافته هایی که در حال حاضر داریم به دلیل آزاد گذاشتن محقق است. پژوهشگران خلاق و زرنگ داریم که در دستورالعمل‌های ما جا نمی گیرند. بایستی برای آنها فضایی ایجاد کنیم که خلاقیت آنها شکوفا شود. همچنین آزمایشگاه های تحقیقاتی صرفاً برای ما نیست بلکه بایستی فارغ التحصیلان خوب و باهوش که آزمایشگاه و امکانات ندارند نیز در این آزمایشگاه ها مشغول به کار شوند. بایستی روش های قدیمی را دور بریزیم و روش‌های جدیدی برای رفع گرفتاری ها فراهم کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به نفوذ یافته‌ها و پژوهش‌ها اشاره کرد و گفت: پژوهش های بسیار خوبی وجود دارد که به عرصه وارد نمی شود باید شرایطی فراهم شود که این پژوهش‌ها به دست بهره‌برداران برسد. در شرایطی که تحریم شده ایم و ارز نهاده های اصلی کشاورزی نیمایی شده است پژوهشگران می‌توانند به ما راهکار دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: سرعت سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در بخش هوشمندسازی از بخش خصوصی کمتر است. انتظار است که این سازمان با بخش خصوصی وارد کار شود و ایده‌های نوین به جامعه تزریق کنند.

خاوازی همچنین به سیستم جامع اطلاعات یکپارچه بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: حدود یک سال است که پیگیر سیستم جامع اطلاعات یکپارچه هستیم اما از اینکه کِشتی بدون اطلاع ما انجام می‌شود یا در منطقه ای سرمازدگی رخ می دهد و یا به طور کل اطلاعات دقیق به ما نمی رسد بخش کشاورزی صدمه می بیند. بنابراین این سیستم بایستی در دستورکار سازمان تحقیقات باشد و دقیقاً به سیاست‌گذار گفته شود که در ماه‌های آینده چه اتفاقاتی برای بخش کشاورزی خواهد کرد و به طور کل واردات، صادرات، تعرفه های گمرکی همه و همه باید به هم متصل شوند و سازمان تحقیقات بایستی برای آن نسخه دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: