به گزارش پول نیوز، بابک کرباسی، تولیدکننده و کارشناس بازیهای رایانهای و مجید زورمند، مشاور سرمایه گذاری حوزه کسب و کارهای نوآورانه، درباره موضوع
اقتصاد هوشمند راه میانبر جهش تولید، به سوالات زیر پاسخ دادند:
آیا استارت آپها که حرف اول را در اقتصاد هوشمند میزنند شامل کسب و کارهای خاصی هستند؟
زورمند: عموم مردم با واژه استارت آپ آشنایی کامل ندارند و آن را یک کسب و کار خیلی ویژه تصور میکنند. در واقع هر کسب و کاری که بتواند با تکنولوژی و نوآوری سه خاصیت مهم را ایجاد کند یک استارت آپ است. نخست اینکه آن کار به مکان خاصی وابسته نباشد، در مدت زمان کوتاهی گسترش پیدا کند و به سرعت مانند تاکسیهای اینترنتی کل کشور را پوشش دهد و مورد آخر این که باید بتواند با یک سرمایه اندک هم کار خود را آغاز کند و در ادامه روند فعالیت خود به دنبال توسعه باشند؛ بنابراین ما هر کسب و کاری که داریم میتوانیم با هوشمندی و به کار گیری تکنولوژی تغییراتی در آن ایجاد کنیم که سود بیشتری به دست آوریم.
وضعیت تولیدات داخلی در حوزه اقتصاد هوشمند چگونه است؟
کرباسی: حدود ۳۰هزار توسعه دهنده اپلیکیشن و بازی در کشور وجود دارند که در سال ۹۸ نزدیک به ۱۳۰ هزار اپلیکیشن و بازی برای
بازار داخلی و بین المللی تولید کرده اند. در کنار تولید داخل، صدها میلیون بازی و نرم افزار خارجی تولید میشود که کاربران ایرانی آنها را هم میبینند.
ایران به دلیل تحریم و رخدادهایی که از گذشته بوده است، جز معدود کشورهایی در دنیاست که دارای مرز دیجیتال است، از این رو یک دیوار خارجی وجود دارد. همچنین یک دیوار داخلی هم وجود دارد که قرار بود به خاطر پیشگیری از واردات بی حساب و کتاب ایجاد شود، اما این قانون بد اجرا شده به طوری که خارج شدن هم دچار مشکل شده است. تولیدکنندگان داخلی در سال گذشته نزدیک به ۲۵ میلیون تراکنش مالی موفق داشته اند، این موفقیت نشان میدهد اگر تولیدات ایرانی وارد بازار بین المللی شود اقتصاد هوشمند و درآمد ارزی ایجاد میکند و زمینه جهش تولید را فراهم میکند.
جایگاه خانواده در اقتصاد هوشمند چیست؟
زورمند: خانوادهها رکن اصلی این نوع اقتصاد هستند چرا که اعضای هر خانواده همان مشتریان کالا و خدمات ارائه شده توسط استارت آپها هستند. در واقع هر خدمتی که ایجاد میشود یا هر پلت فرمی که طراحی و در بستر وب یا شبکههای اجتماعی عرضه میشود برای ارائه به یک مشتری تهیه میشود. آنچه که اهمیت دارد این است که رابطه میان مشتری و کسب و کار جدید باید دو سویه یا برد برد باشد یعنی هم استارت آپها سود ببرند و هم خانواده ها.
چرا سرمایه گذاران وارد حوزه استارت آپها و تولیدات هوشمند نمیشوند؟
کرباسی: نگاه سرمایه گذاران در ایران به شدت سنتی است و توانایی حضور در این نوع کسب و کارها چه به عنوان شتاب دهند چه تامین کننده مالی را ندارند. از سوی دیگر در حوزه نوآورانه و فعالیتهای مبتنی بر آی تی، گردش اقتصادی اهمیت ویژهای دارد؛ یعنی یک
سرمایه گذار مانند مجموعههای هولدینگ که به ستادها و بنیادهای حاکمیتی متصل هستند هر چقدر هم پول داشته باشند بالاخره در یک روز تمام میشود. به همین دلیل لازم است بخش خصوصی وارد این کار شود تا سرمایهها همواره در گردش باشند.