April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۴۵۴۶
۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
0
در حالی ثبت‌نام مرحله جدید طرح ملی مسکن آغاز شده که تورم مصالح ساختمانی یک چالش اساسی برای متقاضیان طرح مذکور خواهد بود.

مرحله جدید ثبت‌نام طرح ملی مسکن در ۲۲ استان از ساعت ۱۰ صبح دیروز آغاز شده است و تا یک ماه ادامه خواهد داشت. طرح ملی مسکن برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طی ۲ سال برنامه‌ریزی شده است که البته در خوشبینانه‌ترین حالت با یک سال تأخیر نسبت به برنامه وزارت راه و شهرسازی به اتمام خواهد رسید.

زمین مورد نیاز این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی در حال تأمین است و در این بخش مانع چندانی پیشِ‌روی طرح ملی مسکن نیست اما هزینه ساخت واحدهای این طرح مسئله‌ای است که به‌خصوص طی ماه‌های اخیر به چالشی مهم برای زمان اتمام آن تبدیل خواهد شد.

در یکی از استان های کشور طبق بررسی های صورت گرفته در حال حاضر دلالان هر تن سیمان را با قیمتی بالغ بر 380 هزار تومان در اختیار مردم و مغازه داران مصالح ساختمانی قرار می دهند، به‌طوری که هر تن سیمان برای دلالان حدود 40 هزار تومان سود دارد. 

اگرچه قیمت سیمان در ماه های گذشته حدود 284 هزار تومان بود اما مجددا با بهانه های مختلف قیمت این محصول 30 درصد افزایش پیدا کرد.

آذرماه سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام میانگین قیمت ۳.۵ تا ۴ میلیون تومانی یک مترمربع زمین در طرح ملی مسکن گفته بود: متقاضیان باید طی ۱۲ سال ۱۲۰ میلیون تومان برای زمین پرداخت کنند.

محمود محمودزاده با بیان این‌که در طرح ملی مسکن زمین‌های گران‌قیمت با شرایط خاص به‌صورت مشارکتی با سازندگان ساخته می‌شود، افزود: در شهرهای استان تهران میانگین یک مترمربع زمین ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان است. برای آپارتمان‌های پرتراکم با مساحت ۳۸ تا ۴۳ مترمربع در شهرهای استان تهران قیمت زمین ۱۲۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود که متقاضیان باید این مبلغ را در اقساط ۱۲ساله پرداخت کنند.

وی با بیان این‌که قیمت تمام‌شده ساخت نیز محاسبه و اطلاع‌رسانی خواهد شد، اضافه کرد: متقاضیان باید آورده‌ای بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان داشته باشند و پرداخت اقساط واحدهای مسکونی توسط متقاضیان بعد از تحویل واحد، آغاز می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه میانگین مساحت واحدهای مسکونی طرح ملی مسکن را ۷۵ مترمربع اعلام کرد و گفت: هزینه ساخت هر مترمربع از واحدهای این طرح یک تا ۲.۵ میلیون تومان به‌صورت ناخالص بر اساس قیمت‌های امروز خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

رشد 35 درصدی پرداخت وام ساخت مسکن

دولت در اجرای طرح ملی مسکن موفق نبود

همان‌گونه معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی به‌طور تلویحی از افزایش هزینه ساخت واحدهای طرح ملی مسکن در آینده نزدیک اشاره کرده است،‌ به‌دلیل تورم مصالح ساختمانی امکان ساخت واحدهای طرح مذکور با قیمت‌های دیروز وجود ندارد.


انتقاد سازندگان از افزایش لجام‌گسیخته مصالح ساختمانی

طی یک سال اخیر به‌ویژه در ماه‌های گذشته قیمت مصالح ساختمانی در کشور به‌شدت افزایش یافته و باعث نگرانی عمیق سازندگان شده است.

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان به‌تازگی با انتقاد از افزایش قیمت در بازار مصالح ساختمانی گفته است: مدت‌هاست بازار فولاد درگیر رانت، فساد، سوداگری، دلال‌بازی و سفته‌بازی است و از بدماجرا هم این است که کسی هم جلوی این نابسامانی را نمی‌گیرد.

وی با بیان این‌که متأسفانه نه فولاد ۹۰۰۰تومانی به بازار آمد و نه خبری از کارت مصالح ساختمانی شد، ابراز کرد: بحث کارت مصالح ساختمانی فقط در حد صحبت‌های رسانه‌ای مسئولان باقی مانده است، مانند سایر شعارها در حوزه مسکن.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با یادآوری این‌که طی روزهای گذشته اعلام کرده‌اند مسکن در حال ارزان شدن است، افزود: این در حالی است که مصالح اصلی ساخت‌و‌سازها گران شده؛ به‌عنوان مثال قیمت بتن طی ۳ ماه اخیر حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و فولاد نیز نسبت به سال گذشته بیش از ۳۵۰ درصد گران شده است.

پورحاجت با تصریح به "با این وضعیت باید در خواب، رؤیای ارزان شدن قیمت مسکن را ببینیم"، اضافه کرد: واقعیت کف بازار چیز دیگری را می‌گوید.

وی چالش اصلی بازار مسکن و ساخت‌وسازها در این بخش را نوسانات شدید قیمت فولاد عنوان کرد و گفت: این داستان تا چه‌زمانی باید ادامه داشته باشد، چرا فولاد در بورس عرضه نمی‌شود، نقش وزارت صنعت در این قضیه چیست؟

افزایش قیمت مصالح ساختمانی روی قیمت ساخت واحدهای طرح ملی مسکن تاثیرگذار بوده است. اواسط آذرماه امسال پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اعلام این‌که قیمت ساخت واحدهای طرح ملی مسکن بر اساس فهرست بهای سازمان بودجه است، گفته بود: بر این اساس برای هر  مترمربع ۲میلیون و ۷۷۰ هزار تومان است، ولی تعدیل هایی هم مطابق اعلام سازمان برنامه و بودجه در جهت افزایش قیمت به آنها اصابت می کند.

هزینه ساخت واحدهای طرح ملی مسکن طبق گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی به حدود ۳ میلیون تومان نزدیک شده است بدون احتساب تعدیل‌های مدنظر خانم مدیرکل.

در زمان حاضر به گفته فعالان بازار ساخت و ساز مسکن،‌هزینه هر مترمربع واحد مسکونی نسبت به سال گذشته تقریبا ۲ برابر شده و به حدود ۵ میلیون تومان افزایش یافته است. این قیمت برای ساخت یک واحد معلومی مانند واحدهای طرح ملی مسکن است. با فرض خوشبینانه که هزینه ساخت تا پایان اتمام طرح مذکور افزایش نمی‌یابد و مردم شاهد رها کردن امور توسط دولت طی ۷ سال گذشته نخواهند بود. با توجه به این‌ مسئله هزینه ساخت یک واحد ۷۵ مترمربعی طرح ملی مسکن حدود ۳۷۵ میلیون تومان است. به این رقم اگر قیمت زمین نیز اضافه شود (با قیمت آذرماه سال گذشته)‌ حداقل قیمت تمام شده یک واحد مسکونی طرح ملی مسکن از ۵۰۰ میلیون تومان عبور خواهد کرد.

در طرح مذکور قرار است ۱۵۰ میلیون تومان وام با سود ۱۸ درصد پرداخت شود و متقاضی حداقل باید ۳۵۰ میلیون تومان نقدینگی داشته باشد. با احتساب سود وام مذکور که حدود ۱۷۵ میلیون تومان برای بازه زمانی ۱۰ ساله خواهد شد، یک واحد ۷۵ متری طرح ملی مسکن رای متقاضیان آن ۶۷۵ میلیون تومان با قیمت امروز تمام خواهد شد.

ضمن این‌که قسط ماهانه وام ۱۵۰ میلیون تومان طرح ملی مسکن ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که به نظر نمی‌رسد پرداخت آن از توان متقاضیان طرح ملی مسکن با توجه آن‌که اکثر جزو قشر کم‌درآمد هستند، برآید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: