April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در گفتگو با پول نیوز؛
کد خبر: ۳۴۴۶۴۳
۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
0
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق بیان کرد: ویژگی که این چهارچوب سیاست گذاری دارد این است که مداخله بانک مرکزی برای کنترل تورم در اقتصاد و تعیین نرخ بهره، مداخله دستوری و بخشنامه‌ای نیست یعنی بانک مرکزی با استفاده از مکانیسم‌های بازار، ابزار‌هایی مانند عملیات بازار باز، نرخ بهره را در اقتصاد برای رسیدن به هدف تورمی که اعلام کرده است هدایت می‌کند.
تولیدی/// سیاست «هدف گذاری تورم» چه تحولی در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند؟
به گزارش پول نیوز، کامران ندری، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق درباره چگونگی تحقق سیاست «هدف گذاری تورم» به خبرنگار پول نیوز توضیح داد: سیاست هدف گذاری تورم، راهکاری بسیار مناسب و مطلوب برای کنترل سیاست‌های اقتصادی به خصوص نرخ تورم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق اظهار کرد: حرکت بانک مرکزی در این زمینه نیازمند ایجاد یک چارچوب و الگوی خاص است تا از این طریق بتواند راهکار‌های اصولی و علمی سیاست‌های تعیین نرخ سود بین بانکی، سود بانکی، قیمت گذاری ارز و در نهایت کنترل نرخ تورم را کارشناسانه و مهندسی شده در دست گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اجرای چنین سیاستی نیازمند رعایت الزاماتی خاص است، تصریح کرد: به طور مثال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هنوز استقلال لازم را ندارد و در عمل بله قربان‌گوی سیاست‌های دولت است؛ در چنین شرایطی این بانک تا استقلال و اختیارات کافی نداشته باشد نباید امیدی به اجرای درست و دقیق چنین سیاست‌هایی را داشت.
 

تولیدی: اثر کاهش تحریم‌ها بر معیشت مردم چیست؟

این اقتصاددان در ادامه بیان کرد: استقلال بانک مرکزی عملکرد‌ها را به خوبی شفاف می‌کند و در صورت بروز اتفاقات در سیستم پولی، بانکی و بازار بین بانکی، تعیین نرخ سود، حفظ ارزش پول، عملیات بازار باز همچنین فراز و نشیب تورم و ... بانک مرکزی پاسخگو خواهد شد.

ندری در ادامه بیان کرد: ویژگی که این چهارچوب سیاست گذاری دارد این است که مداخله بانک مرکزی برای کنترل تورم در اقتصاد و تعیین نرخ بهره، مداخله دستوری و بخشنامه‌ای نیست یعنی بانک مرکزی با استفاده از مکانیسم‌های بازار، ابزار‌هایی مانند عملیات بازار باز، نرخ بهره را در اقتصاد برای رسیدن به هدف تورمی که اعلام کرده است هدایت می‌کند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: در چهارچوب این سیاست گذاری، ارتباط برقرار کردن فعالان اقتصادی با بانک مرکزی بسیار مهم است؛ اینکه بانک مرکزی بتواند شفاف، به موقع، و به روز آمار و اطلاعات را منتشر کند و برنامه‌های خود را برای فعالان اقتصادی توضیح دهد، از اهمیت کلیدی برخوردار است.

وی در ادامه مطرح کرد: در چهارچوب سیاست گذاری نوین که در بسیاری از کشور‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، پایه آن بر اعتماد به بانک مرکزی بنا شده است یعنی مردم مطمئن هستند که بانک مرکزی همه امکانات را به کار می‌گیرد تا تورم را در بازه هدف گذاری شده، قرار دهد و مطمئن هستند که بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد که تورم از بازه هدف گذاری شده انحراف بسیاری پیدا کند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: