پول نیوز عملکرد بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت را بررسی کرد؛
کد خبر: ۳۴۴۱۸۸
۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
0
شاخص بورس در جریان دادوستد‌های آخرین روز از هفته بیش از ۱۳ هزار واحد افت کرد.
از دست دادن  کانال ۱.۴ درصدی شاخص بورس
به گزارش پول نیوز، شاخص کل بورس در پایان معاملات روز شنبه ۶ دی ۹۹ با ۲۴ هزار و ۳۳۵ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۴۲۳ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن با ۵۰۳۸ واحد افزایش رقم ۴۷۳ هزار و ۵۴۶ واحد را ثبت کرد. معامله گران این بازار دو میلیون معامله به ارزش ۱۲۳ هزار و ۵۹۸ میلیارد ریال انجام دادند. صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پالایش نفت اصفهان نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند. در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس هم با ۶۹ واحد کاهش رقم ۲۰ هزار و ۷۳ واحد را ثبت کرد. در این بازار یک میلیون معامله انجام شد که ۶۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال ارزش داشت. بیمه پاسارگاد، فولاد هرمزگان جنوب، سرمایه گذاری صبا تامین، پتروشیمی مارون و سهامی ذوب آهن اصفهان نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل سنگ آهن گوهر زمین و پلیمر آریاساسول نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

روز پس از آن نیز با ۴۵۱۶ واحد کاهش رقم یک میلیون و ۴۱۹ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۱۲۸۲ واحد کاهش یافت و به رقم ۴۷۲ هزار و ۱۴۱ واحد رسید. معامله گران دو میلیون معامله به ارزش ۱۲۸ هزار و ۳۶۴ میلیارد ریال انجام دادند. سرمایه گذاری تامین اجتماعی، سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین و پتروشیمی نوری نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل بانک پارسیان، ایران خودرو، گروه مپنا و پالایش نفت بندرعباس نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند. نماد‌های پربیننده این بازار هم از سرمایه گذاری تامین اجتماعی، گروه دارویی برکت، پالایش نفت اصفهان، ایران خودرو، لیزینگ پارسیان، سایپا و سرمایه گذاری سیمان تامین تشکیل شده است. شاخص کل فرابورس هم با ۶۳ واحد کاهش رقم ۲۰ هزار و ۱۰ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۹۵۲ هزار معامله به ارزش ۷۰ هزار و ۴۷۳ میلیارد ریال انجام دادند. صنعتی مینو، پتروشیمی زاگرس، بانک دی و سهامی ذوب آهن اصفهان نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل بیمه پاسارگاد، پتروشیمی تندگویان و مدیریت انرژی امید تابان‌پور نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

شاخص کل بورس در معاملات روز دوشنبه ۸ دی ۹۹ با ۱۸ هزار و ۱۲۷ واحد افزایش رقم یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد را ثبت کرد. این در حالی است که شاخص کل با معیار هم وزن با ۳۰۱۰ واحد کاهش به رقم ۴۶۹ هزار و ۱۲۵ واحد رسید. معامله گران یک میلیون معامله به ارزش ۱۱۲ هزار و ۸۶۱ میلیارد ریال انجام دادند. صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین، معدنی و صنعتی گلگهر، معدنی و صنعتی چادرملو، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند و سرمایه گذاری تامین اجتماعی، ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان، سایپا، سرمایه گذاری سیمان تامین، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و تامین سرمایه امین نماد‌های پربیننده این بازار بودند. شاخص کل فرابورس هم با ۶۴ واحد افزایش رقم ۲۰ هزار و ۶۸ واحد را ثبت کرد. معامله گران این بازار ۷۹۱ هزار معامله به ارزش ۵۵ هزار و ۱۷۹ میلیارد ریال انجام دادند. سنگ آهن گوهرزمین، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، فولاد هرمزگان جنوب و پتروشیمی تندگویان نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل صنعتی مینو، بانک دی و پلیمر آریاساسول نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی را روی بازار گذاشتند. لیست نماد‌های پربیننده این بازار از سرمایه گذاری مالی سپهرصادرات، برق و انرژی پیوندگستر پارس، صنایع جنوب خزر کاسپین، کشاورزی و دامپروری ملاردشیر، توسعه مسیر برق گیلان، سرمایه گذاری پویا و کشت و صنعت دشت خرم‌دره تشکیل شده است.

شاخص بورس و اوراق بهادار تهران در معاملات روز پس از آن ۲۵ هزار و ۱۶۹ واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۴۱۲ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۳۶۵۷ واحد پایین آمد و در رقم ۴۶۵ هزار و ۴۸۲ واحد ایستاد. در معاملات فملی، شستا، فارس، فولاد و خودرو نماد‌های قرمزرنگ تأثیرگذار بر شاخص بودند که بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند. ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۲۰ هزار و ۲۵۳ میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به روز گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است. در پایان معاملات، ارزش صف‌های خرید ۱۲۲۴ میلیارد تومان شد که نسبت به روز دوشنبه کاهش ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ارزش صف‌های فروش ۳۶ درصد کاهش یافت و به رقم ۱۱۱۰ میلیارد تومان رسید. در پایان معاملات شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (وکبهمن) با صف خرید ۱۱۸ میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از چخزر، شرکت دارویی برکت (برکت) و سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان (وآذر) بیشترین صف خرید را داشتند. بیشترین صف فروش نیز برای دومین روز متوالی به نماد بوعلی (شرکت پتروشیمی بوعلی سینا) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۳۳۲ میلیارد تومانی داشت. پس از بوعلی، پتروشیمی ارومیه (شاروم) و بیزینگ پارسیان (ولپارس) بیشترین صف فروش را داشتند. در بورس شرکت‌های کربن ایران (شکربن)، سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان (با نماد معاملاتی وآذر) و ایران تایر (پتایر) با رشد ۵ درصدی بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت)، صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر)، اوراق مشارکت دولتی، اشاد ۲، اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، تملی ۸۰۳ و تملی ۸۰۶ بیشترین افزایش قیمت را داشتند. در معاملات فملی، شستا، فارس، فولاد و خودرو نماد‌های قرمزرنگ تأثیرگذار بر شاخص بودند که بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

شاخص بورس در پایان معاملات هفته با افت بیش از ۵ هزار واحدی همراه بود و به رقم یک میلیون و ۴۰۶ هزار واحد رسید. اما شاخص کل هم وزن عملکرد بهتری داشت و با ۱۲۲ واحد رشد به عدد ۴۶۵ هزار و ۵۵۷ هزار واحدی رسید نماد‌های برکت، ثتوسا، خزر، چکاوه، خفنر، خکمک و دیران بیشترین تقاضا را در بازار دارند. نماد‌های کاما، شستا، شپنا، خودرو، کچاد، بتایر و سیتا پر تراکنش‌های بازار بودند و نماد‌های شستا، کچاد، کگل، شپنا، شتران، شبندر و فملی بیش‌ترین تاثیر را بر روند حرکت شاخص گذاشته‌اند. در معاملات فرابورس نیز شاخص کل بیش از ۱۰۴ واحد افت داشت و به رقم ۱۹ هزا و ۸۷۱ واحدی رسید. نماد‌های بپیوند، چخزر، وسپهر، زملارد، کوثر، بگیلان و زدشت از پر تراکنش‌های بازار بودند.

با افت و خیز‌های این هفته بازار بورس، باید دید در هفته آینده چه سرنوشتی در انتظار سهامداران است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: