کد خبر: ۳۴۵۸۵۹
۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
0
در اخرین اماری که سازمان ملی امار ارائه نموده است قیمت مسکن در شهر تهران بین 8 الی 12 درصد افزایش داشته که این نشان دهنده عدم تعادل در عرضه و تقاضا می باشد.

به گزارش پول نیوز، در اخرین اماری که سازمان ملی امار ارائه نموده است قیمت مسکن در  شهر تهران بین 8 الی 12 درصد افزایش داشته که این نشان دهنده عدم تعادل در عرضه و تقاضا می باشد رشد بیش از حد قیمت در بازار مسکن باعث شده که تعداد زیادی واحد آماده عرضه بدون مشتری واقعی در بازار وجود داشته باشد و این امر علاوه بر اینکه سرمایه گذاران را برای ورود به این بخش دلسرد کرده، قیمت گذاری بر پایه عرضه و تقاضا را نیز با اختلال مواجه می کند. بدین صورت که در کشور ما سال‌هاست تولید مسکن کاهش چشمگیری داشته و این امر به طور منطقی باید کاهش عرضه را به همراه بیاورد.  در حالی که عرضه در حال حاضر بیش از تقاضا است و آن هم دلیلی ندارد جز کاهش توان مالی مردم برای خرید مسکن. اما باید گفت که در ماه های اخیر مسکن همزمان با قیمت ارز  افزایش داشته و با کاهش قیمت دلار  احتمال ایجاد شدن حباب قیمتی  وجود دارد.

 

حباب بازار مسکن


 حباب در بازار مسکن  به صورت عمومی به معنی نرخ رشد بی دلیل  قیمت‌ها از سطح عادی است.

 

در تحلیل بازار مسکن وقتی تورم در اوج خود در کشور می باشد مطمئنا در این موضوع  قیمت املاک و مستغلات هم بالا خواهد رفت.


این اتفاق به وضوح به ضرر خریدار و یا مستجرانی که خواهان خرید مسکن هستند تاثیر منفی خواهد داشت.

 

بعضی از فروشندگان تورم را دوست دارند، زیرا منتظر می‌مانند تا با تورم قیمت خرید و فروش املاک به حداکثر برسد و به این شکل حداکثر سود را ببرند.

 

تورم درحال حاضر از حد زیادی خارج شده است ولی از نظر کلی علم اقتصاد تورم در حد معقول نه تنها خوب است بلکه نیاز هم است

بیشتر بخوانید:

نیم نگاهی به بازار مسکن

 

رشد جمعیت


نیاز به مسکن در هر دو حالت  با رشد جمعیت رابطه مستقیم دارد ، طلاق ، استهلاک ساختمان ، تخریب و نوسازی و حتی کمبود و یا عدم سرمایه گذاری در حوزه  ساخت مسکن ، مورد توجه قرار می گیرد؛ ولی تقاضای مسکن (تقاضای مؤثر) آن بخش از نیاز است که با قدرت خرید همراه بوده و به بازار مسکن ورود می کند. قدرت خرید یا توان مالی خانوار نیز بستگی به درآمد و پس انداز گذشته، حال و آینده خانوار دارد.

 اگر در منطقه ای جمعیت (چه با زاد و ولد و چه با مهاجرت) افزایش یابد، نیاز  به املاک افزایش می‌یابد.

در تحلیل بازار مسکن در سطح کشوری نیز همچنین رشد جمعیت موثر است.

 

 هزینه های ساخت


در ساخت مسکن موضوعات بسیاری دخیل می باشد مثلا، هزینه نیروی انسانی ، جواز ساخت و هزینه مصالح ساختمانی. در تحلیل بازار مسکن باید در نظر داشت که هر کدام از این عوامل اقتصاد جداگانه خود را دارند و عوامل عمومی و ویژه خود را دارند. اگر به هر دلیلی هزینه تمام شده ملک افزایش پیدا کند و توان خرید عمومی افزایش پیدا نکند، اقتصاد مسکن با مقداری رکود مواجه خواهد شد.



شرایط سیاسی و اجتماعی  کشور:


 یکی از مهمترین و در حال حاظر ملموس ترین عواملی که در بازار املاک و اقتصاد مسکن کشور موثر است ، شرایط   حاکم بر کشور میباشد.

 

بلایای طبیعی، جنگ، یا مانند دوازده  ماه گذشته ، و از اواخر سال 98 وسال 99 ، شیوع بیماری‌های مسری و همه گیر مانند ویروس کرونا میتوانند به تنهایی اقتصاد کشور که شامل اقتصاد مسکن هم میشود را زمین بزنند. با شرایط موجود در کشور و دنیا و قرنطینه خانگی عمومی، خرید و فروش مسکن به رکودی در حد صفر رسید. این در حالیست که در آستانه سال نو شمسی و عید نوروز پیش بینی میشد تا با افزایش قیمت ملک نیز روبرو باشیم.

 

مناطقی از تهران که وام مسکن شاید مؤثر باشد

 

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در دی ماه امسال تنها ۶ منطقه تهران شامل مناطق ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ متوسط قیمت کمتر از متری ۱۵ میلیون تومان داشته‌اند که تا حدودی تسهیلات مسکن می‌تواند به افزایش قدرت خریداران مسکن در این مناطق کمک کند.

 

با این وجود درطی سال های گذاشته تعداد بسیار کمی از خانوار در کشور با مشکل مسکن رو به رو شده اند و دولت هم در طول حدود چهار سال گذشته هیچ راه کاری مفیدی برای ساخت و یا تصحیلاتی برای  اجاره مسکن ارائه ننموده بلکه سنگ های زیادی هم بر سر راه ساخت اندخته است.

 

انتظار می رود دولت بعدی برای برطرف شدن این مشکل راه کارهای خوبی ارائه کند.

برچسب ها: تورم ، مسکن ، بازار ، املاک ، مستغلات
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: